پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مقایسه رفتار حجاج کشورهای مختلف در ایام حج

مقایسه رفتار حجاج کشورهای مختلف در ایام حج
به گزارش حج نیوز از مکه مکرمه، روزنامه و مطبوعات سعودی با اشاره به رفتار حجاج کشورهای مختلف در ایام حج به مقایسه آنها پرداخته که اهم مطالب منتشره به شرح زیر می‌باشد:
*مدت اقامت:
حجاج کشورهای جنوب آسیا(هند، پاکستان، بنگلادش، افغانستان، سریلانکا و غیره) از نخستین کسانی هستند که وارد مکه مکرمه می‌شوند و آخرین دسته از حجاج هستند که مکه را ترک می کنند و حجاج کشورهای ترکیه، آفریقا و ایران به ترتیب پس از آنها قرار می‌گیرند.
اما حجاج کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و سپس سعودی‌ها اولین خروجی‌ها از مکه هستند و پس از آنها حجاج دیگر کشورهای عربی از شهر مکه خارج می‌شوند.
*مسکن:
حجاج اندونزی در محله‌های کدی و مسفله اسکان می‌یابند زیرا به مسجدالحرام نزدیک‌تر است.
حجاج کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در محله عزیزیه و بطحاء قریش اسکان می‌یابند در حالیکه حجاج سایر کشورهای عربی خیابان‌های ستین، زاهر، نزهه و مناطق نزدیک به این محله‌ها و خیابان‌ها را به عنوان مناطق محل اقامت انتخاب می‌کنند.
حجاج ایران و ترکیه در ساختمان‌های مرتفع و نوساز در محله‌های ششه، روضه، معابده و عزیزیه مستقر هستند اما حجاج کشورهای آفریقایی در خیابان‌های ستین، منصور و مسفله اسکان می‌یابند زیرا اقلیت بزرگی از آفریقایی‌های مقیم عربستان در این مناطق سکونت دارند که می‌توانند غذای مورد علاقه آنها را تهیه کنند.
حجاج اردن بیشتر مایلند در شمال مکه مکرمه اسکان یابند خصوصاً در محلات الزاهر و مناطق نزدیک به آن مانند محله النزهه
حجاج هند، پاکستان و افغانستان عمدتاً در محله‌های مسفله، طندباوی و تیسیر و بعضاً در عزیزیه جنوبی و محله‌های اطراف آن سکونت دارند.
حجاج ثروتمند و خصوصاً حجاج برونئی و برخی کشورهای عربی و خلیج فارس و برخی از حجاج کشورهای اروپایی مایلند در برج‌های مدرن اطراف مسجدالحرام اقامت کنند.
*شرکت در نمازهای جماعت مسجدالحرام:
حجاج اندونزی تلاش می‌کنند نمازهای یومیه خود را در مسجدالحرام اقامه و یکساعت قبل از نماز از هتل محل اقامت خود خارج و با پای پیاده به مسجدالحرام بروند و بهمین روال به محل اقامت خود باز ‌گردند. آنها بطور دسته‌جمعی و منظم حرکت می‌کنند و یک نفر با دردست داشتن پلاکارد پیشاپیش آنها حرکت می‌کنند.
حجاج آفریقایی اگر نمازهای خود را در مساجد نزدیک محل اقامت خود برگزار نکردند، با پای پیاده به مسجدالحرام می‌روند و در نمازهای جماعت مسجدالحرام شرکت می‌کنند و ممکن است مسافت 8 کیلومتر را با پای پیاده طی کنند تا به مسجدالحرام برسند.
حجاج ایرانی نیز به مسجدالحرام می‌روند و نماز‌های خود را در آنجا بجا می‌آورند.
حجاج ترکیه بطور منظم در نمازهای جماعت مسجدالحرام شرکت می‌کنند و بعضاً دوست دارند با پای پیاده به حرم بروند.
حجاج کشورهای جنوب آسیا تأکید دارند که نمازهای جماعت را بطور منظم در مسجدالحرام برگزار کنند هرچند که محل سکونتشان از حرم دور باشد.
*بازدید از اماکن تاریخی اسلامی و مزارات:
حجاج اندونزی بر بازدید از اماکن تاریخی و مزارات مانند غار ثور و جبل النور مداومت و سعی دارند عکس یادگاری در این مناطق بگیرند. این بازدیدها معمولاً پس از موسم حج انجام می‌گیرد.
حجاج آفریقایی بهیچوجه از مناطق تاریخی و مزارات بازدید نمی‌کنند.
حجاج ایرانی از اماکن تاریخی و مزارات خصوصاً قبرستان معلاه ابوطالب و محل تولد پیامبر بازدید می‌کنند.
حجاج هند و پاکستان و افغانستان به کوهنوردی در مکه مکرمه و خصوصاً بازدید از جبل النور و غار ثور علاقه دارند.
*تغذیه:
حجاج آفریقایی غذای خود را از هموطنان خود که غذاهای آفریقایی طبخ می‌کنند، تهیه می‌نمایند.
حجاج ایرانی از غذاهای تهیه شده توسط آشپزخانه‌های پخت متمرکز که با خودروهای حمل غذا به محل سکونتشان حمل می‌شود، استفاده می‌کنند.
حجاج ترکیه غذای مورد نیاز خود را از رستوران‌های اطراف محل سکونت خود خصوصاً رستوران‌های ترک خریداری می‌کنند.
غذای حجاج اندونزی را بیشتر میوه و وعده‌های سبک با برنج تشکیل می‌دهد.
حجاج هند، پاکستان و افغانستان سعی دارند غذای خودشان را در محل سکونتشان طبخ کنند.
*خرید و فروش:
حجاج آفریقایی کالاهایی را از کشورشان می‌آورند و در مناطق اطراف محل سکونتشان به فروش می‌رسانند و بدین خاطر مناطق اطراف محل سکونت آنها به صورت بازارهای متحرک در موسم حج در می‌آید.
حجاج کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق معمولاً پس از حج، کالاهایی را در بساط پهن می‌کنند و به فروش می‌رسانند هر چند که این روال در سال‌های اخیر کاهش یافته است.
حجاج ایرانی بیشتر در مغازه‌های پارچه‌فروشی و لوازم الکترونیکی حضور یافته  و به خرید انواع دوربین و موبایل و لباس و سجاده و طلا مبادرت می ورزند.
حجاج هند و پاکستان و افغانستان کمتر از بازارها خرید می کنند.
حجاج ترکیه علاوه بر تسبیح و اشیای یادگاری، به خرید خرما علاقه دارند. ضمناً انواع لباس خصوصاً لباس‌های عربی اعم از زنانه و مردانه خریداری می کنند.
گروه حجاج ثروتمند برونای و کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر سراغ مارک‌ها و برندهای گرانقیمت جهانی می‌روند.
حجاج اندونزی نیز بیشتر ساعت و اشیای یادگاری و خرما خریداری می کنند.
ضمناً حجاج اندونزیایی تنها حجاجی هستند که قربانی مستحبی آشنایان و بستگان خود را که به آنها سفارش کرده‌اند، در ماه ذیقعده ذبح و گوشت آنرا کاملاً توزیع می‌کنند و هیچگاه خودشان گوشت قربانی شده را به مصرف نمی رسانند.                

مترجم : صالح تیرناز



امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.