پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در گفتگو با رئیس ستاد مدینه منوره

معرفی ستاد مدینه منوره در حج تمتع

معرفی ستاد مدینه منوره در حج تمتع
امور اجرایی حج تمتع در عربستان سعودی توسط دو ستاد مرکزی مدینه منوره و مکه مکرمه انجام می‌گیرد. ستاد مدینه منوره از آنجایی که پذیرش اولین گروه از زائران حج تمتع که در قالب کاروان‌های مدینه قبل به سرزمین وحی اعزام می‌شوند و همچنین پذیرش زائران مدینه بعد پس از پایان یافتن مناسک معنوی حج را بر عهده دارد، از جایگاه قابل اهمیتی در عملیات اجرایی حج برخوردار است. در این رابطه خبرنگار حج نیوز در عربستان، گفتگوی مختصری به شرح ذیل با نصرا... فرهمند رئیس ستاد مدینه منوره داشته است.
ستاد مرکزی مدینه منوره در عملیات حج تمتع دارای 9 بخش شامل: حمل و نقل، اسکان، پشتیبانی، انفورماتیک، بازرسی و ارزشیابی عملکرد، حراست، ذیحسابی و امور مالی و روابط عمومی می باشد. همچنین ستاد مرکزی مدینه منوره از دو ستاد فرعی(منطقه) تشکیل شده است.
برای آماده سازی اولیه ستاد تعدادی از همکاران از 15 شهریورماه از طریق کشور امارات عازم عربستان شده اند.
از 18 شهریورماه عوامل اجرایی، مسئولین ستاد و عوامل آشپزخانه‌ها با سه پیش پرواز عازم مدینه منوره شده اند و 23 شهریور ماه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سازمان حج و زیارت پذیرای اولین گروه از زائران حج تمتع سالجاری در مدینه منوره بوده‌ایم.
رئیس ستاد مدینه منوره به عنوان بالاترین مقام اجرایی عملیات حج در مدینه موظف است با برگزاری جلسات مکرر با مسئولین ستاد و مناطق دو گانه مدینه و گرفتن گزارش‌های روزانه از آنها، سرکشی از بخشهای مختلف اجرایی و خدمت‌رسان به زوار اعم از فرودگاه و آشپزخانه‌ها را برعهده دارد و با بازدید‌های مکرر و میدانی پیگیر نحوه خدمات رسانی به زائران بیت الله الحرام می‌باشد.
در عملیات حج سالجاری قوانین و مقررات جاری در حوزه اجرا تغییراتی محسوسی نداشته است. با این تفاوت که برای مسکن زائران در سال‌های گذشته جدول تفویج(پرواز) زائران بصورت یکباره در سیستم اسکان درج می‌شد اما امسال جدول پرواز زائران بصورت روزانه در سیستم اسکان درج می‌شود.
در حج سالجاری با اجرای طرح خرید متمرکز میوه کیفیت و تنوع میوه مصرفی در مجموعه‌ها با افزایش چشم‌گیری روبرو بوده است.
همچنین با اجرای زیارت دوره متمرکز برای کاروان‌ها ضمن نظم بیشتر، دغدغه تهیه اتوبوس برای زیارت دوره زائران از مدیران کاروان‌های حج گرفته شده و بدین ترتیب مدیران می‌توانند زمان بیشتری را برای رسیدگی به امور زائران کاروان‌شان اختصاص دهند.
ستاد مدینه منوره در انتقال زائران مستقر در مدینه ، عوامل ستادی و هیئت پزشکی و مجموعه‌ها به مکه مکرمه،  با ستاد مکه در ارتباط است.
براساس آخرین اخبار طرح توسعه حرم شریف نبوی(ص) تا شعاع کمربندی دوم مدینه عملیاتی خواهد شد که ممکن است مشکلاتی را به بخش اسکان در مدینه تحمیل نماید که در این خصوص بر اساس سیاست‌های سازمان حج و زیارت و تصمیماتی که در کارگروه‌ تخصصی صورت می گیرد و با در نظر گرفتن اینکه در اسکان مدینه معمولاً عرضه کمتر از تقاضا است، تلاش می کنیم بهترین برنامه‌ریزی در حوزه اسکان را در راستای حفظ حقوق زائران داشته باشیم.
همچنین از آنجایی که هتل‌ها در مدینه منوره معمولاً فاقد سالن اجتماعات است، امیدواریم بتوانیم در آینده با برنامه‌ریزی حساب شده از رستوران هتل‌ها به عنوان سالن اجتماعات بهره‌جویی نماییم.
با توجه به تعداد بالای زائران در نوبت تشرف به حج، باید در صدد باشیم که با کاهش نیروی اجرایی با لحاظ کردن کیفیت خدمات رسانی به زوار و حتی با محول کردن برخی امور به کارگران و عوامل بومی بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم نیروی انسانی کمتری به عربستان اعزام کنیم ولی میزان و کیفیت خدمات رسانی به زوار کاهش پیدا نکند.
گفتنی است نصرالله فرهمند مدیرعامل مؤسسه فرهنگی عمره سعادت  است که از سال 80 تاکنون در عملیات عمره مفرده فعالیت دارد. وی 6 دوره ریاست ستاد عمره مدینه منوره و سه دوره ریاست ستاد مکه مکرمه در عمره مفرده و دو دوره ریاست ستاد مدینه منوره در عملیات حج تمتع را در کارنامه خود دارد.
لازم به توضیح است 25 هتل در مدینه منوره برای اسکان زوار حج تمتع در نظر گرفته شده و زائران به مدت یک هفته در مدینه اقامت دارند.
اولین گروه زائران  حج تمتع سالجاری23 شهریورماه وارد مدینه منوره شده‌اند و آخرین گروه کاروان‌های مدینه قبل، 10 مهرماه وارد مدینه منوره خواهند شد و آخرین کاروان خروجی مدینه قبل 17 مهرماه عازم مکه مکرمه خواهند شد.
بعد از ایام تشریق اولین گروه از زائران مدینه بعد، از 14 ذیحجه وارد مدینه خواهند شد و آخرین گروه از زائران حج 18 آبان عربستان را ترک خواهند کرد.



امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.