پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نظام مجموعه داری در گفتگو با مدیرمجموعه هتل زهرا الخیر مدینه

نظام مجموعه داری در گفتگو با مدیرمجموعه هتل زهرا الخیر مدینه
در حج سالجاری نظام مجموعه‌داری برای سومین سال متوالی بصورت متکامل مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. خبرنگار حج نیوز در خصوص معرفی ابعاد ساختار مجموعه‌محوری و بیان نقاط قوت این نظام با حمید عربستانی مدیرمجموعه هتل زهرا الخیر مدینه منوره به گفت و گویی به شرح ذیل پرداخت.
در حج امسال برای سومین سال متوالی نظام مجموعه‌داری جایگزین نظام کاروان‌محوری در حج شده است.
وظیفه عمده مدیران مجموعه  تأمین و نگهداری مجموعه هتل و پشتیبانی از زائران بیت الله الحرام و حرم شریف نبوی(ص) است. مدیرمجموعه بعنوان یک خدمتگزار در کشور میزبان تلاش می‌کند تا بتواند موجبات رفاه حال زائران در طول این سفر معنوی را تأمین نماید.
مدیر مجموعه در قالب یک خدمتگزار زوار، موضوع پذیرایی، تأمین بهداشت در فضای مجموعه و نظافت اماکن هتل محل اسکان زائران را مورد بررسی قرار داده و پیگیری می نماید تا زائران در آرامش کامل و به دور از فشار و نگرانی، به مسائل عبادی خود  بپردازند.
مدیر مجموعه وظیفه دارد بستری لازم برای مدیر کاروان فراهم نماید تا امکان رسیدگی کامل به امور زائران کاروانش را پیدا کند. با برگزاری جلسات متعدد با مدیران کاروان‌ها در ایران و در طول سفر این مهم قابل دستیابی گردید و از این رهگذر هماهنگی و سهولت بیشتری در امر خدمات رسانی به زوار حاصل می‌گرددد.
نخستین جلسات هماهنگی با مدیران کاروان‌ها در ایران برگزار می شود. با توجه به اینکه کاروان‌هایی که در مجموعه ها اسکان داده می شوند از استانهای مختلفی هستند، با حضور در آن استان‌ها و برگزاری جلسات استانی با مدیران کاروان‌های تحت پوشش آمادگی و هماهنگی اولیه در مدیران کاروان ایجاد می شود و بخاطر ارتباطی که به این وسیله در ایران برقرار شده، در عربستان هم کارها روانتر انجام می‌شود.
همچنین در کشور میزبان ادامه جلسات برای تسهیل امور نشست‌های فرهنگی و عملیاتی برای آسانتر شدن روندهای جاری برگزار می شود.
مدیران مجموعه در طول روز با حضور مستمر در سالن‌های غذاخوری در هر سه وعده غذایی ، آماده سازی سالنها برای پذیرایی از زوار را پیگیری می نمایند.
سرکشی در طبقات هتل، هماهنگی با مدیر سعودی و مدیر داخلی و عوامل بومی هتل، بررسی بهداشت و نظافت هتل، حضور در جلسات متعدد با مسئول ستاد فرعی مربوطه در مدینه منوره و اطلاع رسانی‌ لازم به مدیران کاروان‌ها و پیگیری امور زائران از دیگر وظایف مدیر مجموعه است.
ساختار مجموعه ها شامل یک مدیر مجموعه، معاون مجموعه، انباردار و عوامل پذیرایی است. البته امسال برای نخستین بار از دستیار زن نیز در مجموعه‌ها استفاده شده است. برای این منظور فرمولی به تناسب ظرفیت و ویزگی هتل‌ها تهیه و اعمال می‌گردد.
از محاسن نظام مجموعه داری می توان به تمرکز تمام نیروها درجهت خدمت‌رسانی به حجاج مستقر در یک ساختمان یاد کرد که در عرفات و منا نیز زائران بهمین صورت مجموعه‌ای در خیمه‌ها مستقر خواهند شد.
در نظام مجموعه داری سعی می شود تأمین نیازها و رفاهیات زوار به عهده مدیر مجموعه قرار گیرد تا مدیر و روحانی کاروان با فراغ بال بیشتر توان‌خود را در جهت خدمت رسانی به زائران کاروان خود بکار گیرند.
در واقع نظام مجموعه داری تجمیع نیروی خدمت‌رسان و خدمتگزاری یکپارچه و یک شکل را در پی خواهد داشت.
از کارهای خوبی که امسال در حج صورت گرفته این است که تا سال گذشته مدیرمجموعه ها خودشان میوه مجموعه مربوطه را تهیه می کردند اما امسال با خرید میوه متمرکز توسط ستاد حج، ضمن صرفه جویی در هزینه ها ، تنوع  میوه های مصرفی هتل ها امکانپذیر شده است.
سال گذشته برای اولین بار طرح زیارت دوره متمرکز برای زائران حج مورد بهره برداری قرار گرفت که از موفقیت خوبی برخوردار است. با این طرح مدیرکاروان دیگر دغدغه تهیه اتوبوس برای زیارت دوره زائرانش را ندارد و با هماهنگی که با واحد حمل ونقل ستاد مدینه صورت می‌گیرد، کاروان‌ها بر اساس جدول ورودشان به مدینه در نوبت صبح یا عصر به زیارت دوره فرستاده می‌شوند.
هتل زهرا الخیر مدینه منوره که آقای حمید عربستانی مدیر مجموعه آن است، در مرحله ورود زائر به این هتل پذیرای 1200 زائر معمولاً در قالب 10 کاروان و از استان‌های تهران، مرکزی، مازندران، خراسان رضوی و خراسان شمالی می باشد.








روابط عمومی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.