پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

سعید اوحدی در همایش ویژه اهل سنت در مکه مکرمه

وحدت یک امر فطری و یک سیاست راهبردی است

وحدت یک امر فطری و یک سیاست راهبردی است
روز چهارشنبه 17 مهرماه روحانیون، مدیران و زائران اهل سنت حاضر در مکه در همایش بعثه مقام معظم رهبری شرکت کردند. در این برنامه حجت الاسلام والمسلمین عطاران طوسی مدیر امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری گزارش عملکرد آن حوزه را ارائه نمود، سپس مولوی اسحاق مدنی مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت پیرامون «حج الگوی وحدت اسلامی» سخنرانی داشت. آنگاه حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر در این اجتماع پرشکوه «روشهای عینی تحقق وحدت» را تشریح کرد. در ادامه سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت پیرامون محورهای وحدت و مصادیق جعل الله و همچنین امکانات فراهم شده و تقدیم خدمات برای تسهیل امور حجاج سنی و شیعه سخن گفت. در خاتمه مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جماعت اهل سنت زاهدان با موضوع «وحدت بعنوان یک ضرورت امروز» بیاناتی ایراد کرد.
رئوس گزارش حجت الاسلام و المسلمین عطاران طوسی
سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری تلاش می کنند با پیشرفت در حوزه خدمات رسانی شرایط مناسبی را فراهم نمایند. نظم و انسجام و قوت برنامه ریزی     حج جمهوری اسلامی الگوی دیگران است.
از همین امسال برنامه های حج آینده شروع شده است. مدیریت اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری می کوشد به مسائل خاص مذاهب اسلامی رسیدگی کند، برای این منظور روحانیون فعال و بانشاط برگزیده شده‌اند که بر فتاوای خاص هر مذهب و مسائل سیاسی و اماکن  و معارف حج تسلط دارند. سایت آموزش مجازی اهل سنت در هفته حج افتتاح گردید. معینه برای کاروانهای اهل سنت در نظر گرفته شد و محصولات متنوع فرهنگی فراهم آمد. در حج امسال 31 کاروان اهل سنت از ایران داریم که 17 کاروان حنفی مذهب و 14 کاروان نیز شافعی مذهب هستند.
عناوین سخنرانی مولوی اسحاق مدنی:
با تمام مشکلات و محدودیت موجود، امکانات مناسبی برای حجاج سنی و شیعه فراهم شده است. فریضه حج هم عبادت بدنی است و هم مالی یعنی جان و مال را باید وقف آن کرد. همه عبادات جنبه وحدت دارد ولی حج تجلی اوج وحدت و الگوی یکپارچگی است و فقیر و غنی در آن قابل تشخیص نیستند. همه یک شعار لبیک را سر می دهند. این سفر درس وحدت است. در حج باید تمرین وحدت کرد. امروز امکانات و ظرفیت های خوبی در دسترس است و اگر ایرادی هم بوده برطرف می شود، همه می کوشند راه وحدت بازتر شود. اهل بیت پیامبر (ص) امروز بسیار محترم و عزیز هستند. در کتاب های معتبر ما احادیث اهل بیت به وفور ذکر شده است. وقتی روایت داریم در باب شخصیت علی بن ابیطالب که خدا و رسول را دوست دارد و خدا و رسول او را دوست دارند و یا درباره فاطمه زهرا قبول داریم این حدیث رسول اکرم(ص) که فاطمه پاره تن من است، آیا امکان دارد به یکدیگر دشمنی بورزیم؟ مسلمانان که عاشق شهر پیامبر گرامی اسلام هستند آیا ممکن است به پاره تن او عشق نورزند یا بی حرمتی کنند؟ وقتی مراجع بزرگ شیعه حکم می کنند که توهین به مقدسات جایز نیست و ممنوع است جایی برای حرف های بیهوده نمی ماند و راه تفرقه بسته می شود. البته آن مقداری که شریعت اجازه داده پذیرفتنی است که اگر چیزی منصوص نیست از راه اجتهاد عمل می‌شود. هر فردی به مذهب خود عمل می کند. اختلافات عادی نباید باعث رنجش و نفرت شود و خدای ناخواسته سبب شود که مسلمانان یکدیگر را تضعیف کنند. وحدت مهمترین نیاز امروز و زیربنای سربلندی و اعتلای کلمه الله است.
