پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

معرفی واحد رفاه و حوادث ستاد مکه مکرمه

معرفی واحد رفاه و حوادث ستاد مکه مکرمه
یکی از بخش‌های خدماتی ستاد مکه مکرمه در عملیات حج تمتع واحد رفاه و حوادث است که امور بیمه زائران، پیگیری اشیاء و لوازم گمشده و یافتن صاحبان اشیاء و لوازم پیدا شده، پیگیری امور زائران در حوادث منجر به جراحت و فوت، رسیدگی به امور زائران فوت شده در عربستان طی موسم و انتقال جنازه به کشور و هماهنگی امور کنسولی و حقوقی زائران را برعهده دارد.
دکتر گنجه مسئول  واحد رفاه و حوادث ستاد مکه مکرمه در گفتگویی به شرح ذیل به معرفی این واحد پرداخت.
طبق دستورالعمل اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت وظیفه پیگیری اشیای گمشده و یافتن صاحبان اشیاء و لوازم پیدا شده در حوزه شهر مکه بعهده این واحد گذاشته شده است.
زائری که وسیله اش را در طول موسم و در حوزه شهر مقدس مکه گم کرده باشد با مراجعه به واحد رفاه و حوادث مکه مکرمه موضوع را به اطلاع این واحد می‌رساند.
واحد رفاه و حوادث با ثبت مشخصات زائر اعم از نام شخص، شماره کاروان، شماره تماس زائر و مدیر کاروان در سیستم در صورتی که وسیله گم شده یافت گردید با صاحب آن تماس خواهد گرفت.
در خصوص اشیاء و لوازمی هم که از زائران ایرانی در هتل‌ها و مکان‌های محل حضور ایرانیان و اتوبوس‌ها پیدا می شود، بر اساس نشانه های موجود در آن لوازم اعم از شماره تلفن و . . . برای یافتن صاحب آن تلاش می‌کنیم و کلیه اجناسی که صاحبان آن تا آخر موسم حج پیدا نشوند، پس از صورتجلسه به واحد رفاه سازمان حج و زیارت تحویل می‌گردد.
کلیه زائران در طول سفر به سرزمین وحی تحت پوشش بیمه عمر، حادثه، بار، دوربین عکاسی و فیلمبرداری و گوشی تلفن همراه هستند.
کلیه زائران ایرانی حج تمتع در طول سفر در مقابل فوت به هر علت،  12 میلیون تومان تحت پوشش بیمه می باشند و اگر فوت در اثر حادثه باشد این مبلغ به 50 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.
در صورتی که حادثه منجر به نقص عضو یا از کارافتادگی دائم یا جزئی شود حداکثر تا مبلغ 38 میلیون تومان (طبق نظر پزشک معتمد بیمه ایران و جداول نقص عضو) به زائر پرداخت می‌شود.
هزینه درمانی ناشی از ناشی از بیماری یا حادثه و اعمال جراحی تخصصی و عمومی به شرط بستری شدن بیمار زائر در بیمارستان(در طی مدت بیمه و زمانی که بیمه شده (زائر) نیاز به معالجه در ایران داشته باشد) تا سقف 15 میلیون تومان قابل پرداخت است، همچنین زائران بیمار یا مصدوم که از عربستان به ایران مراجعت نموده و به دنبال مشکلات درمانی زمان سفر، نیاز به ادانه معالجات سرپایی دارند تا مبلغ یک میلیون تومان تحت پوشش هستند.
برای نقل و انتقال زائران بیمار و حادثه دیده به مراکز درمانی عربستان طبق قرارداد ایشان تحت پوشش بیمه‌ای هستند و همچنین در صورت فوت زائران در عربستان برای انتقال جنازه به کشور و یا دفن متوفی در کشور میزبان اقدامات لازم از سوی این واحد صورت می‌گیرد.
همچنین برای رفاه حال زائرانی که نیاز به ادامه درمان در ایران داشته باشند برای انتقال ایشان به بیمارستان در کشور اقدامات لازم صورت گرفته است و در تمام ایستگاه‌های پروازی در کشور نماینده بیمه ایران جهت رسیدگی به امور زائران مستقر می‌باشد.
