پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با راهیان حج ۱۴۰۲/

تغذیه و تدارکات و روند خدمت رسانی به حجاج ایرانی در موسم حج تمتع

تغذیه و تدارکات و روند خدمت رسانی به حجاج ایرانی در موسم حج تمتع
مسئول تغذیه و تدارکات عملیات حج ۱۴۰۲ با ذکر این نکته که توجه به کیفیت ، کمیت و بهداشت و سلامت غذا از مهمترین اولویت های خادمان مسئول تغذیه و تدارکات حج تمتع بوده است، به تبیین اقدامات صورت گرفته در موسم حج تمتع امسال پرداخت و گفت: به کمیت و کیفیت غذای زایران کشورمان توجه شده و رضایتمندی این عزیزان اولویت ما بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ آقای مرتضی آقایی مدیرکل تغذیه و تدارکات درباره روند خدمت رسانی در موسم حج تمتع امسال گفت: موضوع تغذیه و تدارکات یکی از مباحث بسیار مهم عملیات حج تمتع می باشد و به واسطه اهمیت بالایی که سازمان برای آن قائل است یک بخش مستقل را برای این مهم در نظر گرفته است .
وی افزود: فعالیت این واحد در پایان هر حج و با آسیب شناسی عملکرد این بخش در حوزه تغذیه و تدارکات آغاز می گردد و اقدامات عملی این حوزه با مشخص شدن اعضای کمیسیون تغذیه و تدارکات و صدور احکام ایشان توسط ریاست محترم سازمان حج و زیارت آغاز می گردد.
مدیرکل تغذیه و تدارکات سازمان حج و زیارت تصریح کرد: نتایج آسیب شناسی ها می تواند حوزه های مختلف را تحت الشعاع قرار دهد؛ بخشی از این آسیب ها ممکن است در حوزه آشپزخانه ها و تجهیزات مربوط باشد ، بخشی مربوط به نیروی انسانی یا بخشی ممکن است در حوزه فرایند ها صورت پذیرد که جمع بندی اینها منجر به رفع نقاط ضعف و توجه به نقاط قوت می شود.
آقایی افزود: بخشی از فعالیت ها ممکن است در حوزه سرانه ها و نوع اقلام باشد که هر کدام از اینها نیز می بایست در حوزه خودش در نظر گرفته شود و اصلاح صورت گیرد .
وی با بیان اینکه تمامی فعالیت ها بعد از شکل گیری کمیسیون آغاز می گردد گفت: با تشکیل کمیسیون و برگزاری جلسات مکرر، عملکرد تامین کنندگان کالاهای مختلف و کیفیت کالاهای مربوطه و همچنین توانایی شرایط تامین کنندگان جدید شناسایی شده و مورد ارزیابی توسط دست اندرکاران قرار می گیردو تلاش می شود بهترین اقلام با قیمت مناسب و با رعایت صرفه و صلاح زایران تهیه و در اختیار آشپزخانه ها و مجموعه ها قرار گیرد.
آقایی ادامه داد: با آغاز عملیات حج و تشرف حجاج کشورمان به سرزمین وحی ، فعالیت آشپزخانه های مرکزی آغاز می گردد و به صورت روزانه در هر وعده غذایی ناهار، شام و صبحانه گرم برای زایران براساس برنامه تدوین شده غذایی فراهم می گردد.
وی خاطرنشان کرد: این برنامه غذایی نیز با حضور کارشناسان تغذیه و متخصصین طب سنتی و کارشناسان ذیربط در تغذیه و تدارکات و کمیسیون تدوین می شوود.
مسئول تغذیه و تدارکات در موسم حج تمتع 1402 تصریح کرد: در سال جاری با تنوع غذایی که در برنامه تدوینی وجود داشت و عملکرد خوب آشپزخانه های مرکزی ، رضایت نسبی زایران را در خصوص تغذیه شاهد بودیم که این موضوع نسبت به سنوات قبل رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه امسال در موسم حج تمتع 4 آشپزخانه مرکزی به صورت مکانیزه و با امکانات مناسب و وجود نیروهای متبحر و با تجربه به خدمت رسانی برای حجاج می پرداختند گفت: آشپزخانه های الافندیه ، ابوجدایل در مکه و احد و بدر در مدینه منوره کار طبخ و توزیع غذای زایران ایرانی را انجام داده اند.
آقایی با تقدیر از زحمات آشپزهای حاضر در آشپزخانه های مدینه و مکه گفت: آشپزها به صوورت شبانه روزی و در گرمای آشپزخانه به تلاش پرداخته اند تا رضایت زایران کشورمان را جلب کنند و در هر وعده غذای گرم حدود 90 هزار پرس غذا تهیه می شود که کاری بزرگ و عظیم می باشد. خدمات رسانی آشپزخانه ها نیز تا زمان حضور آخرین زایران ادامه دارد.