محورهای سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای قاضی عسکر:
این همایش موجب سربلندی ملت ماست و عظمت انقلاب و قدرت همزیستی شیعه و سنی را به نمایش می گذارد. بین ما عامل تنش وجود ندارد. همه مسلمانیم، خدا و قبله و پیامبران یکی است و به اهل بیت علاقمندیم. در بعضی مسائل اختلاف هست که آنهم طبیعی است که دلیل تنفر و دشمنی نمی شود. اما این اصل وحدت چگونه محقق می شود؟ وحدت یک امر قرآنی، دینی، عقلی و فطری است. مهمترین نکاتی که با بکار بستن آنها وحدت تحقق پیدا می کند، چیست؟
1-    تمسک به قرآن و اعتقاد به حکمیت قرآن که از حبل الله در برخی تفاسیر بعنوان قرآن یاد شده است.
2-    پیروی سنت که شیعه و سنی باید به آن پای بندی بوده و عمل کنند.
3-    استفاده از احادیث و برنامه های اهل بیت (ع) بعنوان عترت رسول الله (ص)
4-    احترام به حقوق یکدیگر که نشانگر فرهنگ غنی و آخرین تمدن اسلام است. ظلم و خیانت و غیبت یکدیگر حرام است و بحث شیعه و سنی ندارد.
5-    مراعات ادب و پرهیز از دشنام و خشونت که در روایات ما و شما هست. می بینیم شبکه های شیعی درست می کنند که به مقدسات اهل سنت حمله کند و دشمنی ها را دامن بزند و کشورها را بهم بریزد. تمام مراجع بزرگ دینی ما فتوای شرعی داده اند که اهانت به مقدسات اهل سنت حرام شرعی است. چون زمینه ساز تفرقه و دشمنی است. روایت در اصول کافی داریم که در نمازهای اهل سنت شرکت کنید و حتی اگر گفته اند مثل این است که با پیامبر نماز خوانده اید. فتوای امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری اینست که شیعیان در عربستان در مساجد اهل سنت با آنها نماز بگزارند و اعاده لازم نیست و مهر هم نگذارند.
6-    دوری از تعصب و جهل و یافتن حقایق از طریق مجامع و جلسات علمی.
7-    احترام به مقدسات یکدیگر و پرهیز از بدگویی و جلوگیری از تنش که زمینه ساز ادامه جسارت می باشد.
8-    خودداری از تکفیر و اتهام که مثلاً‌ بگویند فاتحه خواندن در بقیع به معنای قبرپرستی و شرک است. این افکار موجب اسلام هراسی می شود که توطئه دشمن است. حرکات عوام را حساب نکنید. حتی مراجع ما اجازه مقابله به مثل در برابر اهانت ها را نمی دهند و می گویند در برنامه های آنها شرکت کنید، در تشییع جنازه حاضر شوید و از بیماران آنها عیادت کنید.