گفتنی است بار زائران در زمان رفت تا سقف 300 هزار تومان و در زمان برگشت تا سقف یک میلیون تومان تحت پوشش بیمه می‌باشد و همچنین بیمه بار هریک از زائران شامل دوربین عکاسی، فیلمبرداری و گوشی تلفن همراه حداکثر تا مبلغ 200 هزار تومان در صورت سرقت، جاماندن و یا مفقود شدن تحت پوشش بیمه می باشد.
لازم به توضیح است کلیه معرفی نامه های دریافت غرامت فوت ، ادامه درمان، نقص عضو احتمالی، بار زائران، اشیاء گم شده تحت پوشش، در مکه صادر و به ایران ارسال می‌گردد.
تأمین هزینه آن بخش از داروهای زائران که خارج از تعهد مرکز پزشکی حج و زیارت است، تا سقف 200 ریال سعودی بعهده این واحد گذاشته شده که در همین‌جا نقداً تسویه می‌گردد.
در صورت فوت زائر در طول موسم حج در عربستان برای دفن زائر در کشور عربستان بستگان زائر در ایران با مراجعه به دفتر حج و زیارت استان محل سکونت زائر نسبت به تکمیل رضایت نامه اقدام نموده و پس از طی شدن روال اداری، دفن متوفی بدون دریافت هرگونه هزینه ای در کشور میزبان انجام می‌گیرد.
در غیر این صورت برای انتقال جنازه زائر فوت شده به کشور، با صرف زمان 7 تا 10 روز کاری برای انجام امور اداری انتقال و دریافت هزینه 5500 ریال سعودی که از مبلغ غرامت فوت کسر می‌گردد، برای انتقال جنازه متوفی به ایران اقدام می‌گردد که در این خصوص تمام پیگیری‌ها توسط واحد رفاه و حوادث صورت خواهد گرفت.
در صورت بروز تصادفات رانندگی و حادثه دیدن زائران ایرانی، بلافاصله در صحنه تصادف حاضر می‌شویم و در کشیدن کروکی صحنه تصادف نظارت داریم. نام مأمور راهنمایی و رانندگی سعودی و شکل و نحوه تصادف برای پیگیری موضوع یادداشت می‌شود و بلافاصله مصدوم با اورژانس خودمان یا اورژانس سعودی به مرکز پزشکی ایرانی یا بیمارستان سعودی انتقال داده می‌شود.
در موارد دستگیری زائران ایرانی در عربستان داخل حرم و در سطح شهر و رفع مشکل این واحد وارد میدان می‌شود.
عمده موارد دستگیری زائران مربوط به تبلیغ، فیلمبرداری و عکسبرداری از داخل و اطراف حرم‌ها، ادارات و تأسیسات در سطح شهر، سیگار کشیدن داخل و اطراف حرم، اتهام تلصیق و اتهام سرقتبعلت تراکم جمعیت طواف کننده یا برداشتن چیزی از زمین می‌باشد.
واحد رفاه و حوادث به محض اطلاع از دستگیری برای پیگیری امر و رفع مشکل اقدام می‌نماید و با مراجعه سریع به مراجع ذیربط سعودی قبل از تشکیل پرونده و ارسال آن به محاکم عربستان موضوع را حل و فصل می‌نماید و علیرغم تمام تلاشها در صورت بازداشت زائر موضوع از طریق کنسولگری جمهوری اسلامی و دفتر نمایندگی پیگیری می‌شود.
تمام نامه نگاری‌های این واحد با ادارات و مراکز مربوطه در عربستان از جمله مؤسسه مطوفین حجاج ایرانی و دفتر امارت مکه  و پلیس مکه و ...  و مکاتبه با کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور میزبان با امضای دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان انجام می‌گیرد.
واحد رفاه و حوادث برای پیگیری امور زائران و حجاج با کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور میزبان، دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان و سایر دوایر سعودی در ارتباط تنگاتنگ است.

شماره تلفنهای این واحد جهت تماس زائران گرامی :
تلفن ثابت مکه : 5660473
تلفن همراه: 0550037229






امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.