پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت:

۵۱۰ پزشك و پرستار در خدمت حجاج ايراني قرار دارند

۵۱۰ پزشك و پرستار در خدمت حجاج ايراني قرار دارند

رئيس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر: تاكنون ۱۲۰ نفر از مجموع ۵۱۰ پزشك و پرستاري كه امسال براي خدمت رساني به زائران ايراني در مكه و مدينه مستقر مي‌شوند، به عربستان اعزام شده اند.

به گزارش حج نیوز به نقل از پايگاه اطلاع رساني حج، دكتر سيدعلي رياض گفت: ۲۸۰ نفر از اين كادر بهداشتي و درماني، پزشكاني هستند كه به صورت شبانه روزي در هتل هايي كه زائران ايراني ساكنند، خدمت مي‌دهند.

وي افزود: برخلاف سالهاي قبل كه هر پزشك مسئول سلامت زائران كاروان خود بود، امسال پزشكان در مطب‌ها در هتل‌ها مستقر مي‌شوند و با توجه به جمعيت زائران ايراني، در هر هتل يك تا سه مطب شبانه روزي با سه شيفت پزشك و پرستار راه اندازي شده است.

رياض به فعاليت شبانه روزي دو بيمارستان ايراني در مكه و مدينه نيز اشاره كرد و گفت: از زمان اعزام زائران ايراني به حج تمتع امسال، اين دو بيمارستان با بخشهاي متعدد تخصصي، اورژانس، آزمايشگاه، راديولوژي، داروخانه و دندانپزشكي شروع به كار كرده اند و هر روز در اين مدت حتي بيش از ۱۰۰ زائر، معاينه و ويزيت شده اند.

رياض همچنين گفت: مركز پزشكي حج و زيارت علاوه بر دو بيمارستان در مكه و مدينه و مطب‌هاي شبانه روزي در هتل‌ها، سه پايگاه سيار پزشكي نيز در جحفه، شجره و ثلوم در مسير مكه تا مدينه برقرار كرده و در ايام تشريق نيز در عرفات و منا، درمانگاههاي تخصصي داير مي‌كند.

رييس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمردر ادامه گفت: بنابر اعلام مسئولان عربستان، تاكنون هر سال گروه پزشكي جمهوري اسلامي ايران در بين كشورها، منظم‌ترين و بهترين گروه پزشكي شناخته شده است.

دكتر سيد علي رياض افزود: خدمات مركز پزشكي حج و زيارت، در ايام حج تمتع از شكل درمانگاهي خارج و در دو بيمارستان و بيش از۲۰مطب و پنج پايگاه در ميقات‌ها و مسير مكه تا مدينه، ارائه مي‌شود.

وي اضافه كرد: هر سال به توصيه مسئولان بهداشت و درمان عربستان، گروه‌هاي پزشكي كشورهاي ديگر از گروه پزشكي ايران ديدن و از ما الگوبرداري مي‌كنند و ما نيز از درمانگاه‌هاي آنها ديدن مي‌كنيم.

دكتر رياض به برگزاري همايش پزشكي حج در سال گذشته در ايران و ارائه۲۲۰مقاله علمي اشاره كرد و گفت: رياست دبيرخانه اين همايش برعهده جمهوري اسلامي ايران و ايران نخستين كشوري است كه دورهmph پزشكي حج (كارشناسي ارشد بهداشت براي پزشكان عمومي) را در دانشگاه علوم پزشكي تهران راه اندازي كرده است و به زودي آن را به مقطع دكتري نيز ارتقا مي‌دهد.

گرمازدگي و كرونا ويروس، دو نگراني بهداشتي حج

رييس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر گفت: گرمازدگي به علت نزديك شدن ايام حج به تابستان و همچنين شيوع كرونا ويروس در شهرهاي حاشيه اي عربستان، امسال دو نگراني اصلي خادمان بهداشت و درمان حج و زيارت است.

دكتر سيد علي رياض با بيان اين كه كرونا ويروس خطر نيست اما موجب نگراني است ابراز اميدواري كرد؛ اين ويروس در ايام تشريق در مكه و مدينه نفوذ نكند اما بايد تدابير لازم براي پيشگيري از آنها در نظر داشته باشيم.

رياض همچنين با اشاره به شيوع گرمازدگي در بين زائران از آنها خواست تا بر اساس توصيه‌هاي قبلي به ويژه اگر بيماري زمينه اي همچون فشارخون يا ديابت يا بيماري قلبي دارند، اعمال خود را صبح‌ها تا قبل از ساعت ده انجام دهند و اعمال مستحبي را هم به بعد از ساعت پنج عصر موكول كنند.

وي تاكيد كرد: روشن كردن كولر و نوشيدن آب سرد بلافاصله پس از بازگشت از بيرون به هتل، مناسب نيست و شرايط را براي ابتلا به بيماري‌هاي عفوني مستعد مي‌كند.

رييس مركز پزشكي حج از زائران خواست تا براي انجام مناسك و اعمال، اضطراب يا عجله نداشته باشند و به خدا توكل كنند زيرا اين استرس مي‌تواند دستگاه ايمني بدن آنها را ضعيف كند و آنها را در معرض ابتلا به بيماري‌ها قرار دهد.

وي گفت: خوشبختانه امسال گزارشي از همه گيري بيماري عفوني اي در عربستان منتشر نشده اما رعايت توصيه‌هاي بهداشتي براي هر زائر ضروري است.

تزريق واكسن آنفلوانزا الزامي نيست

رييس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر گفت: تنها واكسني كه عربستان آن را براي زائران ضروري كرده، مننژيت است و الزامي براي زدن واكسن آنفلوانزا وجود ندارد.

دكتر سيد علي رياض افزود: واكسن مننژيت از ده روز قبل از اعزام به همه زائران تزريق شده و كارتي در اختيار آنها قرار گرفته است كه در فرودگاه عربستان مسئولان فرودگاه آن را مي‌بينند.

وي گفت: عربستان امسال الزامي براي تزريق واكسن آنفلوانزا به حجاج اعلام نكرده است.

بنابر اين گزارش به علت شيوع دو بيماري ويروسي كرونا ويروس و سارس در عربستان، برخي پزشكان به زائران حج توصيه كرده اند در صورت فراهم شدن، واكسن آنفلوانزا را تزريق كنند تا ابتلا به دو بيماري آنفلوانزا و كرونا ويروس به طور همزمان موجب آسيب و خطرساز شدن بيماري در حجاج نشود اما بنابر گزارش مسئولان بهداشتي وزارت بهداشت، واكسن آنفلوانزاي امسال هنوز به كشور وارد نشده است.

مسئولان بهداشتي وزارت بهداشت از خريد۵۰۰ هزار دوز واكسن آنفلوانزا كه تا دوهفته ديگر به كشور وارد مي‌شود، خبر داده اند.

واكسن آنفلوانزا هر سال بر اساس ويروس شايع همان سال تهيه مي‌شود و تزريق واكسن سال قبل تاثيري ندارد.

ايمني زايي اين واكسن دو هفته پس از تزريق ايجاد مي‌شود و ايمني آن در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.