نکات سخنرانی جناب آقای مهندس اوحدی
زمان به سرعت می گذرد، پس از سالها انتظار مشتاقانه حال که مشرف شده ایم بهره و توشه کافی معنوی ببریم که افسوس نخوریم. ما خادمان زوار هم وظیفه داریم به احسن وجه خدمت کنیم و اگر کوتاهی مشاهده می کنید ما را ببخشید. بسیار خوشحالیم که خداوند لباس عزت را بر ما پوشاند و در این ضیافت الهی توفیق ارائه خدمت به میهمانان خود را پیدا کردیم. پیامبر(ص)، عزیز است یعنی بار سنگین مسئولیت همه وجودش را شعله ور کرده است و نگران هدایت امت خود می باشد و احساس مسئولیت می کند. این همایش نشانگر شعار حج امسال مبنی بر معنویت ، هم اندیشی و اتحاد اسلامی است. آیا وحدت با تبلیغ حاصل می‌گردد؟  وحدت که می گوییم یک مسأله تاکتیکی نیست بلکه یک سیاست استراتژیک است. بنای عالم خلقت بر وحدت است. وحدت یک امر فطری است چون انسان کمال طلب است. بدنبال وحدت مطلق می گردد. وحدت نشانه حبل الله است. در انقلاب اسلامی همه برای احیای ارزش های نبی گرامی اسلام (ص) بسیج شدند. در جنگ تحمیلی هم که یک نعمت بود خون بسیجی سنی و شیعه در هم آمیخت تا استوانه های انقلاب بر ریشه های خون شهدا استقرار گردد. بزرگان دوران اسارت را به یاد‌ آوریم. ابراهیم فرازنده فرماندار شهر سرباز یا عثمان محمد از غیور مردان کردستان که در صف اسرا حضور داشتند. شما در سنگرهای مرزی حماسه آفریدید تا کیان کشور حفظ شود. حج هم مظهر وحدت و یکپارچگی است. هیچ قدرتی توان جمع کردن میلیون ها انسان مشتاق و آرزومند را با انسجام و عزت در یک نقطه ندارد.
روز یکشنبه هم لبیک گویان به منا و عرفات می رویم. خادمین شما با برنامه ریزی انجام شده امکانات نسبتاً مناسبی را پیش بینی کرده اند تا زمینه بهره گیری بهتر از معنویت سفر فراهم گردد. الان مسائل حج آینده روشن است و در حال پیگیری است. در دعای افتتاح می خوانیم خداوندا آنچه از حق به ما شناخت دادی به ما توفیق بده تا عامل آن باشیم ...
رئوس سخنان مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی:
ازتوجه نظام جمهوری اسلامی نسبت به موضوع حج و حجاج تشکر می کنم. بزرگواری و توجه ویژه نماینده شایسته و مردمی ولی فقیه و دولت تدبیر و امید به مسأله حج قابل تقدیر است. باید عرض کنم در نگاه بعثه و سازمان تفاوت بین سنی و شیعه وجود ندارد و همه خدمات مساوی است. امروز سازماندهی حج ایران الگوی دیگر کشورها شده است در عین حال کیفیت رفاه و خدمات هیچ مرز و نهایت ندارد. در حج ندای وحدت و اخوت نمایان است. افراد گوناگون از ملل مختلف بر سر یک سفره دعوت شده و گرد یک خانه می چرخند و در یک صحرا جمع می شوند. امروز وحدت برای ما یک ضرورت است. دستیابی به پیشرفت و ترقی جامعه در گرد انسجام و اتحاد است. دشمنان ما متحد شده اند چرا ما پراکنده باشیم؟ سنی و شیعه نباید همدیگر را تضعیف کنند که در این صورت اصل اسلام لطمه می بیند. دشمنی مستکبران با اصل اسلام است، پس ما باید اصل را حفظ کنیم. خودمان باید مشکلات را حل کنیم. حکم اسلام است که به عقاید و معتقدان ادیان تعرض نکنید، پس چگونه است که بعضاً بین خودمان تعرض می کنیم. سخنان و مواضع باید در چارچوب منطق و استدلال باشد. شما سالها در نوبت بوده اید و حال انگار خواب می بینیم که در کنار روضه اطهر رحمه للعالمین(ص) در مدینه الرسول یا کنار بیت الله الحرام قرار داریم. این نعمت بزرگ را غنیمت بدانیم. انشاءالله با حج مبرور برگردید گویا تازه از مادر متولد شده اید، که حج مقبول پاداشی جز بهشت ندارد.


امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.