پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نشست هم اندیشی مدیران سازمان حج وزیارت و اعضای فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی/تاکید نمایندگان بر کوتاه شدن زمان سفر حج تمتع/تاثیرات دیپلماسی حج در تعاملات کشورها

نشست هم اندیشی مدیران سازمان حج وزیارت و اعضای فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی/تاکید نمایندگان بر کوتاه شدن زمان سفر حج تمتع/تاثیرات دیپلماسی حج در تعاملات کشورها
نشست هم اندیشی مدیران سازمان حج وزیارت و اعضای فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی با حضور تنی چند از اعضای فراکسیون حج وزیارت مجلس شورای اسلامی، معاون پارلمانی و حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت ، رییس سازمان حج و زیارت و جمعی از مدیران این سازمان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت ؛ حجت الاسلام والمسلمین احد آزادیخواه رییس فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی در این نشست هم اندیشی که شامگاه دوشنبه و به میزبانی سازمان حج و زیارت برگزار گردید، ضمن تبریک حلول ماه پربرکت رجب، از اقدامات و راهبردهای سازنده نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت و رییس سازمان حج و زیارت و تمامی دست اندرکاران در مجموعه حج و زیارت تشکرکرد.
وی با اشاره به ضرورت تشکیل فراکسیون حج و زیارت در مجلس دهم و حضور اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این فراکسیون گفت: تشکیل این فراکسیون برای حمایت از موضوع زیارت و همچنین همیاری و کمک به مجموعه حج وزیارت بوده است و امیدواریم بتوانیم در این زمینه قدم های خوبی برداریم.
رییس فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فراکسیون حج و زیارت از آن دست فراکسیون هایی است که اعضای آن به خاطر دلبستگی و علاقمندی به موضوع زیارت، عضو آن شده اند و برخی از آنها نیز به دلیل حضور در مجموعه کارگزاری، با مقوله حج و عتبات عالیات و چالش ها و اقدامات پیرامونی آشنا هستند که امیدواریم ازاین ظرفیت موجود استفاده های بهینه ای انجام گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین آزادیخواه با اشاره به اقدامات مثبت و سازنده سازمان حج وزیارت در سنوات گذشته حج، بر ضرورت وجود اپلیکیشن در خدمت رسانی هرچه مطلوب تر به زایران تاکید کرد و گفت: اپلیکیشن های کاربردی می تواند موجب رضایتمندی بیشتر زایران و همچنین تسهیل بهتر خدمت رسانی شود.
وی همچنین اقدام صورت گرفته در طرح نوین عتبات و رقابتی شدن میان شرکت های تحت نظارت سازمان حج را ستودنی دانست و افزود:قطعا اقدامات اینچنینی که خدمات رسانی از انحصار یک شرکت خارج شود و فعالیتها از سوی شرکت های مختلف صورت گیرد ، آثار مثبتی را بدنبال دارد.
**تاثیرات مثبت دیپلماسی حج
رییس فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی گزارش ارایه شده از سوی رییس سازمان حج و زیارت در خصوص موضوعات حج تمتع 1402 ، عمره مفرده و سفرهای اعتاب مقدسه را امیدوار کننده وسازنده خواند و گفت: در موضوع حج ابراهیمی و عمره مفرده امیدواریم شرایط سیاسی تلطیف شود و از دیپلماسی حج هم در این راستا استفاده صورت گیرد.
**تمهیدات مثبتی برای حج تمتع آتی پیش بینی شده
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضا میرتاج الدینی نیز در این هم اندیشی بیانات نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت و گزارش رییس سازمان حج وزیارت را نوید بخش و امیدوارکننده دانست و گفت: گزارش و بشارتی که از سوی دکتر حسینی در خصوص موضوع حج و زیارت داده شد نشان می دهد که تمهیدات خوبی برای مراسم حج تمتع آتی از سوی دست اندرکاران حج و زیارت اندیشیده شده است و ان شاالله بهتر ازپیش این خدمات اجرایی برگزار می شود.
وی، حج را صحنه گسترده نمایش اقتدار مسلمانان و تجلی توحید، معاد، نبوت و ولایت دانست و تاکید کرد: حج میدان وسیع تعاملات بین ملل اسلامی بویژه پیروان اهل بیت (ع) است.
**مدیریت حج و زیارت در نظام جمهوری اسلامی بی نظیر است
این نماینده مجلس شورای اسلامی مدیریت دست اندرکاران حج و زیارت در نظام جمهوری اسلامی را بی نظیر دانست و تاکید کرد: این مدیریت به لحاظ فرهنگی و اجرایی نمونه است؛ دست اندرکاران حج و زیارت کشور به لحاظ اسکان ،بهداشت و سلامت ، تغذیه وتدارکات، حمل و نقل، زیارت دوره و مناسک و .... کارهای بزرگی را انجام می دهند که جای تقدیر و تشکر دارد زیرا جزو اولین ها و برترین ها محسوب می شود که البته همه ساله سعی شده اقدامات در حوزه های مختلف بهتراز سنوات قبل تر آن باشد.
