پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با راهیان حج ۱۴۰۲/

آشپزها و آشپزخانه ای که هیچ مشابهی ندارند/تبلور «عشق» و «اخلاص» در طبخ غذای حجاج

آشپزها و آشپزخانه ای که هیچ مشابهی ندارند/تبلور «عشق» و «اخلاص» در طبخ غذای حجاج
اینجا آشپزها در گرمای وصف ناپذیر و بدون استراحت و فقط برای خدمت کار می کنند؛ با جان و دل و با سلام و صلوات کار خود را از روز نخست آغاز کرده اند و پایانی ندارند تا حضور آخرین زایران سرزمین وحی.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ نام آشپزخانه که به میان می آید همه یاد دیگ و دیگچه و شعله های گاز و بخار غذا می افتند اما این آشپزخانه و آشپزهای آن با هر نقطه مشابهی متفاوت است چراکه اینجا غذا برای یک مراسم و چند نفر انگشت شمار طبخ نمی شود بلکه در هر وعده هزاران پرس غذا تهیه، طبخ و توزیع می شود و این تعداد از غذای تهیه شده کاری طاقت فرسا را می طلبد برای پخت و توزیع.


وقتی وارد محیط چنین آشپزخانه ای می شوید در نخستین صحنه افرادی را می بینید که با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در فضایی وسیع، اما گرم و طاقت فرسا مشغول به تهیه و طبخ غذای هزاران نفر از هموطنان هستند که از راههایی دور آمده اند تا زیارت کنند رسول مهربانی ها را.
آشپزهای آشپزخانه های «احد» و «بدر» که هر کدامشان افرادی با تجربه و صاحب نام در حوزه طبخ غذا در دیار خود می باشند، حالا در کنار هم جمع شده اند تا حدود دو ماه را برای زایران پخت و پز کنند و اینها در اینجا سر از پا نمی شناسند برای خدمت آن هم با «عشق» و «اخلاص»


آشپزخانه هایی با امکانات صنعتی و مکانیزه ، با مواد غذایی با کیفیت و تازه و آشپزهایی با تجربه آمده اند تا با طبخ غذایی مطلوب، لبخند رضایت زایران را بر لبها ببینند و تنها آرزویشان خادمی است در این راه.
اینان که در گرمای شدید آشپزخانه حضور یافته اند هیچ دغدغه ای ندارند به جز اخلاص در خدمت رسانی و این را سرلوحه خود قرار داده اند چنانکه فقط 4 ساعت در شبانه روز سربر بالین می گذارند و استراحت می کنند و باقی ساعات را مشغول خدمت هستند خدمت برای طبخ.


ناصر نقشی که پوشش کامل بهداشتی دارد و در آشپزخانه بدر مدینه النبی مشغول طبخ غذای شام زایران است می گوید: از تبریز آمده ام. سالهاست که در این مسیر خدمت می کنم و از این «خدمت» لذت را کسب کرده ام؛ لذت لبخند رضایت زایران را.
او سرآشپز بخش خورشت است و در طول شبانه روز 3 تا 4 ساعت استراحت می کند، می گوید: آمده ام برای زایران خدمت کنم و گرما و خستگی کار را احساس نمی کنم چرا که در این راه با حضرت حق معامله کرده ام.


داوود آقایی هم که از تبریز آمده و مشغول تهیه مواد غذای شام زایران است با صدای رسا می گوید: خواب دیگر چیست؟اینجا استراحت برای ما معنایی ندارد چراکه هر ثانیه در فکر زایران هستیم و تمام تلاش ما کسب رضایت آنهاست.
وی می گوید: ما باید بدانیم کجا آمده ایم و برای چه کسانی خدمت می کنیم ؛ اگر به درک این موضوع برسیم که قطعا رسیده ایم ، هیچ خستگی و گرمایی ما را آزار نمی دهد.
سرآشپز دیگری که او هم مشغول تهیه سوپ برای وعده شام زایران است ، می گوید که تنها عشقی خدایی آنها را در این مسیر کشانده و هیچ چیزی نمی تواند مانع خدمت رسانی آنها شود.
او می گوید: از بهترین مواد غذایی در این طبخ غذا بهره می گیریم اما طعم و عطر و نمک غذا با عشق ایجاد می شود عشق .


آقای حسین خوشبخت که از تهران آمده و در آشپزخانه احد مشغول به تفعالیت است می گوید: برخی ایام کار خود را از بامداد آغاز می کنیم چراکه باید صبحانه گرم تقدیم زایران کنیم ؛ کار ما طاقت فرسا است اما شیرین و لذت بخش.
او علت لذت بخش بودن کار را عشق به خدمت رسانی برای زایران می داند و می گوید: همینکه زایران بعد از غذای طبخ شده احساس رضایت می کنند و انرژی کسب می نمایند برای ما کافی است زیرا خداوند و حضرت رسول(ص) تمامی این لحظات را می بینند و ما نیز در پاداش این زیارت ها شریک هستیم.
مرد میانسال دیگری که از خراسان جنوبی آمده و در آشپزخانه احد مشغول تهیه غذای ناهار فردای زوار می باشد نیز می گوید: در این مسیر روز و شب نداریم؛ هر زمان نیاز باشد هرکاری برای سرعت و کیفیت در طبخ انجام می دهیم و وقتی غذا آماده می شود و به هتل ها منتقل می گردد ما با خیالی آسوده خدای را شاکر هستیم که توانستیم طبخی با کیفیت را تقدیم زوار کنیم.
تمام عاشقانه های این آشپزها برای این است که زایران احساس رضایت کنند و این حس زیبای رضایتمندی موجب رضایت خداوند و رسول الله و اهل بیت عصمت و طهارت می شود.
هر یک از آشپزخانه های بدر و احد در هر وعده توان طبخ بیش از 6 هزار پرس غذا را دارند.
آشپزخانه های مدینه و مکه تا حضور آخرین زایر و عوامل فعال خواهند بود.

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.