پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رییس سازمان حج و زیارت:

تحولات سازمان حج و زیارت برای زایران حج تمتع 1402 / اهم اقدامات تاثیرگذار برای زایران عتبات در راستای سفر آسان و ارزان

تحولات سازمان حج و زیارت برای زایران حج تمتع 1402 / اهم اقدامات تاثیرگذار برای زایران عتبات در راستای سفر آسان و ارزان
رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به مذاکرت اخیرهیئت اعزامی به عربستان و امضای تفاهم نامه حج تمتع 1402 به برخی تحولاتی که در رابطه با خدمات رسانی به حجاج بیت الله الحرام صورت می گیرد اشاره کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج وزیارت؛ دکتر سید صادق حسینی رییس سازمان حج و زیارت امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره سفر اخیر خود و هیئت همراه به کشور عربستان گفت: وزیر حج و عمره عربستان از سازمان حج و زیارت و 56 کشور اسلامی با هدف بازدید از اولین نمایشگاه اکسپو 2023 و همچنین امضای تفاهمنامه حج تمتع 1402 دعوت به عمل آورد.
**رقابتی شدن نمایشگاه اکسپو و تاثیرات آن در حج آتی
وی با بیان اینکه نمایشگاه برگزار شده تاثیرگذار و موفقیت آمیز بود، اظهار داشت: در نمایشگاه اکسپو 2023 حدود 700 شرکت عربستانی خدمات مرتبط با حج و عمره را معرفی و عرضه کردند که این موضوع قدرت انتخاب کشورها در دریافت خدمات را افزایش می دهد زیرا در گذشته این مهم محدود به یک شرکت بود. همچنین این اقدام کشور میزبان در رقابتی بودن شرکت ها می تواند منتج به افزایش کیفیت و همچنین کاهش هزینه ها شود.
حسینی افزود: هیئت اعزامی حج و زیارت در این نمایشگاه با برخی شرکت ها رایزنی های لازم را انجام داد که تاثیرات بسزایی در ارایه خدمات برای حج آتی به حجاج جمهوری اسلامی ایران بدنبال دارد.
**87 هزار و 550 نفر به حج آتی اعزام می شوند
رییس سازمان حج وزیارت با اشاره به تفاهمنامه حج 1402 تصریح کرد: وزارت حج و عمره عربستان با اعزام 87 هزار و 550 نفر از کشورمان به سرزمین وحی موافقت کرد ؛ البته در خصوص افزایش سهمیه نیز با طرف مقابل رایزنی کردیم اما وزارت حج و عمره عربستان این افزایش سهمیه را برای هیچ یک از کشورهای حاضر در موسم حج سال جاری نپذیرفت.
حسینی اظهار کرد: همچنین در جریان مذاکرات با وزیر حج و عمره عربستان در رابطه با خدمات در مشاعر مقدسه ، ارسال دارو و تجهیزات پزشکی برای حجاج ایرانی ، خدمات اجرایی به حجاج کشورمان و دیه شهدای منا گفتگو کردیم.
**تحولات پیش رو در زمینه خدمات اجرایی
رییس سازمان حج و زیارت به موضوع تحولات در حوزه اجرایی و خدماتی در حج تمتع 1402اشاره کرد و افزود: کاهش سهمیه عوامل و افزایش اعزام زایران منتظر در نوبت، راه اندازی آشپزخانه های خودپخت در برخی هتل ها، اسکان به صورت زوجی در هتل ها، راه اندازی فرودگاه سوم برای انتقال زایران، انتقال زایران از مکه به مدینه با قطار بین شهری، ارسال دارو برای حجاج از کشورمان، فراهم آوردن اینترنت در مشاعر،رونمایی از اپیلیکیشن مخصوص حجاج به ویژه میانسالان و افزایش کیفیت غذای زایران بخشی از تحولات حج سال جاری است.
حسینی تاکید کرد: عمده اقدامات صورت گرفته منجر به مدیریت هزینه ها و افزایش رضایتمندی حجاج بیت الله الحرام می شود.
