پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

آیا می دانید؟ (بخش اول - ثبت نام و اعزام حجاج)

آیا می دانید؟ (بخش اول - ثبت نام و اعزام حجاج)
آنچه زائران حج باید بدانند
بخش اول) ثبت نام و اعزام
انتقال زائران از ایران به عربستان و بازگرداندن آنان به کشور شامل فعالیت‌های متعددی است که مستلزم انجام هماهنگی داخلی و خارجی می‌باشد. برای نمونه به چند مورد اشاره می‌گردد:
1-آیا می‌دانید؟ در مورد تعیین تعداد حجاج اعزامی هر سال بین رئیس سازمان حج و زیارت و وزیر حج عربستان توافقنامه اساسی طبق فرمول شناخته شده به امضاء می‌رسد؟ البته عدد حجاج کشورها در سالجاری پس از تفاهم اولیه، نهایتاً بدلیل ساخت و ساز داخل مسجدالحرام 20% کاهش داشته است.
2-آیا می‌دانید؟ تعداد 1,500,000 نفر متقاضی مشتاق سفر به سرزمین وحی جهت انجام فریضه حج در انتظارند و برای لحظه حضور در محفل یار لحظه‌شماری می‌کنند و تا اعزام آخرین نفر، حداقل 20 سال طول خواهد کشید پس لحظه لحظه های این سفر را بدانیم و از شرایط سفر آن بیشترین بهره ببریم.
3-آیا می‌دانید؟ در مورد تعیین شرکت‌های هوایی منتقل کننده حجاج ایرانی به عربستان و توزیع سهمیه بین آنها و نوع خدمات و تعهدات آنها و اخذ مجوز فرود و برخاست پروازها باید هماهنگی لازم و بموقع با وزارت دفاع و هواپیمایی عربستان و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری بعنوان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی کشورمان بعمل آید؟ و تعیین زمان حضور زائران محترم در شهرهای مکه و مدینه بستگی مستقیم به زمان پروازها از طرف کشور میزبان دارد؟
4-آیا می‌دانید؟ پروازهای حجاج ایرانی توسط سه شرکت ایران ایر، ماهان و سعودی ایرلاین انجام می‌گیرد؟
5-آیا می‌دانید؟ چینش جدول پروازی حجاج هنگام رفت و برگشت بین سه شرکت مذکور بر اساس تنظیم ظرفیت کاروان‌ها و ترتیب مدینه قبل و مدینه بعد آنها و ظرفیت و تعداد ایستگاه‌های پروازی از مبدأ و فرودگاه‌های مقصد می‌باشد؟
6-آیا می‌دانید؟ نرخ بلیت هواپیما بصورت ارزی است و در تعیین بهای تمام شده سفر اثر قابل توجهی دارد؟
7-آیا می‌دانید؟ ارگان‌های متعددی در ایستگاه هفده‌گانه حج در کشورمان برای ارائه خدمات مسافر و بار و انجام مراحل تشریفات و تکریم زائران مستقر هستند و به انجام وظیفه می‌پردازند؟ که از جمله می‌توان به نیروی انتظامی(اتباع، مواد مخدر، گذرنامه)، وزارت خارجه، گمرک، نمایندگی سپاه، سازمان حج و زیارت، بهداشت و درمان، بیمه و . . . اشاره کرد. همینطور در فرودگاه‌های مدینه و جده نیز نمایندگی مؤسسات خدماتی و مکتب وکلاء و گذرنامه و گمرک و نیروی امنیتی عربستان حضور دارند.


روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.