مسئول تغذیه و تدارکات در موسم حج تمتع همچنین تصریح کرد: دو آشپزخانه بین راهی نیز برای زایرانی که از مدینه به مکه مشرف می شدند و زایرانی که از مکه به مدینه تشرف می یابند راه اندازی شد تا خدمت رسانی در این زمینه نیز صورت گیرد که به لطف خدا در این خصوص نیز غذای با کیفیت و بهداشتی تقدیم زایران شده است.
آقایی خاطرنشان کرد: تغذیه و تدارکات صورت گرفته با نظارت دست اندرکاران امر از زمان تهیه مواد غذایی تا طبخ و توزیع صورت می گیرد؛برای طبخ غذا نیز از مواد بسیار مرغوب و همچنین تحت نظر کارشناسان بهداشت در هر آشپزخانه ، اقدامات انجام می گیرد که با لطف خدا هیج مشکلی در تغذیه و نامرغوب بودن غذا نداشته ایم.
وی افزود: کیفیت و کمیت غذای زایران ایرانی بسیار مطلوب می باشد و در موسم با دقت نظر همه دست اندرکاران هیچ مشکلی در زمینه مسمومیت غذایی نداشته ایم چراکه اقدامات با برنامه ریزی و نظارت دقیق صورت می گیرد؛ این روند در حالی است که برخی زایران کشورهای حاضر غذای گرم طبخ و توزیع نمی کنند و یا اینکه برخی زایران کشورهای دیگر غذای خود را از بیرون تهیه می کنند که گاها دچار مشکلات بهداشتی یا حتی مسمومیت می شوند.
آقایی درباره غذای رژیمی برای زایران نیز گفت: غذای زایران ایرانی براساس نظر کارشناسان تغذیه صورت می گیرد و حتی 5 درصد از غذای هر وعده نیز به رژیمی اختصاص دارد تا افراد با ذائقه ها یا خدایی ناکرده بیماری نیز بتوانند از تغذیه مطلوب بهره بگیرند.
وی تصریح کرد: آشپزخانه بزرگ الافندیه در مکه در ایام پیک حضور زایران توانایی طبخ 75 هزار پرس غذا را داشته و آشپزخانه ابوجدایل نیز توانایی طبخ ۱۷ هزار و پانصد نفر را داشته است که غذای گرم و مطبوع ایام تشریق نیز توسط این عزیزان طبخ شده است؛ آشپزخانه های مدینه منوره نیز در طول موسم به صورت شایسته ای به خدمت رسانی برای زایران ایرانی پرداخته اند .
آقایی درباره اقلام غذایی و میوه نیز گفت: تمامی اقلام غذایی به صورت تازه و زیر نظر کارشناسان تهیه و توزیع می شود و سایر اقلام مصرفی همانند میوه نیز با دقت نظر تهیه می گردد.
وی در پایان بر ضرورت آسیب شناسی و بهره مندی از ایده های نو در تغذیه و تدارکات تاکید کرد و گفت: امیدواریم با احصا نقاط قوت و ضعف و اهتمام ویژه بدین موضوع ، خدمات رسانی در این حوزه در سنوات آتی رشد بیشتری یابد.

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.