وی در خصوص موضوع اعزام زایران از فرودگاه سوم توضیح داد: در سالهای قبل اعزام حجاج همیشه از فرودگاه جده و مدینه صورت می گرفت که امسال مطرح کردیم به لحاظ کوتاه تر شدن فاصله تا مکه و رفاه حال حجاج از فرودگاه طائف نیز استفاده شود که منتظر تایید دست اندرکاران ذیربط در کشور عربستان هستیم.
رییس سازمان حج وزیارت تصریح کرد: تسهیل در راه اندازی کلینیک های درمانی در مکه و مدینه و همچنین انتقال داروهای مورد نیاز برای حجاج کشورمان نیز یکی از موضوعات مطرح شده ومورد موافقت طرف مقابل بود.
**بخشی از زایران مدینه بعد با قطار بین شهری تردد می کنند
حسینی با بیان اینکه بخشی از حجاج کشورمان در حج 1402 بوسیله قطار بین شهری تردد خواهند کرد، گفت: براساس رایزنی با یکی از شرکت های حاضر در نمایشگاه ذکر شده، موافقت اولیه برای ارایه خدمات مطلوب در حوزه قطار بین شهری به بخشی از حجاج مدینه بعد صورت گرفت که در این زمینه نیز رایزنی و قرارداد لازم انجام می شود؛ بر همین اساس زایران مدینه بعد، مسیر طولانی مکه تا مدینه را با قطار تردد می کنند که موجب کاهش زمان سفر، عدم خستگی و همچنین کاهش هزینه ها خواهد شد.
وی افزود: برای انتقال زایران از مدینه به مکه هم در صورت راه اندازی ایستگاه قطار بین شهری و تسهیل تردد، رایزنی برای بهره مندی از خدمات اینچنینی صورت می گیرد .
**راه اندازی آشپزخانه خودپخت
رییس سازمان حج و زیارت، راه اندازی آشپزخانه های خودپخت در برخی هتل ها را از دیگر تحولات حج پیش رو دانست و تصریح کرد: در سالهای گذشته غذای زایران در آشپزخانه های متمرکز طبخ و سپس به هتل ها توزیع می شد که امسال برای افزایش کیفیت غذای زایران برخی آشپزخانه های خودپخت در بعضی هتل ها که شرایط لازم را دارند راه اندازی می شود که موجب بالا رفتن کیفیت غذای زایران و رضایتمندی بیشتر می شود.
به گفته حسینی ، سازمان حج و زیارت در زمینه بهبود کیفیت غذا مطابق ذائقه حجاج و افزایش میزان پروتیین غذا تمهیداتی را اندیشیده است که بی شک موجب رشد رضایتمندی زایران در این حوزه نسبت به سنوات قبل می شود.
وی در خصوص تحول در اسکان زایران حج تمتع 1402 بیان کرد: برای نخستین بار اسکان کاروانهای زوجی را در دستور کار قرار داده ایم که این مهم در زمان نام نویسی به متقاضیان ارایه می شود .این قدام در حج پیش رو با تعداد محدود صورت می گیرد که در صورت استقبال متقاضیان در سنوات آتی افزایش می یابد.
**خدمات اینترنت در مشاعر مقدسه
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه مذاکرات لازم با یکی از شرکت های عربستانی برای دریافت خدمات اینترنتی درمشاعر مقدسه در نمایشگاه اکسپوی صورت گرفت گفت: یکی از مشکلات و گلایه های زایران به نبود اینترنت در مشاعر مقدسه و ایام تشریق بازمی گردد که در این رابطه رایزنی های لازم انجام پذیرفت که در صورت نهایی شدن ، وای فای در مشاعر منا برای زایران راه اندازی می شود.
حسینی همچنین از راه اندازی اپیلیکیشن مخصوص برای زایران بویژه افراد کهنسال خبر داد و گفت: در سالهای قبل برخی زایران کهنسال در مسیرهای تردد و بازگشت به هتل با مشکلات روبرو می شدند و یا در منا بدلیل یک شکل بودن چادرها مسیر بازگشت به محل اسکان را پیدا نمی کردند که در حج سال جاری با راه اندازی این اپیلیکیشن کاربردی مسیریابی به سهولت انجام می پذیرد.
