پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

معرفی واحد مسکن ستاد مدینه منوره

معرفی واحد مسکن ستاد مدینه منوره
یکی از مسائل و دغدغه های اصلی در سفر زائران حج به سرزمین وحی موضوع تأمین محل اسکان حجاج است. دست اندرکاران عملیات حج تمتع هر ساله بخش قابل توجهی از توان اجرایی خود را صرف برنامه ریزی برای اسکان حجاج می نمایند.
مسکن حجاج از آنجایی که حدود 70 درصد هزینه سفر زائران به سرزمین وحی را به خود اختصاص می دهد و از عوامل اصلی در تأمین آسایش و آرامش حجاج در طول این سفر معنوی است، از جایگاه ویژه‌ای در تصمیم‌گیری‌های اجرایی عملیات حج برخوردار است.
حبیب سیفی مسئول مسکن ستاد مدینه منوره در این ارتباط به گفت‌و‌گو با خبرنگار حج نیوز به شرح ذیل پرداخت:
اجاره هتل های محل اسکان حجاج در مدینه بر اساس سیاست‌گذاری‌های مسئولان و کارشناسان حوزه مسکن حجاج در سازمان حج و زیارت صورت می گیرد.
برای اجاره هتل‌ها در مدینه به اطلاعات اولیه ای در خصوص تنظیم قرارداد با مالکین نیازمندیم که یکی از اطلاعات لازم در این خصوص زمان ورود اولین زائر مدینه قبل به مدینه و زمان خروج آخرین زائر مدینه بعد از مدینه منوره است.
سال گذشته بر اساس دستورالعملی که سازمان حج و زیارت در اختیار ما قرار داد مقرر شد که در سالجاری اولین زوار 8 ذیقعده وارد مدینه شده و آخرین گروه از زوار 6 محرم از مدینه خارج شوند که این فاصله زمانی موضوع اصلی ما در اجاره هتل‌ها در مدینه منوره است.
در تکمیل اطلاعات مذکور نیازمندی بعدی ما جدول پروازی اعزام حجاج به سرزمین وحی است که توسط همکاران‌مان در بخش حمل و نقل و پرواز اداره کل برنامه‌ریزی پذیرش و اعزام سازمان حج و زیارت برنامه ریزی شده و به واحد مسکن مدینه ارائه می‌گردد.
موضوع دیگری که در انتخاب هتل‌ها و در پی آن انعقاد قرارداد با هتل‌ها حائز اهمیت است، ظرفیت و قالب و مدینه قبل و بعد بودن کاروان‌هایی است که به حج اعزام می‌شوند. در حج سالجاری 4 قالب کاروان شامل: کاروان‌های 95 نفره، 120نفره، 135 نفره و 180نفره وجود دارد.
اطلاعات اولیه فوق الذکر ابزاری مفید برای واحد مسکن مدینه در انعقاد قرارداد و تأمین قدرت چانه‌زنی در مذاکره با مالکین هتل‌ها است.
بر اساس مدت اقامت کاروان‌ها در مدینه منوره که 7 روز  می‌باشد، هر هتل در چند مرحله متوالی ورود زائران( رد ) مورد بهره برداری قرار می گیرد که با ضرب تعداد این مراحل در ظرفیت هتل‌ها، میزان ظرفیت واقعی و قابل استفاده هتل‌ها محاسبه می‌گردد.
مثلاً هتلی که دارای ظرفیت 1000 تخت برای اسکان حجاج است، ممکن است در 5 رد مورد استفاده قرار گیرد که در واقع ظرفیت قابل استفاده آن 5000 زائر خواهد بود.
در آخر همه اطلاعات جمع‌آوری شده در خصوص مسکن، تقدیم اداره کل تدارکات و رفاه سازمان حج و زیارت جهت تصمیم گیری و برنامه‌ریزی نهایی و ارسال به دفاتر حج و زیارت استان‌ها می‌گردد.
هتل‌های اسکان زوار در مدینه منوره به 5 گروه قیمتی شامل: 2 ب، 2 ج، 3 الف، 3 ب، 3 ج تقسیم می‌گردد.
گروه‌بندی هتل‌ها بر اساس قدمت ساختمان، شیک بودن هتل، ظرفیت و کیفیت آسانسورها، درصد جمعیت سرانه استفاده از سرویس‌های بهداشتی، سرانه اسکان زائر در هتل، میزان ظرفیت غذاخوری به نسبت ساکنین هتل، تعداد نفرات ساکن در اتاق(سرانه اتاق) و فاصله تا حرم شریف نبوی انجام می‌گیرد.
در تخصیص هتل‌ها به کاروان‌ها سعی می شود درجه هتل‌زائران در مدینه و مکه با یکدیگر همگون یا حتی الامکان نزدیک بهم باشد تا در این خصوص آسیبی به زائران وارد نشود.
برای تأمین رفاه حال زائران بگونه‌ای برنامه‌ریزی‌ می‌کنیم  که اگر مثلاً درجه هتلی پایین تر بود، خدمات و سرویس‌هایی که به زوار ارائه می‌گردد، تا حد ممکن به هتل‌های درجه بالاتر نزدیک شود. 
تعداد 25 هتل در مدینه منوره برای اسکان زائران ایرانی حج سالجاری در نظر گرفته شده است که تمامی آنها در نوار مرکزی حرم شریف نبوی واقع شده اند. نزدیکترین هتل به حرم شریف نبوی با فاصله حدود 100 متر و دورترین هتل در فاصله حدود 600 متری حرم قرار دارد.
لازم به توضیح است نظر به وجود طرح توسعه حرمین شریفین، متأسفانه بدلیل نامعلوم بودن وضعیت ساخت و سازهای جدید، هر روزه شاهد تنزل کیفیت هتل‌های مدینه هستیم که موضوع همطرازی آن با هتل‌های مکه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 
در طول عملیات حج واحد مسکن مدینه یکی از پرمراجعه ترین بخش‌ها در ستاد است که با سایر بخش‌های ستاد مدینه منوره، مسئولین مناطق دوگانه مدینه و مدیران مجموعه‌های مدینه منوره در ارتباط تنگاتنگ می‌باشد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.