وی همچنین اقدامات معاونت امور روحانیت و نظم و حفظ ارتباطات در آن را بسیار مثبت و اثرگذار دانست و گفت: از برنامه ها و راهبردهای مناسب این بخش نیز تشکر می کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین میرتاج الدینی پیشنهاد کرد که مسئولان حج وزیارت مقایسه ای هم با اجرای خدمات حج وزیارت در دیگر کشورها انجام دهند و از نقاط قوت آنها نیز بهره برداری مناسب کنند.
**ضرورت پیگیری برای کوتاه شدن زمان سفر حج تمتع
این عضو فراکسیون حج وزیارت در مجلس شورای اسلامی همچنین به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تلاش برای کوتاه شدن زمان حج برای حجاج اشاره کرد و گفت: تحقق این فرمایشات مستلزم شرایط مطرح شده از سوی رییس سازمان حج و زیارت و کارشناسان این حوزه مبنی بر در اختیار داشتن هواپیماهای پهن پیکر است که اگر چنین اقدامی توسط مسئولان ذیربط شود ،کاهش طول زمان اقامت می تواند تاثیرات مثبتی بدنبال داشته باشد.
وی افزود: ما در مجلس شورای اسلامی پیگیری و کمک های لازم را در این خصوص انجام می دهیم تا مشکل هواپیما حل شود و تمامی تلاش خود را برای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب و همچنین افزایش رضایتمندی زایران انجام می دهیم.
مصطفی طاهری رییس کمیسیون صنایع ودیگر مهمان هم اندیشی نیز دراین جلسه بر ضرورت نظرخواهی از کارگزاران دلسوز حج وزیارت تاکید کرد و از برگزاری جلسات مشورتی دراین راستا تشکر کرد.
آقای خجسته نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و مشاور فراکسیون حج و زیارت در مجلس نیز بر کوتاه شدن زمان سفر حج تاکید کرد و هماهنگی برای نیل به این هدف و تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری را ضروری دانست و از نمایندگان مردم خواست برای این مهم مساعدت لازم را انجام دهند.
**باید فرمایش رهبر معظم انقلاب درخصوص کوتاه شدن زمان سفر حج، محقق شود

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی عضو دیگر فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست هم اندیشی ضمن تشکر از راهبردهای نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رییس سازمان حج و زیارت برای خدمت رسانی هرچه بهتر به زوار و حجاج گفت: این گزارش ارایه شده از سوی دکتر حسینی امیدآفرین و نویدبخش بوده است.
وی تصریح کرد: باید فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر کوتاه شدن زمان سفر محقق شود و در این راستا رایزنی و گفتگو با مسئولان ذیربط در وزارت راه و شهرسازی و هواپیمایی را انجام می دهیم تا اقدامات لازم صورت گیرد.
سایر نمایندگان حاضر در این نشست هم اندیشی نیز به بیان نظرات و ارایه پیشنهادات پرداختند.
درابتدای این جلسه نیز حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب ضمن تبریک حلول ماه رجب ، به تبیین اقدامات صورت گرفته در مجموعه حج وزیارت طی سالهای اخیر پرداخت.
وی با اشاره به برنامه ریزی مدیران سازمان حج وزیارت برای کاهش سرانه اعزام عوامل گفت: خوشبختانه این مهم با اقدام کارشناسی و براساس تاکیداتی که در گذشته داشته ایم در حال انجام است و سرانه تقلیل می یابد که می تواند موجب افزایش اعزام زایران در نوبت شود .
حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به تعطیلی حج در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ گفت : طی سالهایی که حج بدلیل همه گیری کرونا از سوی کشور میزبان تعطیل شد اقدامات بسیار مهمی همانند بازنگری در فرآیندهای اجرایی توسط ۲۱ کارگروه انجام گرفت که اقدامی مهم و بزرگ بشمار می رود و هم اکنون کتابی به جهت این موضوع تدوین و چاپ شده است .
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت از حضور اعضای فراکسیون حج وزیارت مجلس شورای اسلامی به جهت هم اندیشی برای کمک به ارتقا خدمت رسانی هرچه مطلوب تر به زایران تشکر کرد.
**صیانت از حقوق زایران را وظیفه خود می دانیم
دکتر سید صادق حسینی رییس سازمان حج وزیارت نیز در این نشست صمیمانه به ارایه گزارشی در خصوص سفر اخیرش به عربستان و امضای تفاهمنامه حج تمتع ۱۴۰۲ پرداخت و توضیحاتی را در خصوص اقدامات تحول آفرین در حج تمتع آتی ارایه کرد.
وی با بیان اینکه صیانت از حقوق همه زوار اعم از حجاج بیت الله الحرام و اعتاب مقدسه را وظیفه خود می دانیم به تبیین اقدامات صورت گرفته و پیش رو پرداخت.
رییس سازمان حج وزبارت همچنین به اقدامات صورت گرفته برای نیل به هدف زیارت آسان و ارزان اشاره کرد و گزارشی در این رابطه بیان نمود.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.