پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با راهیان حج ۱۴۰۲/

آیا امکان تردد زایران از مدینه به مکه یا بالعکس با قطار وجود دارد؟

آیا امکان تردد زایران از مدینه به مکه یا بالعکس با قطار وجود دارد؟
مسئول ستاد مدینه منوره توضیحاتی را در خصوص انتقال زایران به وسیله اتوبوس یا قطار به مکه یا بالعکس بیان کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ آقای محمد جواد دانشیار در باره اینکه آیا امکان تردد زایران از مدینه به مکه یا بالعکس با قطار وجود دارد گفت: برای زایران «مدینه قبل» که در ابتدا در این شهر حضور دارند و بعد از احرام بستن در میقات شجره به مکه مکرمه مشرف می شوند ، یک ساعت شرعی مشخص وجود دارد که باید بر مبنای آن حرکت صورت گیرد.
وی افزود: بازه زمانی تشرف از اذان مغرب تا قبل اذان صبح می باشد که البته پیش بینی چند ساعت احتیاط هم باید صورت گیرد تا زایران عزیز به سلامت وارد مکه مکرمه شوند.
مسئول ستاد مدینه منوره با اشاره به بالا بودن سن برخی زایران کشورمان در حج تمتع امسال گفت: انتقال زایران به وسیله اتوبوس های با کیفیت، زمان عصر به سمت میقات شجره می باشد؛ در اکثر شبها نیز در میقات شجره با تعدادی زایران مواجه هستیم که به دلیل فشار خون، ضعف یا برخی بیماری ها در درمانگاه محل میقات، مورد رسیدگی قرار می گیرند تا شرایط آنها در مدت زمان اندک عادی شود و به مسیر خود ادامه دهند.
دانشیار افزود: وقتی زایر ما محرم می شود نمی توان او رانگه داشت چرا که باید در لباس احرام بمانند تا مشرف شوند؛ ساعت حرکت قطار هم دارای زمانبندی مشخص و بسیار دقیق می باشد که راس ساعت تعیین شده و بدون توقف حرکت می نماید.وقتی زایر ما در درمانگاه مشغول دریافت خدمات است می توانیم اتوبوس را دقایقی نگه داریم یا حتی اتوبوس را در محل غذای بین راهی متوقف کنیم تا زایر «مُحرم شده برای اعمال» که خدمات درمانی هم دریافت کرده به سایر هم کاروانی ها بپیوندد.
وی با اشاره به اینکه اتوبوس زایران برای انتقال به مکه از نوع باکیفیت و مناسب می باشد، تصریح کرد: اگر قطار بخواهد بدون درنگ حرکت کند و زایر ما جا بماند و حتی نتواند قطار بعدی را بدست آورد، می بایست آن فرد تا روز بعد در احرام باقی بماند و سایر موضوعات شرعی همانند قربانی را انجام دهد.
دانشیار خاطرنشان کرد: برنامه ریزی ها و پیش بینی های لازم صورت گرفته است تا در صورت اجرا در «مدینه بعد» این موضوع استفاده از قطار مورد توجه قرار گیرد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.