پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

آیا می دانید؟ (بخش دوم - اسکان حجاج)

آیا می دانید؟ (بخش دوم - اسکان حجاج)
اسکان حجاج نقش اساسی در تامین آسایش آنان ایفا می کند و امکان بهره مندی بیشتر از معنویت سفر را فراهم می آورد. حجاج ایرانی معمولا هفت روز در مدینه و بالغ بر سه هفته در مکه بسر می برند.کیفیت هتلها و منطقه بندی آنها و تقسیم فضاها بین کاروانها و قیمت گذاری و نهایتا بهره برداری از مسکن در طول مدت حضور زائران از مسائل اساسی  مورد توجه سازمان می باشد.
در اینجا به پاره ای از نکات دانستنی در خصوص اسکان حجاج اشاره می گردد:
1-آیا میدانید؟زائران حج امسال در 25 هتل در مدینه منوره و 64 هتل در مکه مکرمه اسکان می یابند.
2-آیا میدانید؟در راستای توسعه  حرم در مکه و مدینه تعداد قابل توجهی از هتلهای مورد استفاده حجاج همه کشورها تخریب شده اند و در برخی نقاط تامین هتل با محدودیت مواجه شده است.
3-آیا میدانید؟ تمام کشورهای اسلامی برای اسکان حجاج خود درمکه و مدینه تلاش می کنند و در بازار عربستان رقابت دارند.
4-آیا میدانید؟ نوع و سبک اجرای حج و خدمات رسانی اجرایی و فرهنگی به حجاج ایرانی برروی نحوه اسکان و تقسیم فضاهای هتل بین زائران تاثیر مستقیم دارد.
5-آیا میدانید؟ در مدینه منطقه مرکزی  نزدیک حرم مورد توجه بسیاری از کشورهاست،همچنین درمکه وضعیت جغرافیایی شهر متفاوت از مدینه است و کوهستانی می باشد،با این حال ساختمانهای نسبتا مطلوبی با قیمت و کیفیت مناسب برای هموطنان اجاره شده است.
6-آیا میدانید؟ هتلهای موجود درعربستان حتی هتلهای مشهور و زنجیره ای با استانداردهای بین المللی هتلی مطابقت ندارند و بر اساس شرایط زیارتی گروه بندی می شوند.
7-آیا میدانید؟ امتیاز دهی و طبقه بندی هتلهای مورد اجاره ایرانیان بر اساس 20 عامل انجام می گیرد.
هتلهای مدینه به 5 گروه قیمتی  تقسیم شده اند.بعلاوه هماهنگی کامل بین مسکن مدینه ومکه وجود دارد.
8-آیا میدانید؟ تفاوت نرخ هتلهای اجاره شده در عربستان مهمترین عامل ایجاد اختلاف قیمت کاروانهای حج می باشد.
9-آیا میدانید؟ تقسیم بندی اتاقها در حج بصورت خانوادگی موجب افزایش چشمگیر هزینه سفر خواهد شد.
10-آیا میدانید؟ پس از تعیین گروه قیمتی هتلهای مورد اجاره،کاروانهای استانها با قرعه کشی از هتل خود با خبر می شوند.
11-آیا میدانید؟ در هتلهای مربوط به حجاج ایرانی در حال حاضر بندرت اتباع سایر کشورها حضور دارند.
12-آیا میدانید؟ هتلهای اجاره شده در مدینه معمولا 4 بار و حتی 5 نوبت در مدینه قبل و بعد مورد بهره برداری قرار می گیرند ولی در مکه یک هتل برای طول موسم در اختیار قرار می گیرد.
13- آیا میدانید؟ ظرفیت اتاقها درموسم حج 3 تا 5 نفره میباشد.ضمن اینکه برای هر زائر درمکه حدود 4متر مربع ودر مدینه حدود 5/4 متر مربع فضا اختصاص یافته است که البته در محاسبات کل فضای طبقات را در نظر می گیرند  نه فقط یک اتاق.
14- آیا میدانید؟ از هتلها در موسم حج با حداکثر ظرفیت بهره برداری می شود،لذا ظرفیت آسانسورها و تاسیسات متناسب با تعداد حجاج نمی باشد ودر برخی ساعات مثل زمان غذا و نماز باعث زحمت خواهد بود.
15- آیا میدانید؟ در بعضی هتلها بعلت محدویت فضای رستوران ناچار 2تا4 بار درهر وعده غذایی باید از یک میز استفاده شود؟
16- آیا میدانید؟ هنگام نظافت اتاق و تعویض ملحفه و توزیع نیازمندی های زائر در اتاق توسط عوامل بومی هتل لازم است حجاج از وسایل خود مراقبت نمایند.
17- آیا میدانید؟ آب آشامیدنی از طریق منبع و مخزن و پمپ و باتانکر تامین می شود،لذا خصوصا پس از ایام تشریق باید مصرف آب مراعات گردد.
18- آیا میدانید؟ لوازم  و امکانات هتل امانت است و باید از آنها مراقبت شود.
19- آیا میدانید؟ هتلهای واقع در کنار خیابانهای اصلی و اتوبانها حادثه خیز می باشد،لذا باید مراقب عبور از عرض خیابان باشیم.
20- آیا میدانید؟ اقامت یک ماهه با هم کاروانی ها با سلائق و ذائقه های مختلف نیازمند صبر و تحمل و سعه صدر بالا میباشد.همچنین رعایت بهداشت فردی و جمعی ومحیط و بهداشت تغذیه بسیار مهم و حیاتی است.
21- آیا میدانید؟ در هر استان حتی الامکان مسکن از گروه های قیمتی مختلف وجود دارد.
22- آیا میدانید؟ چنانچه زائران مستقر در یک هتل مکه یا مدینه قیمتهای مختلفی پرداخته باشند و از یک ایستگاه پروازی ایران باشند،قاعدتا مسکن آنها در شهردیگر(مکه یا مدینه) با یکدیگر متفاوت است.
23- آیا میدانید؟ محل اسکان حجاج مستقیما با چرخه حمل و نقل درون شهری وچینش ایستگاه ها و مسیرها مرتبط است.
24- آیا میدانید؟ دو سال است که مسکن حجاج با امکانات و خدمات هتلی اجاره می شود مثلا عوامل مجری آقا  و خانم در هتلها و یا استفاده از ظروف چینی از لوازم و تسهیلات نظام هتلی میباشد.
25- آیا میدانید؟ نرخ هر هتل در موسم حج بسیار سنگین تر از ایام عادی است؛لیکن با اقدامات و برنامه های حساب شده سازمان حج وزیارت این خدمات بانرخ مناسبی فراهم و ارائه می گردد.
26- آیا میدانید؟ تعهدات مالک عربستانی در قبال کاروان و زائران در متن قرارداد تنظیمی آمده است.
27- آیا میدانید؟ اولین زائران روز 8 ذیقعده وارد مدینه می شوند و اخرین گروه زوار 6 محرم از مدینه خارج می شوند واین زمانها در مذاکرات جهت تامین مسکن اثر گذار میباشد.
28- آیا میدانید؟ ظرفیت وقالب و مدینه قبل و بعد بودن کاروانهای استانها نقش تعیین کننده ای در اجاره مسکن ایفا می کند و ظرفیت کاروانهای حج شامل 135،120،95و180نفره می باشد.


 ((روابط عمومی ستادهای حج 92))


روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.