پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

معرفی واحد حمل و نقل ستاد مدینه منوره

معرفی واحد حمل و نقل ستاد مدینه منوره
یکی از بخش های اجرایی و خدمت رسان ستاد مرکزی مدینه منوره واحد حمل و نقل این ستاد است. در راستای معرفی این واحد، حمید آذرپی مسئول حمل و نقل ستاد مرکزی مدینه منوره در گفتگو با حج‌نیوز به شرح ذیل پرداخت:
واحد حمل و نقل ستاد مدینه منوره وظیفه دارد، قبل از پرواز زائران و ورود ایشان به مدینه منوره هماهنگی لازم را با طرف سعودی جهت انتقال آنان از فرودگاه به محل استقرار زائران داشته باشد. 
طبق دستورالعمل‌های کشور عربستان، هر زائری که وارد این کشور می شود، باید هتل محل اسکان و حتی تخت او مشخص باشد. 
در سیستم مؤسسه ادلاء (موسسه ای تحت نظارت وزارت حج عربستان و متولی امر خدمات دهی به زوار در حوزه مسکن، رفاه و حمل و نقل در مدینه) اطلاعات پرواز زائران، تعداد مسافران هر پرواز و اطلاعات مربوط به هتل هایی که زوار ایرانی را پذیرش می کنند، موجود است و باید با یکدیگر همخوانی داشته باشد.
بخش حمل و نقل ستاد مدینه منوره، پیش از ورود زائر به عربستان جهت پذیرش زوار و ارائه خدمات به ایشان هماهنگی لازم را با مؤسسه ادلاء مکتب ایران انجام می‌دهد.
در خصوص انتقال زائران مدینه بعد، از مکه به مدینه، زمان ورود و خروج کاروانها از قبل مشخص است. تاریخ اجاره هتل‌ها و حتی ساعت اجاره هتل مشخص است. جداولی در این خصوص را به واحد مسکن ستاد مدینه منوره ارائه می نماییم و پس از آن زمان خروج قطعی زائران از هتل‌ها را واحد مذکور به ما اعلام می کند. همچنین کنترل گذرنامه ها و زمان خروج کاروان‌ها و اعزام و انتقال بار زائران توسط واحد حمل و نقل ستاد مدینه انجام می گیرد.
زیارت دوره متمرکز دو سالی است که در حج تجربه می شود. برای زیارت دوره زائران در مدینه قراردادی با شرکت رواحل به امضاء رسیده است و 30 اتوبوس این شرکت در این خصوص به زوار خدمات رسانی می کنند. 
زمان زیارت دوره زائران در مدینه منوره توسط واحد حمل و نقل در دو نوبت صبح و عصر برنامه‌ریزی می‌شود. کاروانها بر اساس ورودشان به مدینه منوره معمولاً در دومین یا سومین روز حضور در مدینه به زیارت دوره اعزام می شوند. 
با برنامه ریزی انجام شده برای زیارت دوره زائران،  معمولاً تمام کاروان هایی که در یک روز وارد مدینه شده اند، برنامه زیارت دوره همزمان خواهند داشت. برای برنامه ریزی مزارات(زیارت دوره) هماهنگی لازم توسط واحد حمل و نقل مدینه با شرکت رواحل، مناطق دوگانه ستاد مدینه منوره، مدیران مجموعه ها و مدیران کاروان‌ها صورت می‌گیرد.
از دیگر وظایف واحد حمل و نقل در مدینه منوره انتقال بار زائران از مدینه به مکه و بالعکس است  که یک روز قبل از حرکت زوار انجام می گیرد.
استقبال زائرین مدینه بعد ورودی به مدینه در فرودگاه این شهر، کنترل و تفکیک گذرنامه های زائران ورودی به مدینه، برگزاری جلسه با مکتب الوکلاء و ارائه جدول تفکیکی پروازهای ورودی و خروجی زائران به طرف سعودی، برگزاری جلسه هماهنگی با نقابه، مؤسسه ادلاء ، مکاتب میدانی و ارائه جداول روزانه ورودی و خروجی زوار به مکتب حجاج ایرانی از وظایف واحد حمل و نقل مدینه منوره است.
پروازهای زائران با سه شرکت هواپیمایی ایران ایر، ماهان و سعودی ایرلاین صورت می گیرد که 25% پروازها با ایران ایر، 25% پروازها با هواپیمایی ماهان و 50% پروازها با هواپیمایی سعودی انجام می شود.
میزان پروازهای ورودی زائران ایرانی به فرودگاه مدینه در حال حاضر از روزی 3 پرواز تا 7 پرواز در روز متغیر است که این تعداد پرواز در زمان عزیمت زائران مدینه بعد به مدینه بطور نسبی افزایش می یابد.
برای عزیمت زائران از مدینه به مکه و بالعکس، 4 شرکت رواحل، نقل الجماعی، حافل و ابوسرهد خدمات رسانی می‌کنند. پیش از عزیمت زوار به مکه در جلوی ساختمانهای محل اسکان زوار و داخل اتوبوس حامل زائران، مانیفست و گذرنامه های ایشان توسط نماینده مؤسسه ادلاء و مکاتب میدانی کنترل می‌گردد.
این واحد در دوره مدینه قبل تا 5 ذی‌الحجه و در دوره مدینه بعد تا 6 محرم‌الحرام به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
ضمناً واحد حمل و نقل مدینه منوره با اداره کل برنامه‌ریزی، پذیرش و اعزام سازمان مرکزی و همچنین دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان و واحد حمل و نقل ستاد مکه مکرمه در ارتباط کامل است.






روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.