پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دکتر ریاض:

همه زائران ايراني خانه خدا در سلامت كامل اند

همه زائران ايراني خانه خدا در سلامت كامل اند

رئيس مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر گفت: تاكنون بيش از ۷ هزار زائر ايراني وارد مدينه منوره شده اند و همگي در سلامت كامل هستند.

گزارش پايگاه اطلاع رساني حج نیوز، رئيس مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر با درخواست از حجاج براي جدي گرفتن توصيه‌هاي بهداشتي، گفت: آمار فوتي‌هاي حج تمتع از ۴۰ نفر در سال ۹۰ به ۲۰ نفر كاهش يافت كه اين مهم به دليل جدي گرفتن توصيه‌هاي بهداشتي مركز پزشكي هلال احمر توسط حجاج بوده است.

سيدعلي رياض، رئيس مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر با اشاره به محوريت فعاليت‌هاي مركز پزشكي هلال احمر بر فعاليت‌هاي پيشگيرانه، گفت: اين مركز با توجه به تاثيرگذاري و اهميت آموزش به حجاج براي پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ها در سال جاري به برگزاري جلسات متعدد آموزشي با حضور پزشكان اقدام كرده و نكات بهداشتي و توصيه‌هاي لازم براي مواجهه با بيماري‌هاي خطرناك چون ويروس كرونا را ارائه داده است.

محوريت آموزش براي ارتقاي سلامت زائران

رئييس گروه دوستي پارلماني ايران و عربستان در مجلس هفتم افزود: ارائه مطالب آموزشي از طريق چاپ بروشورهاي آموزشي، كتابچه، كارت پرواز و ارسال پيام‌هاي كوتاه و بهره‌مندي از رسانه‌هاي صوتي و تصويري و سامانه‌هاي مجازي و. . از جمله اقداماتي است كه انجام شده و اگر حجاج اين مطالب آموزشي را به دقت مطالعه و به اجرا گذارند، پيش‌بيني مي‌شوند روند پيشگيري از ابتلا به بيماري‌ها و كاهش تلفات انساني را همچنان شاهد باشيم.
سيدعلي رياض مركز پزشكي حج و زيرات هلال احمر اقدامت اساسي در حوزه پژوهش نيز انجام داده و اقدامات لازم بر اساس همين پژوهش‌ها و داراي پشتوانه علمي و تحقيقاتي و نتيجه چندين سال تجربه كارد پزشكي و پرستاري است كه زائران و حجاج را ايام حج تمتع و عمره همراهي مي‌كردند

كاهش ۵۰ درصدي آمار فوتي‌هاي حج


رئيس مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر گفت: آمار فوتي‌ها از ۶۰ نفر در سال ۸۹ به ۴۰ نفر در سال ۹۰ كاهش يافت و در سال گذشته اين آمار به ۲۰ نفر رسيد يعني حدود ۵۰ درصد كاهش يافت كه اين‌همه به دليل جدي گرفتن توصيه‌هاي بهداشتي مركز پزشكي هلال احمر توسط حجاج بوده است.

وي افزود: مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر اقدامات اساسي در حوزه پژوهش نيز انجام داده است كه اقدامات جاري نيز بر اساس همين پژوهش‌ها و داراي پشتوانه علمي و تحقيقاتي و نتيجه چندين سال تجربه كادر پزشكي و پرستاري است.

اقدامت اساسي مركز پزشكي در حوزه پژوهش

رياض با ابراز اميدواري براي اينكه پزشكان مجموعه نيز بتوانند خدمات مناسبي را به زائران و حجاج سال جاري ارائه دهند، گفت: تلاش ما در اجراي اين طرح بر آن است كه هيچ اثر منفي نداشته باشد و با توجه به كاهش تعداد زائران تعداد پزشكان نيز كاهش يافته و ميان اين دو بخش يعني تعداد زائر با تعداد پزشكان تناسب وجود دارد و اين كاهش هيچ تاثيري بر نحوه خدمات رسانتي نخواهد داشت زيرا كادر پزشكان ما بر اساس و متناسب با تعداد زائر تنظيم مي‌شوند.

همراهي پزشكاني متخصص درهمه زمينه‌ها در حج

رياض با اشاره به اينكه پزشكاني متخصص در همه زمينه‌ها به همراه پرستاران و مددكاران، كادر پزشكي سال جاري اين مركز را تشكيل مي‌دهند، گفت: ۲۸۰ پزشك متخصص و عمومي در همه زمينه‌ها از جمله قلب و عروق، زنان و… در قالب پزشك مجموعه و ۲۲۰ پزشك نيز در بيمارستان‌هاي مكه و مدينه خدمات لازم را در سال جاري ارائه مي‌دهند و امكانات پاراكيلنيكي و داروخانه‌اي و اورژانس نيز موجود است.

۳۴ درصد زائران ايراني حج ۹۲ مبتلا به بيماري‌هاي پرخطر هستند
رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر گفت: حدود ۳۴ درصد زائران ايراني حج امسال مبتلا به بيمارهاي پرخطري همچون فشار خون، قند خون و ناراحتي‌هاي قلبي هستند.

دكترسيد علي رياض افزود: متاسفانه همانند سال‌هاي گذشته، تعداد زائران ايراني مبتلا به بيمارهاي پرخطر مانند ديابت، فشار خون و ناراحتي‌هاي قلبي و تنفسي زياد است كه اين موارد در معاينات پزشكي قبل از اعزام احصاء شده است.
اين وي اضافه كرد: از مجموع ۶۴ هزار زائر ايراني حج ۹۲، هفت هزار و ۵۰۰ نفر مبتلا به بيماري قند خون (ديابت)، ۱۲ هزار نفر مبتلا به فشار خون و دو هزار و ۴۰۰ نفر نيز مبتلا به بيماري‌هاي عروقي قلب هستند.
رياض درباره ميانگين سني زائران حج تمتع امسال گفت: طبق بررسي‌هاي صورت گرفته، ۶۱درصد زائران ايراني حج ۹۲، بين ۴۰ تا ۶۰ سال دارند.

رييس گروه دوستي پارلماني ايران و عربستان در مجلس هفتم همچنين درباره خبر ابتلا شش نفر در مدينه منوره به ويروس كرونا، گفت: از اين موضوع اطلاعي ندارم اما در گزارش‌هاي دريافت شده هيچ موردي از ابتلا به ويروس كرونا در شهرهاي مدينه منوره و مكه مكرمه گزارش نشده است.

به گفته رياض اين بيماري بيشتر در شهرهاي جنوب شرقي عربستان سعودي شايع است.

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.