پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

گفتگوی رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص حج سالجاری در مدینه منوره

گفتگوی رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص حج سالجاری در مدینه منوره

مهندس اوحدی معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت عصر روز گذشته در محل دفتر خود در مدینه منوره در مصاحبه با خبرنگار حج نیوز گفت: در حج امسال ساختار مجموعه محوری کاملتر شده و  جایگزین ساختار مدیرکاروان محوری شده است. دردو سال گذشته بر اساس تصمیم کارگروه تشکیلاتی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، طرح مجموعه محوری به شکل آزمایشی در مورد تعدادی از کاروان ها اجرا شد، اما امسال در همه مجموعه ها از مدل مجموعه داری تقریباً با تمام اجزای آن استفاده شده است.

وی افزود: امسال برای اولین بار تدارکات عملیات حج بصورت متمرکز تهیه شده است. در حج سالجاری میوه و سایر اقلام مورد نیاز زائران حج بصورت متمرکز تهیه و در اختیار مجموعه ها قرار می گیرد و با این کار در هزینه سفر و وقت مدیران مجموعه و کاروان صرفه جویی می شود.
رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در حج سالجاری با اجرای طرح تدارکات متمرکز تنوع میوه خریداری شده برای مصرف زائران کاروان ها در سطح خوبی است و نسبت به گذشته 100% افزایش تنوع بوجود آمده است.
مهندس اوحدی افزود: مسئولین تدارکات در طول سفر حج و عمره با بازار عربستان آشنایی کافی پیدا می کنند و می دانند مثلاً میوه مورد نیاز در عملیات را چگونه و از کجا تهیه کنند تا بدین وسیله 10 تا 15 درصد در هزینه سفر زائران صرفه جویی شود.
وی خاطر نشان کرد: نتیجه انسجام و یکپارچگی ایجاد شده در مجموعه ها نتیجه اش شادابی و نشاط زائران است.
رییس سازمان حج و زیارت بیان کرد: امسال برای اولین بار در حج  طرح "پزشک مجموعه" به اجرا در آمد. با توجه به حساسیتی که برای موضوع پزشکی زائران قائل هستیم، تا امروز که اجرای این طرح را بررسی می کنیم، بیش از آنچه تصور می شد این طرح موفق بوده و اگر در برنامه ریزی ها دقت بیشتری داشته باشیم و کارها در زمان خودش انجام شود، موفقیت طرح افزایش و کاستی های آن مرتفع خواهد شد.
مهندس اوحدی در خصوص برنامه ریزی برای اعزام هیئت پزشکی به حج ادامه داد: تلاش می کنیم در حج آینده به هنگام تنظیم جداول پروازها پزشکان مجموعه نیز مشخص باشند و برنامه اعزام هیئت پزشکی همراه با برنامه اعزام زائران مشخص شود تا در جهت رفاه حال زائران بتوانیم در هر پرواز حج پزشک هم داشته باشیم.
وی در خصوص طرح "پزشک مجموعه" اشاره کرد: تا امروز اجرای این طرح خروجی مثبتی داشته ولی برای جمع بندی نهایی هنوز زود است و امیدواریم با برنامه ریزی مناسب بتوانیم نقاط ضعف احتمالی را به نقاط قوت تبدیل نماییم.
مهندس اوحدی یاد آور شد: سالهای گذشته در منا و عرفات خدمات پزشکی در خیمه های زائران هر کاروان به آنها ارائه می شد اما در حج سالجاری برای اولین بار چادرهایی برای استقرار پزشکان مجموعه و خدمات رسانی پزشکی به زائران در منا و عرفات تعبیه شده است.
رییس سازمان حج و زیارت در خصوص برنامه ریزی برای حج آینده گفت: برای برنامه ریزی عملیات حج تمامی آمار و اطلاعات لازم در دست ماست و تلاش می کنیم حداقل 9 ماه قبل از اعزام زائران برنامه ریزی لازم برای عملیات حج را آغاز کنیم.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در موسم حج امسال در کنار محل استقرار مکاتب موسسه مطوفین که کار خدمات رسانی به زوار در حج را به عهده دارد، نماینده ای از سازمان حج و زیارت برای خدمات رسانی بهتر به زوار حضور پیدا می کند.
