پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با راهیان حج ۱۴۰۲/

فرایند اسکان حجاج کشورمان در موسم حج تمتع 1402 /لزوم آسیب شناسی در زمینه اسکان برای ارتقا کیفیت و کمیت خدمات

فرایند اسکان حجاج کشورمان در موسم حج تمتع 1402 /لزوم آسیب شناسی در زمینه اسکان برای ارتقا کیفیت و کمیت خدمات
مسئول اسکان عملیات حج تمتع 1402 با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای اجاره هتل های حجاج ایرانی در مکه مکرمه و مدینه منوره گفت: کار آسیب شناسی را به جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت در این حوزه انجام می دهیم تا خدمات رسانی در سنوات آتی به لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ آقای مرتضی اسدزاده درخصوص اقدامات صورت گرفته برای اسکان زایران کشورمان در موسم حج تمتع 1402 اظهار کرد: بعد از تشکیل کمیسیون مسکن و ابلاغ سیاستهای اسکان توسط ریاست محترم سازمان، روند اجاره هتل ها از 4 ماه قبل از موسم حج ، با فراخوان هتل های مکه و مدینه در سامانه اسکان آغاز شد.
**میانگین جمعیتی هتل ها در مدینه و مکه
وی با اشاره به راه اندازی سامانه اسکان در سال نخست راه اندازی آن گفت: در ابتدا 180 هتل در این فراخوان شرکت کردند که بعد از بررسی ها، کار مذاکرات با صاحبان آنها آغاز گردید و در نهایت 100 هتل در مکه مکرمه و مدینه منوره انتخاب و قراردادها منعقد گردید؛ ظرفیت هتل ها نیز از کمترین تعداد یعنی 350 نفره تا بیشترین تعداد 5500 نفره بوده است.
مسئول اسکان حج تمتع 1402 با اشاره به سیاستها و شاخص های اسکان اظهار کرد: کنترل هزینه ها در اجاره هتل ها و همچنین اهتمام به کیفیت و سایر استانداردهای تعیین شده در زمان گفتگو و انعقاد قراردادها مدنظر بوده، بگونه ای که تاحدودی این هزینه های مربوط به بخش اسکان کنترل شد.
به گفته اسدزاده، امسال در موسم حج تمتع هتل های مکه در 6 گروه قیمتی و مدینه منوره هم در 6 گروه قیمتی تقسیم بندی شد که این گروههای قیمتی هم براساس شاخص های درنظر گرفته شده از سوی کمیته اسکان سازمان می باشد که شامل موقعیت هتل، زیبایی آن، عمر ساختمان و سایر موارد بوده است.
**تعیین ظرفیت اسکان در هتل و متراژ هر زایر از سوی ستاد اسکان عربستان
وی درباره اینکه ظرفیت هتل ها و تعداد تخت در نظر گرفته شده درهتل از سوی دست اندرکاران ذیربط در کشور میزبان تعیین می شود، گفت: ستاد اسکان در کشور عربستان براساس نقشه هر هتل ، یک تعداد ظرفیت تخت مشخصی را برای آن هتل تعریف می کند و این تصمیم برای همه کشورهای حاضر در نظر گرفته می شود.
اسدزاده تصریح کرد: ستاد اسکان کشور میزبان، ظرفیت تعداد زایر برای هر هتل و متراژ را تعیین می نماید و ما نیز بر اساس آن زایران را در هتل مستقر می کنیم که البته اگر بخواهیم متراژ بیشتری برای هر زایر استفاده کنیم مبلغ بالاتری را پرداخت می کنیم یعنی در هتلی که به تعداد 3 هزار نفر تعیین می شود ، تعداد نفرات کمتری را جای می دهیم که البته همان مبلغ تعداد 3 هزار نفر را پرداخت می کنیم و این موضوع به دلیل رفاه حال زایران می باشد.
**نخستین تجربه راه اندازی کاروان های زوجی و اهتمام به آن برای سنوات آتی
وی با اشاره به تجربه نخست در راه اندازی کاروان خانوادگی (زوجی )گفت: برای این منظور هتل متوسطی را در نظر گرفتیم و تنها دلیل تفاوت قیمت به خاطر همان موضوع ذکر شده در ظرفیت تعیین شده بود که زایران پول تخت های حذف شده را پرداخت کردند چراکه در اتاق هایی با تعداد ظرفیت مشخص ، 2 نفر را (زوجی) قرار دادیم. ضمن اینکه باید توجه شود که هتل کاروان زوجی وی آی پی نمی باشد بلکه هزینه بالاتر فقط به خاطر ظرفیت ایجاد شده است.
مسئول اسکان عملیات حج تمتع 1402 توضیح داد: خوشبختانه از طرح راه اندازی کاروان زوجی استقبال شد و قطعا در سنوات آتی به افزایش این کاروان ها و کمیت و کیفیت آن اهتمام خواهیم کرد.
**آسیب شناسی اقدامات برای ارتقا کیفیت خدمات
اسدزاده با اشاره به آسیب شناسی اقدامات در حوزه اسکان گفت: بناداریم طوری برنامه ریزی نماییم تا در سال آینده زایران در هنگام ثبت نام اطلاعات و شناسنامه هتل ها را در گروه قیمتی مشاهده کنند و اطلاع رسانی دقیقی در این رابطه صورت می گیرد.
وی درباره پرسش برخی زایران مبنی بر اینکه چرا هتل های زایران ایرانی در یک منطقه قرار ندارد گفت: امسال برای هتل های زایران ایرانی 4 منطقه در مکه مکرمه تعریف شد و هتل های مدینه منوره نیز در منطقه مرکزی و نزدیک به حرم بوده است.
