پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

آیا می دانید؟ (بخش سوم : حمل و نقل درون‌شهری)

آیا می دانید؟ (بخش سوم : حمل و نقل درون‌شهری)
به منظور بهره‌برداری زائران از فضای معنوی و تسهیل شرکت در نمازهای جماعت بیت‌الله‌الحرام، سازمان حج و زیارت با شرکت‌های معتبر حمل و نقل عربستان زیرنظر سندیکای مربوطه قرارداد جابجایی حجاج بین هتل‌ها تا حرم و بالعکس را برای مدت زمان حضور زائران در مکه مکرمه منعقد می‌نماید.
بدیهی‌است پراکندگی محل اسکان حجاج و شیب آماری زمان ورود و خروج زائران و در واقع روند حضور زائران در هتل‌های واقع در مناطق مختلف مکه، عوامل تعیین‌کننده تعداد خطوط و تقسیم اتوبوس‌ها در خطوط و برقراری ایستگاه‌ها جهت سوار و پیاده‌شدن حجاج و مسیرهای حرکت به سمت بیت‌الله‌الحرام می‌باشند. در اینجا چند نکته مهم و ضروری در ارتباط با حمل و نقل درون‌شهری مکه را تقدیم می‌نماید:
1-آیا می‌دانید؟ در زمان اوج حضور تمام حجاج ایرانی در شهر مکه همه 13 خط در مسیرهای مشخص تا سه نقطه ایستگاهی در اطراف حرم فعال خواهد شد.
2-آیا می‌دانید؟ زائران در بعضی خطوط بصورت دو مرحله‌ای به حرم منتقل می‌شوند یعنی با اتوبوس‌های شماره‌دار به یک محوطه ایستگاهی موقت می‌رسند و سپس از آنجا با اتوبوس‌های بدون شماره به سمت حرم حرکت می‌کنند.
3-آیا می‌دانید؟ کشورهای دیگر نیز در سال‌های اخیر برای خود شبکه اتوبوس راه انداخته‌اند و بعضاً مثل عراق، ترکیه، اندونزی و . . . در همین مسیرهای ایران قرارگرفته و مشترکاً از خدمات و امکانات و فضای یک ایستگاه اطراف حرم بهره‌ می‌برند، لذا تعامل با حجاج سایر کشورها و بردباری هنگام سوار و پیاده شدن اتوبوس‌ها ضروری خواهد بود.
4-آیا می‌دانید؟ روزهای جمعه مقررات خاص ترافیکی در مکه وضع می‌گردد، همچنین در ایام اول تا هشتم ذیحجه بسیاری از مسیرها و خیابان‌ها مسدود می‌شود یا یکطرفه شده و تغییر پیدا می‌کند.
بعلاوه سیستم نقل درون‌شهری ستاد مکه از ششم تا پانزدهم ذیحجه تعطیل می‌گردد.
5-آیا می‌دانید؟ در اوقات نمازهای جماعت، رفت و آمد اتوبوس‌ها متوقف می‌شود، لذا لازم است زائران قبل از اذان وارد ایستگاه شوند و بعد از نماز هنگام خروج از حرم یکساعت صبر کنند تا راحت‌تر بتوانند از اتوبوس‌ها و ایستگاه‌ها استفاده نمایند. خصوصاً که ترک حرم در زمان برگزاری نماز موجب وهن است و بازتاب نامطلوب دارد.
6-آیا می‌دانید؟ اتوبوس‌های نقل دورن‌شهری فقط در مسیرهای تعیین شده تردد می‌نمایند و در ایستگاه‌های معین توقف دارند.
7-آیا می‌دانید؟ زائران بعضی هتل‌ها در صورت طی کردن یک فاصله اندک می‌توانند از چند خط دیگر هم استفاده کنند که مدیر کاروان در این مورد راهنمایی خواهد کرد.
8-آیا می‌دانید؟ رانندگان وظیفه حمل بار و وسایل زائران را ندارند. همچنین زائران باید هنگام پیاده شدن مراقب وسایل شخصی و کیف دستی خود باشند و مراعات حال سالمندان را بنمایند.
9-آیا می‌دانید؟ تردد سرویس‌ها در زمان تغییر نوبت‌کاری رانندگان در ساعت 9:30 صبح و 9:30 شب به مدت 30 دقیقه قطع خواهد شد.
10-آیا می‌دانید؟ نشانی هتل‌های زائران در پشت کارت آنها درج گردیده و ضروری است در طول سفر کارت شناسایی خود را همراه داشته باشند.
11-آیا می‌دانید؟ راننده سرویس‌ها غیرایرانی و از ملیت‌های مختلف هستند. لذا از هر نوع مواجهه و مباحثه با آنها باید خودداری شود و احترام آنها حفظ گردد.
12-آیا می‌دانید؟ در حج سال 92 برای انتقال 60 هزار زائر ایرانی 300 دستگاه اتوبوس درون‌شهری اختصاص داده شده یعنی به ازای 4 تا 5 نفر یک صندلی درنظرگرفته‌اند.
13-آیا می‌دانید؟ مسئولین و راهنمایان ایرانی مستقر در ایستگاه‌های نزدیک هتل‌ها و اطراف حرم با نوبت‌بندی بصورت شبانه‌روزی در خدمت حجاج عزیز قرار دارند. بایسته است زائران به راهنمایی‌های آنان توجه نموده و مراقب بهداشت و سلامت و امنیت خود باشند. ضمناً وقوع حوادث احتمالی از قبیل سرقت، تصادف و . . . در محوطه ایستگاه‌ها و داخل اتوبوس‌ها محتمل خواهد بود. همچنین از همراه بردن پول اضافی هنگام تشرف به حج خودداری نمایند.
 


روابط عمومی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.