وی ادامه داد: با آسیب شناسی حج امسال نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی می کنیم و بلافاصله بعد از پایان عملیات حج سالجاری برنامه ریزی برای حج سال آینده را آغاز خواهیم کرد.
مهندس اوحدی اشاره کرد: با توجه به کاهش 20 درصدی تعداد زائران حج که برای همه کشورهای اسلامی اعمال شده است، تعدیل قابل توجهی در تعداد نیروهای ستادها و مجموعه اجرایی و فرهنگی صورت گرفته تا شرایطی فراهم شود که زائران بیشتری به حج اعزام شوند.
رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: کارگروهی در موسم حج تشکیل شده تا فرآیندهای اجرایی حج سالجاری را مورد بررسی قرار دهد. یکی از نکات مورد بررسی در این کارگروه این است که چقدر می توانیم از نیروهای بومی در اجرای عملیات استفاده کنیم تا بدین وسیله تعدیل بیشتری در تعداد عوامل اجرایی اعمال شود و ظرفیت ایجاد شده به زائران در نوبت تخصیص یابد.
وی افزود: موسم عمره فرصت خوبی برای آموزش نیروهای بومی و آماده سازی آنان برای خدمات رسانی به زوار در عملیات حج است تا بدین وسیله لازم نباشد برای همه خدمات از نیروی اجرایی خودمان استفاده کنیم.
مهندس اوحدی ضمن تشکر از دولت تدبیر و امید بویژه شخص رئیس جمهور محترم عنوان کرد: حمایت دولت محترم بویژه دکتر روحانی رئیس جمهور محترم در تأمین ارز قبل ازعملیات حج قابل تقدیر است. 
وی ادامه داد: با محبت دکتر روحانی و تاکید ایشان به مهندس جهانگیری معاون اول محترم رئیس جمهور و دکتر سیف رئیس محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی جهت تأمین ارز لازم برای پیش پرداخت هزینه مسکن حج و عمره سال آینده به مبلغ 70 میلیون دلار، می توانیم قرارداد مسکن حج و عمره را قبل از ایام تشریق در موسم حج سالجاری ببندیم. بدین ترتیب امیدواریم از قدرت انتخاب و چانه زنی بیشتری برخوردار شده و امیدواریم افزایش قیمتی بوجود نیاید بلکه تعدیل قیمت نیز داشته باشیم.
رئیس سازمان حج و زیارت در بیان معیارها و مصادیق یک زائر نمونه گفت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری، "از لوازم حج واقعی رفتار محبت آمیز و برادرانه زائرین با یکدیگر است" و این جمله ایشان شاخص جدی برای ارزیابی کاروان ها و زائرین است.
وی ادامه داد: امروز زائر جمهوری اسلامی  یک شخصیت حقوقی پیدا کرده که متعلق به نظام است. حج نماد توانمندی و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی در تمام زمینه هاست و از آنجایی که از فرائض و واجبات زوار محسوب می شود، از شئونات رهبری و ولایت است.
مهندس اوحدی تأکید کرد: توقع رهبری و مردم از زائران کشورمان در طول موسم حج این است که از انجام رفتارهایی که موجب وهن و نگاه منفی سایر ملل به زائران ایرانی می شود، به شدت پرهیز کنند، همچنین از برخی بازارگردی ها به هنگام برگزاری فریضه نماز جماعت دوری نمایند.
رییس سازمان حج و زیارت از زائرین عزیر کشورمان خواست: از آوردن داروی آرامبخش و مسکن های قوی به عربستان پرهیز نمایند و در صورت لزوم همراه داشتن داروهای خاص حتماً نسخه پزشک معالج را با خود به عربستان بیاورند.
مهندس اوحدی گفت: از روز هفتم ذی الحجه که با توجه به ترافیک بالای مکه مکرمه تردد اتوبوس ها ی زائرین به سمت مسجدالحرام ممنوع می شود، زائرین بویژه بانوان از سوار شدن وسایل نقلیه به صورت انفرادی به شدت پرهیز نمایند.
وی در انتها اشاره کرد: تا امروز 13 هزار زائر وارد سرزمین وحی شده اند و امشب نخستین گروه از زائران مدینه قبل در قالب 9 کاروان عازم مکه مکرمه خواهند شد.

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.