پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

کشتارگاه معیصم مکه مکرمه بی نظیر در نوع خود

کشتارگاه معیصم مکه مکرمه بی نظیر در نوع خود
کشتارگاه معیصم شهر مکه مکرمه که زیر نظر طرح بهره برداری از گوشت قربانی وابسته  به بانک توسعه اسلامی اداره می شود، از دو بخش کشتارگاهی تشکیل شده است که عبارتند از:
1-مجموعه کشتارگاه روباز
2-مجموعه کشتارگاه مدرنیزه
در مجموعه نخست که به کشتارگاه شتر و گاو معروف است ،کشتار در فضای باز رخ می دهد و دام مورد نیاز قربانی بطور مستقیم از دامدار خریداری  می شود و هر زائر علاوه بر بهای خرید دام باید مبلغ 150 ریال عربستان بایت بخشی از هزینه ذبح،سلاخی،نظافت دام و دیگر خدمات شرعی و بهداشتی و بارگیری گوشت دام به مقصد افراد مستحق پرداخت نماید.البته هزینه جاری بیش از مبلغ مزبور می باشد.
در مجموعه کشتارگاه های مدرن که در سال 1420ه.ق احداث گردید ، از پیشرفته ترین دستگاه ها و مدرنترین سیستمها جهت ذبح قربانی با نظارت شرعی و دامپزشکی استفاده می شود. کشتارگاه های مدرن از 4 واحد کشتارگاهی تشکیل می شود که در هر کدام از انها حداقل 100000 راس گوسفند نگهداری می شود و حجاج میتوانند دام مورد نیاز خود را مستقیما خریداری و نوع دام خود را انتخاب نمایند و شخصاً دام خود را ذبح نمایند یا اینکه بانک را در ذبح قربانی خود وکیل نماید.در هر واحد از واحدهای چهارگانه یک یا دو نوع دام وجود دارد که قیمت آن در مبادی ورودی هر واحد نصب شده .این قیمت شامل بهای دام و سایر هزینه های کشتارگاهی و بارگیری گوشتها به افراد مستحق می باشد.
علاوه بر واحد کشتارگاهی فوق الذکر،کشتارگاه های بسته ای  وجود دارد که به ذبح گوسفندان اختصاص دارد.
کشتارگاه نمونه معیصم شماره 1
کشتارگاه پیشرفته معیصم شماره 2
کشتارگاه پیشرفته معیصم شماره 3
ذبح قربانی در این کشتارگاه بر اساس سیستم توکیل(وکالت دادن) صورت می گیرد.در کشتارگاه شماره 1 معیصم هر 30نفر می توانند به یک ذابح وکالت دخند تا قربانی آنها را ذبح کند.کوپن خرید دام جهت ذبح در این کشتارگاه توسط شرکت ها و موسسات معینی در نقاط مختلف  مکه ومشاعر و مبادی ورودی کشور به فروش می رسد.
طرح کشتارگاه الکترونیکی(در دست اجرا است) ،نخستین بار توسط دو مسلمان آلمانی در کشتارگاه معیصم با مشارکت 80ذابح از المان بور آزمایشی اجرا شد.
در این طرح که زیر نظر  مرکز طرح های توسعه وزارت امور شهرداریها و بخشداریهای عربستان در دست اجرا است،فقط شتر و گاو ذبح می گردد و هر دام قبل از ذبح و هنگام آن از 15 مرحله عبور می کند.
این کشتارگاه دارای 4 واحد کشتاری می باشد که 2 واحد آن امسال مورد بهره برداری قرار می گیرد و 2 واحد دیگر آن در سال آینده . ظرفیت این کشتارگاه ذبح 10000 راس شتر و گاو ظرف 4 روز می باشدوهزینه احداث آن بالغ بر 56 میلیون ریال عربستان است.
ضمناً مخزن جمع آوری و نگهداری خون قربانی و واحد فرآوری شیمیایی آن جهت جلوگیری از انتشار میکروب ها و باکتری ها احداث شده است.



امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.