**شاخص های تعیین شده برای اجاره هتل ها
مسئول اسکان عملیات حج تمتع 1402 افزود: رقابت برای اجاره هتل های با قیمت و کیفیت مناسب میان کشورهای حاضر در موسم حج و همچنین ارایه خدمات نقل به زایران مستقر در هتل ها از جمله دلایل بسیار مهم در یک منطقه نبودن هتل ها می باشد.
وی ادامه داد: ایستگاههای نقل ظرفیت های محدودی دارد که اگر بخواهد همه هتل ها در یک منطقه باشد با ترافیک و ازدحام زایران در نقل و انتقال به حرم و بالعکس مواجه می شویم بنابراین سعی کردیم هتل های با قیمت و کیفیت مناسب به همراه دسترسی برای ارایه خدمات مطلوب نقل را اجاره کنیم که بحمدالله این اقدام به خوبی صورت گرفت.
مسئول اسکان عملیات حج تمتع 1402 تصریح کرد: همچنین استانداردهایی برای اجاره هتل ها در نظر داریم که یکی از آنها موضوع تردد مطلوب زایران است یعنی هتل های ما می بایست در مسیر حل و نقل اتوبوس ها باشد و در محل هایی که اتوبوس قابل عبور نیست، اجاره هتل انجام نگرفته است.
**چرایی تفاوت قیمت کاروان هایی که در یک هتل مستقر می شوند
اسدزاده درباره این که برخی زایران نسبت به تفاوت قیمت زایران مستقر در یک هتل نکات و سوالاتی را مطرح می کنند گفت:تفاوت قیمت ها شامل مجموع اسکان در هتل های مکه و مدینه و تعداد روز حضور زایران (به سبب موضوع تغذیه) می باشد؛ یعنی این شاخص ها موجب تفات قیمت می شود. حال امکان دارد دو کاروان با قیمت متفاوت در یک هتل مدینه مستقر شوند اما این روند در مکه مکرمه متفاوت است و تعداد روز حضور آنها نیز یکسان نمی باشد.
**علت محدودیت های اسکان در مدینه منوره
وی در خصوص هتل های مدینه منوره گفت: شرایط اسکان و اجاره هتل در مدینه منوره با محدودیت هایی مواجه است و این مهم برای همه کشورهای حاضر صدق می کند زیرا بعد از تخریب هتل ها در مدینه ، هتل جدیدی هنوز جایگزین نشده است بنابراین فعلا باید از ظرفیت موجود بهره بگیریم؛ سعی کرده ایم هتل هایی در منطقه مرکزی مدینه النبی اجاره کنیم تا زایران ما به راحتی برای زیارت تردد نمایند.
اسدزاده تصریح کرد: زایران کشورمان 5 شب را در هتل های مدینه مستقر می شوند و این تعداد روز هم به دلیل همان محدودیت های ذکر شده می باشد و این عزیزان باید در زمان حضور در شهر پیامبر بهترین بهره معنوی را کسب نمایند.
وی درباره استاندارد تخت ها و اتاق ها نیز اظهار کرد: استاندارد مدنظر از سوی ستاد اسکان کشور میزبان که ذکر شد تعیین می گردد اما برای رفاه حال زایران ، کمتر از ظرفیت مدنظر مستقر می کنیم؛ در مدینه منوره اتاق های 4 و 5 تخته هم داریم و در مکه مکرمه هم اتاق های 4 تخته داریم.
**کندی اینترنت در هتل ها به چه علت است
مسئول اسکان عملیات حج تمتع 1402 درباره موضوع اینترنت هتل ها هم گفت: با توجه به اینکه از همه کشورهای مسلمان در موسم حج تمتع حضور دارند و جمعیت میلیونی که در شهرهای مکه و مدینه مستقر می شوند و همچنین محدودیت های زیرساختی و ترافیک بالای اینترنت در عربستان، در برخی مواقع سرعت اینترنت در طول موسم کند می شود .
وی افزود: زایران عزیز نیز باید اینترنت مصرفی را مدیریت کنند و بیشتر برای تماس از آن بهره بگیرند ضمن اینکه توصیه می شود از اینترنت سیم کارت نیز استفاده شود تا در زمان های ازدحام جمعیت ، مشکل ایجاد نشود.
اسدزاده درباره خدمات شارژ و خانه داری برای هتل ها گفت: در خدمات خانه داری هیچ تفاتی میان هتل ها وجود ندارد و براساس برنامه تعریف شده ، خدمات به صورت یکسان و یک شکل انجام می گیرد .
وی درباره اینکه آیا زایران نسبت به خدمات اسکان رضایت داشته اند یا خیر گفت: امسال در موسم حج تمتع شاهد رضایتمندی نسبی در خصوص خدمات اسکان بوده ایم و این مهم نسبت به سال قبل افزایش داشته است البته در حال آسیب شناسی هستیم تا نقاط ضعف رفع شود و نقاط قوت نیز مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
اسدزاده تاکید کرد: قطعا در موسم حج تمتع آینده تمامی نقاط ضعف شناسایی شده در بحث اسکان را رفع می کنیم و به کمیت و کیفت بیشتر اهتمام خواهیم داشت.
**محدودیت های اسکان در عرفات و منا برای همه کشورهای حاضر است
وی درباره موضوع اسکان در عرفات و منا نیز اظهار کرد: فضای عرفات و منا میان همه کشورهای حاضر در موسم تقسیم می شود و قطعا محدودیت های متراژ برای همه کشورها وجود دارد که ما نیز سعی کرده ایم این موضوع را به خوبی مدیریت کنیم .
اسدزاده تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی چادرها و خیمه های ما در عرفات و به ویژه منا در جایگاه مناسبی قرار دارد اما متاسفانه محدودیت های موجود بابت متراژ همچنان وجود دارد و این مهم برای همه زایران کشورهای اسلامی صدق می کند.

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.