پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد؛نشست بین المللی «اربعین و فرهنگ و معارف علوی»

با سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد؛نشست بین المللی «اربعین و فرهنگ و معارف علوی»
نشست بین المللی «اربعین و فرهنگ و معارف علوی» با سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در نجف اشرف برگزار شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت به نقل از بعثه مقام معظم رهبری ؛ همایش بین‌المللی اربعین و فرهنگ و معارف علوی به همت دانشگاه امیرالمؤمنین اهواز و دانشگاه کوفه امروز با حضور جمعی از اساتید از ایران، عراق، پاکستان و سایر کشورها در حرم صافی صفای نجف اشرف برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب در سخنرانی افتتاحیه دراین همایش با اشاره علاقمندی میلیون ها نفر برای حضور درکنگره اربعین حسینی به زوایای مختلف این حماسه عظیم اشاره و خاستگاه و ظرفیت اربعین دراین ایام را دفاع از ارزش‌ها عنوان کرد.
وی با بیان اینکه امروز باید بیشتر از کلام وحی و قرآن سخن گفت، تصریح کرد: بدخواهان که در جبهه‌های دیگر شکست خورده اند، ‌درمانده از همه جا به قرآن حمله کردند و ما وظیفه داریم در هر موقعیتی از قرآن کریم بگوییم واز آن دفاع کنیم تا در قیامت از ما شکایت نکند.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه در قرآن می‌خوانیم که خدای بزرگ از مومنان دفاع می‌کند، افزود: این دفاع فقط از مومنان نیست، بلکه از ارزش‌های آن‌هاست. سنت خداوند حفاظت از ارزش‌هاست.
وی با بیان اینکه خداوند در سوره بقره می‌فرمایند که اگر دفاع الهی نباشد که توسط بندگان خدا نسبت به دیگران صورت می‌گیرد، زمین به فساد کشیده می‌شود، گفت: اربعین می‌تواند ارزش‌ها را محافظت کرده و پیش ببرد.
وی با بیان اینکه در سخنی امام علی(ع) می‌فرمایند: شما در زمانی حضور دارید که حق‌گو کم است، افزود: با توجه به اینکه اربعین مدافع ارزش‌هاست و آن را بروز نموده و رشد و نمو می دهد، حرکت در این مسیر و مدافع ارزش‌ها بودن، هزینه هم دارد.
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه در شهر امام علی (ع) هم مهجور است، به تشریح خطبه ۵۵ نهج‌البلاغه در وصف یاران پیامبر اعظم (ص) پرداخت و ادامه داد: وقتی خداوند دید ما در دفاع از ارزش‌ها صادق هستیم، برای دشمن نکبت و برای ما پیروزی به ارمغان آورد.
وی با طرح این سوال که چرا این جمعیت گسترده درهوای گرم از بیش از ۶۴ ملیت و کشور در مراسم اربعین حضور پیدا می‌کنند، اظهار داشت: این عزیزان با فاصله ۱۴ قرن از حرکت سیدالشهداء (ع) قرارگرفتند ولی وقتی صداقت امام را می بینند به یاری امام حسین و دفاع از ایشان می آیند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب با بیان اینکه اربعین حفاظت و دفاع از ارزش‌هاست و باید از این فرصت برای برنامه‌های دین بیش از گذشته استفاده کرد، گفت: این ظرفیت را هیچ دین و جایی در جهان جز اسلام ندارد. در اربعین افرادی که مسلمان نیستند هم حضور پیدا می‌کنند و با پرچم خودشان با امام حسین (ع) بیعت می‌کنند. آن‌ها هم‌کیش سیدالشهداء نیستند، اما با حضورشان به مرام، حرکت و ارزش های امام احترام می گذارند و باید از این فرصت استفاده و به ارزش ها توجه نمود.
بر پایه این گزارش، درادامه این نشست چند تن از صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی ازایران و عراق دیدگاه خود را در خصوص ارتباط اربعین و فرهنگ و معارف علوی بیان کردند.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.