وی همچنین در خصوص اسکان نیز توضیح داد: بیشترین هزینه های حج مربوط به اسکان است بنابراین با مدیریت این موضوع سعی شده از هتل های کمی دورتر اما با کیفیت بالا و نوساز استفاده شود ؛ البته برای تردد حجاج نیز حمل و نقل 24 ساعت وجود خواهد داشت.
**کاهش تعداد نیروهای کارگزار
رییس سازمان حج و زیارت کاهش سرانه کارگزاری را یکی دیگر از اقدامات تحولی در حج آتی دانست وگفت: برای کاهش سرانه کارگزاری 4/6 دهم درصد به 5 درصد تمهیداتی اندیشیده شده که دراین صورت یک هزار نفر به سهمیه حجاج منتظر در نوبت اضافه می شود و از هزینه ها کاسته خواهد شد.
حسینی در خصوص برگزاری شورای عالی حج نیز اظهار کرد:بر اساس نامه تقدیمی به رییس جمهوری محترم شورای عالی حج بزودی برگزار خواهد شد و در این شورا ماموریت و وظایف دستگاههای همکار مرتبط با حج مورد تاکید قرار می گیرد.
وی افزود: در حال حاضر جداول پروازی ، تاریخ عزیمت، سهمیه استانها و گروه بندی کاروان ها صورت گرفته است که درصورت تایید نهایی اعلام خواهد شد.
رییس سازمان حج و زیارت درباره قیمت نهایی حج تمتع 1402 نیز اشاره کرد: قیمت نهایی حج 1402 هنوز استخراج نشده چراکه باید قرادادهای اسکان و سایر خدمات منعقد شود و کمیته مربوطه آن را اعلام و سپس اطلاع رسانی می شود؛ گروههای قیمتی حج آتی 5 گروه است که این تفاوت قیمتنیز بدلیل تفاوت در کیفیت هتل ها می باشد زیرا پروازها و سایر خدمات یکسان است.
وی افزود: نهایتا طی دو تا 3 هفته آینده در خصوص هزینه حج تمتع 1402 اطلاع رسانی خواهد شد.
رییس سازمان حج و زیارت درباره نرخ ارز حج 1402 اظهار کرد: براساس مصوبه هیئت دولت و همچنین با عنایت رییس جمهوری محترم نرخ ارز حج آتی 28 هزار 500 تومان تعیین شده است که عمده هزینه های حج نیز ارزی می باشد که شامل خدمات هتلی، حمل و نقل درون و برون شهری، تغذیه و تدارکات و .... خواهد بود.
وی با بیان اینکه بیش از نیمی از هزینه های حج به اسکان تعلق دارد تصریح کرد: فراخوان اسکان انجام گرفت و مذاکرات شفاهی نیز با هتلداران صورت پذیرفت که هیئت اعزامی و مذاکره کننده برای رایزنی و انعقاد قرارداد با هتلداران نیز بزودی به عربستان سفر می کند
**محدودیت سنی برای حج آتی نداریم
حسینی درباره برداشته شدن محدودیت های سال گذشته گفت: محدودیت عزیمت زایران بالای 65 سال برداشته شده و حجاج ایرانی بالای 65 سال هم در صورت تایید استطاعت جسمانی به سرزمین وحی مشرف می شوند. رییس سازمان حج و زیارت به اولویت بندی در نام نویسی ها اشاره کرد و افزود: اولویت نخست دراعزام با افرادی است که در سال 99 نام نویسی کرده و همه مبلغ خود را پرداخت نموده اند اما به سبب محدودیت های کرونایی موفق به اعزام نشده اند که البته تعداد این عزیزان نیز حدود 37 هزار نفر می باشد؛ اولویت دوم با دارندگان فیش حج تمتع 85 تا پایان اسفند 85 می باشد که در صورت تکمیل نشدن کاروان ها به ترتیب اولویت بعدی با دارندگان فیش حج تمتع فرودین 86 تا اردیبهشت همان سال خواهد بود.
وی با اشاره به رفع محدودیت های کرونایی در کشور عربستان گفت: امسال برخی محدودیت ها همانند الزامی بودن واکسن یا سایر ممنوعیت ها رفع شده است البته با این پیش شرط که در ماههای آتی اتفاق خاصی در این خصوص رخ ندهد.
