پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت در گردهمایی روحانیون حج 92

اعلام آمادگی کامل سیستم اجرایی حج در آستانه ایام تشریق

اعلام آمادگی کامل سیستم اجرایی حج در آستانه ایام تشریق
گردهمایی روحانیون و معین و معینه‌های کاروان‌های حج 92 صبح امروز پنجشنبه 19 مهرماه مطابق با پنجم ذیحجه در محل بعثه مقام رهبری تشکیل شد.
در این جلسه پس از گزارش معاونت فرهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه، حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی توصیه ها و رهنمودهای کاربردی ارائه کرد و گفت: مراقب زائران باشیم که با برخی رفتارهای خاص زمینه بهانه‌گیری تندروها فراهم نشود.
وی افزود: باید سیستم منطقی و آرام در سطح کاروان‌ها با هدایت روحانیون عزیز برقرار شود بنحوی که مواضع ما هم حفظ شود و از رفتارها سوءاستفاده نگردد. نکته دیگر اینکه محدودیت‌های اسکان در عربستان را روحانیون برای مردم بازگو کنند.
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر ادامه داد: مدیریت حج  کاملاً مشارکتی است و با خرد جمعی و همراهی و هم افزایی پیش می رود. شما اهل فکر و قلم و ایده پردازی هستید و ما می خواهیم از این ظرفیت عظیم، فهیم و لایق بیشترین بهره را بنفع زائرانن ببریم لذا ایرادات سیستم را به شکل مستدل بگویید تا در جهت اصلاح آن گام برداریم.
وی اضافه کرد: امروز کشورهای اسلامی از شیوه حج گزاری جمهوری اسلامی الگوبرداری می کنند که این باعث خرسندی و ترویج فرهنگی است.
مهندس اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در این نشست که در آستانه ایام تشریق برگزار شد، شرحی در مورد مقدمات و کسب آمادگی ایام تشریق و سایر برنامه‌های حج و عمره توضیحاتی بشرح ذیل ادائه داد:
1-به فرمایش امام جوادالائمه(ع) دیدار دوستان موجب نشاط و سرور و صفای دل و همینطور نورانیت و خلاقیت خواهد شد.
2-حضور ارزشمند و فعالیت دلسوزانه شما روحانیون عزیز مایه آرامش زائران است و در این لحظات که منتظر برنامه‌های مشاعر و رسیدن به اوج میهمانی الهی هستیم. ارزش این زحمات بیشتر نمایان می‌گردد.
3-دیروز تدوین جدول زمان‌بندی حج 93 نهایی گردید. هفدهم ربیع الاول آگهی ثبت نام کاروان‌های حج 93 منتشر خواهد شد تا عزیزان بعثه فرصت کافی برای آموزش داشته باشند. طبیعی است بروز مشکلات در اجرا عمدتاً بخاطر تأخیر در برنامه‌ریزی و نداشتن زمان کافی برای بررسی‌های لازم اتفاق می افتد.
4-امسال نقشه‌های منا و عرفات قبل از ماه ذیحجه از سوی سعودی‌ها تحویل ستاد مکه شد که کار جانمایی و تقسیم بین مجموعه‌ها و کاروان‌ها بموقع انجام گرفت.
5-دیشب با مسئولین مؤسسه مطوفین پس از طوفان و بارندگی در منطقه مشاعر حاضر شدیم. مجدداً خیمه‌های عرفات برپا خواهد شد.
6-در عرفات خدمات اضافی مثل فرش، فریزر، پریز برق، کولر و یخ اضافی از مؤسسه خواهیم گرفت.
7-عزیزان روحانی شرایط روحی و جسمی زائر در آستانه ورود به ایام تشریق را در نظربگیرند. نقش شما در راستای کاهش اضطراب بخاطر دغدغه اعمال بسیار مؤثر است. ما هم تلاش خود را مضاعف کنیم.
8-برای تنوع غذایی و رفع یکنواختی غذا در آینده باید چاره اندیشی کنیم.
9-امسال مدیران مجموعه در مشاعر مسئول چادر و اتوبوس و تدارکات هستند.
10-تهیه میوه متمرکز طرح مناسبی بود که بعد از ایام تشریق در سطح مناطق مکه پوشش کامل داده می‌شود.
11-حمل و نقل داخل مکه از امروز متوقف می‌شود و از 14 ذیحجه مجدداً آغاز خواهد شد.
12-برنامه ‌های غذایی ایام تشریق متنوع پیش بینی شده و بسته های غذایی در عرفات و مزدلفه توسط مؤسسه مطوفین تأمین می‌گردد.
13-تعداد 420 دستگاه اتوبوس برای مشاعر در نظر گرفته شده است که طبق برنامه ریزی نقل ترددی حرکت خواهند کرد. البته از مشعر به منا عموماً پیاده می روند.
14-در مورد محدودیت بردن آب زمزم، به زائران توضیح دهید.
15-قبول درخواست جابجایی زمان و ایستگاه پروازی برگشت برای ستاد مکه مقدور نمی‌باشد.
16-تأمین مسکن حج آینده در مدینه تقریباً کامل شده و در مکه در دست انجام است.
17-اعزام عمره آینده انشاءالله از 15 صفر راه اندازی خواهد شد و 28 صفر شاهد حضور زائران ایرانی در مدینه خواهیم بود.


امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.