پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

معرفی طرح تهیه میوه متمرکز در حج سالجاری

معرفی طرح تهیه میوه متمرکز در حج سالجاری
در سالهای گذشته که عملیات حج تمتع براساس مدل مدیرکاروانی اداره می شد، مدیران کاروان‌ها در کنار وظایف محوله، تأمین میوه‌ مصرفی زائران کاروان شان را از بازارهای میوه و تره‌بار در مدینه و مکه برعهده داشتند. پس از کنار گذاشتن سیستم مدیرکاروانی در حج تمتع در سه سال اخیر و جایگزینی آن با مدل مجموعه داری، تهیه و تأمین میوه مصرفی زائران مستقر در مجموعه‌ها بعهده مدیر مجموعه و عواملش گذاشته شد.
در تهیه میوه زائران در روش های مذکور بعضاً مشاهده می‌شد که یک نوع میوه مشخص که در هتل میان زائران توزیع شده از کیفیت متنوع و متفاوت برخوردار بود و این چندگونگی برای مدیران مجموعه و مدیران کاروان‌ها دردسر ساز می‌شد که اجرای این طرح موجب برقراری عدالت و یکنواختی در توزیع میوه بین زائران گردید.
نکته دیگری که در تهیه میوه توسط مدیران مجموعه ها و کاروان‌ها مورد توجه بود، موضوع اختلاف قیمت میوه خریداری شده بود. با تهیه میوه بصورت غیر متمرکز ، میزان عرضه و تفاضای میوه در بازارهای محلی میوه مکه و مدینه موجب تغییراتی در تعادل قیمت‌ها می‌شد که گاه افزایش غیر معقول قیمت میوه را در پی داشت.
همچنین در روشهای قبلی تهیه میوه زائران، نوع میوه‌های خریداری شده برای زوار در هتل‌ها به شکل مختلف صورت می‌گرفت و بعضاً مشاهده می‌شد نوع میوه ای که برای زائران یک هنل تهیه می‌شود با میوه زائران هتل مجاور متفاوت باشد.
مشکلات موجود در روش‌های پیشین تهیه میوه، مسئولان و کارشناسان سازمان حج و زیارت در حوزه تغذیه و تدارکات را بر آن داشت تا در جهت بهبود و بهینه سازی روش موجود برنامه ریزی و اقدام نمایند. یکی از ابتکارات انجام گرفته در عملیات حج تمتع سالجاری تهیه میوه بصورت متمرکز است. در راستای معرفی این روش به گفتگویی با همکاران معاونت تغذیه و تدارکات ستاد مکه مکرمه به شرح ذیل پرداخته ایم:
تهیه میوه به صورت متمرکز برای هردو منطقه مدینه منوره  و دو منطقه ستاد مکه مکرمه شامل منطقه 2 و 4 انجام می‌گیرد.
سه عامل در تهیه میوه برای زائران شامل کیفیت، تنوع و قیمت میوه برای ما حائز اهمیت است. اگر میوه ای در بازار از درجه کیفیت و تنوع مورد قبولی برخوردار باشد، سعی می شود قیمت آن تا جایی که تعادل قیمت رعایت شود و هزینه زائر بالا نرود، مورد بررسی قرارگیرد.
در فرآیند خرید میوه و صیفی جات و سبزی‌ها یک نفر به عنوان کارشناس مسئول، یک کارشناس بازار میوه و صیفی جات و یک کارشناس کنترل کیفیت اقلام حضور دارند.
برای آنالیز میزان و نحوه خرید میوه مورد نیاز زائران مستقر در مجموعه‌ها از طریق مراجعه به سامانه تغذیه و تدارکات سازمان به آدرس www.logistic.haj.ir و بررسی اطلاعات موجود شامل زمان حضور و تعداد کاروانها و تعداد زائران مستقر در مجموعه‌ها در آن سامانه، موضوع را کارشناسی می‌گردد.
در صورتی که میزان اختصاص یافته اقلام  به هر مجموعه در سامانه مذکور بیشتر از میزان مصرف آنها باشد، به منظور صرفه جویی مدیران با ورود به سامانه و درخواست کاهش میزان اقلام و یا با فرستادن پیامک به سامانه پیامکی واحد تدارکات، مسئول ذیربط را در جریان میزان مصرف مورد نیاز خود قرار می‌دهند.
اقلام خریداری شده در تهیه میوه به شکل متمرکز از میوه‌های شامل: پرتقال، سیب، موز، هندوانه، انار، نارنگی، هلو، شلیل، انگور، کیوی ، گلابی و آناناس و ... می باشد. همچنین تهیه صیفی جاتی چون سیب زمینی، پیاز، هویج، سبزی‌ها، کاهوی بسته بندی، کلم ، گوجه فرنگی و لیمو ترش برای مصرف روزانه آشپزخانه‌های مرکزی مکه مکرمه و مدینه منوره و همچنین مصرف روزانه هتل‌ها نیز به عهده این واحد گذاشته شده است.
برای تهیه بخش قابل توجهی از میوه مورد نیاز زائران با شرکت‌های بزرگ وارد کننده میوه در عربستان شامل شرکت‌های دلمونتی، شربت لی، بلوشی و نخلی تفاهم نامه ای به امضاء رسیده است.
در تهیه اقلام سعی می شود براساس ایجاد رقابت بین شرکتهایی که از آنها میوه تهیه می کنیم، ایجاد رقابت نموده و بهترین جنس با کمترین قیمت را تهیه نماییم.
همکاران تدارکات در تهیه بخش دیگری از میوه ها ، صیفی جات و سبزی‌های مورد نیاز به بازار میوه و تره‌بار شهر جده مراجعه می کنند و با در نظر گرفتن ملاک‌های موجود در تصمیم‌گیری و انتخاب، برای تهیه اقلام مورد نظر اقدام می‌نمایند.
در طول سفر 3 عدد میوه در روز (21 میوه در هفته) برای مصرف زائران در برنامه غذایی آنها گنجانده شده است. 21 عدد میوه ای که در طول یک هفته به زائران داده می شود شامل: 7 عدد پرتقال، 5 عدد سیب، 5 عدد موز و 4 عدد میوه فصلی است که البته گاهی جهت تنوع تعداد میوه فصل تا 7 عدد افزایش می یابد و با سهمیه موز و سیب جایگزین می‌گردد.
پس از خرید اقلام مصرفی یاد شده، ارسال درست اقلام به انبارها، نحوه نگهداری آن در انبارها و شکل توزیع اقلام در مجموعه‌ها تا زمان مصرف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. معلوم است که علاوه بر دقت در خرید اقلام توسط واحد تدارکات، ارسال و نگهداری و شکل توزیع آن در مجموعه ها در حفظ کیفیت اقلام خریداری شده مؤثر است.
برای این منظور سعی شده دفتر نمایندگی سازمان در عربستان با بهترین شرکت‌های توزیع و پخش میوه و سبزیجات در عربستان از جمله شرکت ثمار وارد مذاکره شده و همچنین برای نگهداری میوه و صیفی‌جات و سبزی‌ها تا زمان مصرف،  آموزش لازم به انباردارهای آشپزخانه ها و مجموعه ها داده شده است.
اجرای طرح میوه متمرکز با حل مشکلات و معضلات روش‌های گذشته و با امید به آسیب شناسی نقاط ضعف و کمبودها و تکامل بیشتر در آینده، در میان مدیران مجموعه و مدیران کاروان‌های حج تمتع سالجاری، تاکنون با استقبال خوبی مواجه بوده است.







امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.