** چرایی دو نرخی بودن حج تمتع آتی
رییس سازمان حج و زیارت در خصوص قیمت حج تمتع 1402 و برخی نوسانات ارزی در این راستا توضیح داد: حج تمتع آتی قطعا دو نرخی خواهد بود چراکه ثبت نام کنندگان سال 99 در سالهای گذشته نام نویسی کرده و پول خود را پرداخت کرده اند و ارز این افراد نزد بانک مرکزی بصورت امانت نگهداری می شود و قطعا رقم آنها پایین تر از دیگر ثبت نام کنندگان است البته اگر کشور میزبان هزینه های اجرایی را افزایش دهد آن را به این عزیزان نیز اعلام خواهیم کرد.
حسینی افزود: در خصوص هزینه اعزام دیگر متقاضیانی که امسال مشرف می شوند نیز هنوز نمی توانیم اظهار نظر کنیم چراکه منتظر اعلام هزینه های خدماتی کشور میزبان هستیم.
وی افزود: سال گذشته یک هزینه 1200 دلاری به هزینه خدمات اضافه شد که سعی کردیم بخشی از آن را با تخفیف های اعمال شده در هزینه های هتل ها جبران کنیم بنابراین باید در اعلام هزینه ها منتظر شاخص های ذکر شده و از طرفی تصمیمات کشور میزبان باشیم.
رییس سازمان حج و زیارت درباره اینکه چه تمهیداتی برای کاهش مدت زمان سفر اندیشیده شده است گفت: متاسفانه به دلیل تحریم های ظالمانه، امکان استفاده از هواپیماهای پهن پیکر برای انتقال و بازگشت زایران وجود ندارد که اگر این مشکل رفع شود یکی از دلایل افزایش مدت زمان سفر رفع می شود اما دلایل دیگری همانند جداول پروازی کشور میزبان نیز ازجمله این موارد محسوب می شود که تصمیم گیری دراین رابطه به عهده انها می باشد اما مطمئنا در این راستا تلاش خواهیم کرد و چانه زنی های لازم برای کوتاهی اسلت ها و جداول پروازی را انجام می دهیم.
حسینی درباره سفر عمره مفرده نیز اظهار کرد: مهمترین مشکل در سفر عمره عدم حمایت های کنسولی می باشد که درصورت بازگشایی کنسولگری بلافاصله راه اندازی آن انجام می گیرد.
**فواید طرح نوین عتبات چیست؟
رییس سازمان حج و زیارت درباره اعزام زایران به عتبات عالیات نیز اظهار کرد: طرح نوین عتبات طی یکسال اخیر راه اندازی شده است؛ در گذشته موضوع اعزام زایران عتبات فقط در انحصار یک شرکت با نام شمسا بود اما در حال حاضر در طرح نوین شرکت های تحت نظارت سازمان حج و زیارت مبادرت به این کار می کنند؛ رقابتی بودن اقدامات اجرایی دراین حوزه می تواند منتج به کاهش هزینه ها وافزایش کیفیت خدمات شود.
حسینی با اشاره به برگزاری نشست با کارگزاران استانهای مختلف درتهران گفت: طرح های مختلف را بررسی کردیم که اکثریت به اتفاق آرا بر طرح نوین عتبات تاکید کردند و این مهم در شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری نیز بررسی شد و مورد تایید قرار گرفت تا طرح نوین ادامه یابد.
وی توضیح داد: در طرح نوین عتبات تعداد زایران نسبت به سال 97 حدود 38 درصد رشد داشته است که برخی رسانه ها دراین زمینه اطلاع رسانی غیر صحیح و غیر دقیق می کنند.
**رشد اعزام زایران طی یکسال گذشته
حسینی بیان کرد: طی یکسال اخیر 310 هزار نفر اززایران با طرح نوین عتبات به عراق اعزام شدند که نمودار تعیین شده حاکی از رشد اعزام ها توسط شرکت های خدمات زیارتی می باشد.
وی تصریح کرد: ایجاد تنوع در بسته های سفر به عتبات عالیات و همچنین راه اندازی سفرهای ارزان قیمت از جمله مهمترین اهدافی بود که بدان اشاره شد و دراین زمینه اقدامات شایان توجهی صورت گرفته است.
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه بسته های ارزان قیمت با 2 میلیون و 970 هزار تومان آغاز شد، اعلام کرد: نوسانات ارزی ماههای قبل موجب شد تا برخی هزینه ها افزایش یابد و قیمت به 3 میلیون 800 هزار تومان برسد که البته این تغییر قیمیتی در سفرهای عتبات چه زمینی و چه هوایی صورت گرفت اما سعی کردیم این تغییرات را مدیریت نماییم.
وی با بیان اینکه این تغییر قیمت ها به نسبت دور و نزدیک بودن شهرها به مقصد متفاوت است اظهار داشت: به عنوان مثال قیمت اعزام های هوایی از 11 میلیون و 500 هزار تومان به 12 میلیون و 500 هزار رسیده است که امیدواریم با برنامه های پیش رو ، نوسانات ارزی، تاثیری در قیمت عتبات نداشته باشد.
**پیشنهاد و رایزنی برای کاهش مشکلات نوسانات ارزی
حسینی ادامه داد: برای رفع مشکل نوسانات ارزی، رایزنی ها و مکاتباتی را با بانک مرکزی و معاون اقتصادی دولت انجام داده ایم تا یک خط اعتباری برای هر فصل برای امور اجرایی اعزام به عتبات عالیات تخصیص داده شود تا مشتاقان این سفر زیارتی، بدور از نوسانات بازار ارز از این تشرف بازنمانند.

**چارتر هواپیماهای عتبات عالیات و تاثیر آن در کاهش قیمت ها
وی با اشاره به تصویب و اعلام مصوبات شورای عالی حج فروردین 1401 از سوی دبیرخانه شورای عالی حج گفت: اینکه چارترینگ هواپیماهایی که به مقصد عتبات عالیات پرواز کنند، تحت نظارت سازمان حج و زیارت قرار بگیرد یکی از بندهای مصوبات می باشد که در صورت اجرایی شدن آن شاهد کاهش قیمت های هوایی خواهیم بود زیرا این چارترینگ در حال حاضر در اختیار برخی شرکت ها یا افراد می باشد که عملا هزینه ها را برای زایران افزایش می دهد.
وی در رابطه با برخی مشکلات و دغدغه های مطرح شده در حوزه های اجرایی گفت: تمامی مشکلات و دغدغه ها در حوزه های خدماتی احصا شده و در این رابطه طی هفته های گذشته هیاتی از سازمان حج و زیارت شامل معاون امور عتبات سازمان و جمعی از مدیران کل این حوزه به عراق عزیمت کردند و از نزدیک در راستای رفع کاستی ها و افزایش رضایتمندی زایران تلاش کردند و اقدامات اصلاحی را به متصدیان امر ابلاغ نمودند .
*دریافت ضمانت حسن انجام کار ازشرکت های مجری طرح نوین عتبات
حسینی درباره اینکه در طرح جدید عتبات مبلغی از شرکت های مجری به عنوان ضمانت در حسن انجام کار دریافت می شود گفت: در حدود 10 درصد از هر مبلغی که شرکت های مجری از زایران دریافت می کنند را سازمان حج و زیارت به عنوان ضمانت حسن انجام کار در اختیار می گیرد تا در صورت بروز هر گونه مشکل یا شکایت، این مبلغ بعد از بررسی کارشناسی در حوزه های مطرح شده، به زایر مسترد گردد. سازمان حج و زیارت در تمامی زمینه های مرتبط با عتبات بر فعالیت شرکت ها نظارت دارد.
وی همچنین از رایزنی با وزیر اقتصاد بابت دریافت وام قرض الحسنه 6 میلیون تومانی برای زایران عتبات گفت: درخواست ارایه تسهیلات به 100 هزار نفر زایران را مطرح کرده ایم که تاحدودی کمک هزینه های لازم برای اعزام به عتبات صورت می گیرد.
رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره نگارش و چاپ کتاب فرآیندهای اجرایی حج و زیارت گفت: این کتاب نقشه راه سازمان حج و زیارت برای حوزه عتبات ، حج و عمره است و یک هزار و 200 فرایند درآن دیده شده و 23 کمیته طی دو سال برای آن فعال بوده اند و وظایف تمامی بخش ها به صورت کامل مشخص شده است.



امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.