پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

پيام رهبر معظم انقلاب به كنگره حج:

تقويت روح اخوت و همدلي درس بزرگ حج است

تقويت روح اخوت و همدلي درس بزرگ حج است

رهبر انقلاب در پيامي به كنگره حج تصريح كرد:اينجانب همچون بسياري از علماي اسلام و دلسوزان امت اسلامي بار ديگر اعلام مي‌كنم كه هر گفته و عملي كه موجب برافروختن آتش اختلافات ميان مسلمانان شود و نيز اهانت به مقدسات هريك از گروههاي مسلمان يا تكفيِر يكي از مذاهب اسلامي، خدمت به اردوگاه كفر و شرك و خيانت به اسلام، و حرام شرعي است.

به گزارش حج نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، دقايقي پيش پيام فارسي و عربي مقام معظم رهبري به كنگره عظيم حج در جمع زائران بيت الله الحرام در عرفات قرائت شد.

حضرت آيت‌الله العظمي سيدعلي خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي كه امروز در صحراي عرفات، توسط حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر قرائت شد، تصريح كرد: امت اسلامي امروز بيش از هر چيز به انسان هايي نياز دارد كه انديشه و عمل را در كنار ايمان و صفا و اخلاص و مقاومت در برابر دشمنان كينه ورز در كنار خودسازي معنوي و روحي، فراهم سازند.


متن كامل پيام معظم له بدين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

و الحمدلله رب العالمين و الصلوة و السلام علي سيدالانبياءوالمرسلين وعلي اله الطيبين الطاهرين المنتجبين

فرارسيدن موسم حج را بايد عيد بزرگ امت اسلامي به شمار آورد. فرصت مغتنمي كه اين روزهاي گرانبها در همهٔ سالها براي مسلمانان جهان پديد ميآورد، كيمياي معجزه گري است، كه اگر قدر آن را شناخته و چنانكه شايسته است به كار گرفته شود بسياري از آسيب‌ها و آسيب پذيري‌هاي دنياي اسلام علاج خواهد شد.

حج، چشمهٔ جوشان فيض الهي است. يكايك شما حاجيان سعادتمند، اكنون اين اقبال بلند را به دست آورده ايد كه در اين اعمال و مناسكِ آكنده از صفا و معنويت، دل و جان را شستشويي بسزا داده، از اين منبع رحمت و عزت و قدرت، ذخيره اي براي همه عمر خويش برداريد. خشوع و تسليم در برابر خداي رحيم، تعهد به وظايفي كه بر دوش مسلمانان نهاده شده است؛ نشاط و حركت و اقدام در كار دين و دنيا؛ رحم و گذشت در تعامل با برادران؛ جرات و اعتماد به نفس در برابر حوادث دشوار؛ اميد به كمك و دستگيري خداوند در همه جا وهمه چيز؛ و كوتاه سخن، ساخت و پرداخت انساني در طراز مسلماني را دراين عرصه الهيِ آموزش و پرورش، مي توانيد براي خويش تدارك ببينيدو خودِ آراسته به اين زيورها و بهره يافته از اين ذخيره‌ها را براي كشور خويش و ملت خويش، و در نهايت براي امت اسلامي، سوغات بريد.

امت اسلامي امروز بيش از هر چيز به انسان هايي نياز دارد كه انديشه و عمل را در كنار ايمان و صفا و اخلاص و مقاومت در برابر دشمنان كينه ورز در كنار خودسازي معنوي و روحي، فراهم سازند. اين يگانه راه نجات جامعه بزرگ مسلمانان از گرفتاري هايي است كه يا آشكارا به دست دشمن و يا با سستيِ عزم و ايمان و بصيرت، از زمان‌هاي دور در آنها فرو افتاده است.

بي شك دوران كنوني دوران بيداري و هويت يابي مسلمانان است؛ اين حقيقت را از خلال چالشهايي كه كشورهاي مسلمان با آن روبرو شده اند نيز به روشني مي‌توان دريافت.

درست در همين شرايط است كه عزم و اراده متكي به ايمان و توكل و بصيرت و تدبير، مي‌تواند ملتهاي مسلمان را در اين چالش‌ها به پيروزي و سرافرازي برساند و عزت و كرامت را در سرنوشت آنان رقم زند جبهه مقابل كه بيداري و عزت مسلمانان را بر نمي‌تابد با همهٔ توان به ميدان آمده و از همهٔ ابزارهاي امنيتي، رواني، نظامي، اقتصادي و تبليغاتي براي انفعال و سركوب مسلمانان و به خود مشغول ساختنِ آنان بهره مي‌گيرد.

نگاهي به وضعيت كشورهاي غرب آسيا از پاكستان و افغانستان تا سوريه و عراق و فلسطين و كشورهاي خليج فارس و نيز كشورهاي شمال آفريقا از ليبي و مصر و تونس تا سودان و برخي كشورهاي ديگر، حقايق بسياري را روشن مي‌سازد. جنگ‌هاي داخلي، عصبيت‌هاي كور ديني و مذهبي؛ بي ثباتي‌هاي سياسي؛ رواج تروريسم قساوت آميز؛ ظهور گروهها و جريان‌هاي افراط گر كه به شيوه اقوام وحشي تاريخ، سينه انسان‌ها را مي‌شكافند و قلب آنان را با دندان مي‌درند؛ مسلّحيني كه كودكان و زنان را مي‌كشند و مردان را سر مي‌برند و به نواميس تجاوز مي‌كنند و حتي در مواردي اين جنايات شرم آور و مشمئز كننده را به نام و زير پرچم دين مرتكب مي‌شوند، همه و همه محصول نقشه شيطاني و استكباري سرويس‌هاي امنيتي بيگانگان و عوامل حكومتي همدست آنان در منطقه است كه در زمينه‌هاي مستعدّ داخلي كشورها امكان وقوع مي‌يابد و روز ملت‌ها را سياه و كام آنان را تلخ مي‌كنند.

يقيناً در چنين اوضاع و احوالي نمي‌توان انتظار داشت كه كشورهاي مسلمان، خلاء‌هاي مادي و معنوي خود را ترميم كنند و به امنيت و رفاه و پيشرفت علمي و اقتدار بين المللي كه بركات بيداري و هويت يابي است، دست يابند. اين اوضاع محنت بار، مي‌تواند بيداري اسلامي را عقيم و آمادگي‌هاي روحي پديد آمده در دنياي اسلام را ضايع سازد و بار ديگر، سالهاي دراز، ملت‌هاي مسلمان را به ركود و انزوا و انحطاط بكشاند و مسائل اساسي و مهم آنان همچون نجات فلسطين و نجات ملت‌هاي مسلمان از دست اندازي آمريكاو صهيونيسم را به دست فراموشي بسپارد.

علاج بنياني و اساسي را ميتوان در دو جملهٔ كليدي خلاصه كرد كه هر دو از بارزترين درس‌هاي حج است:

اول: اتحاد و برادري مسلمانان در زير لواي توحيد
و دوم: شناخت دشمن و مقابله با نقشه‌ها و شيوه‌هاي او

تقويت روح اخوت و همدلي درس بزرگ حج است. در اينجا حتي جدال و درشت گويي با ديگران ممنوع است. پوشش يكسان و اعمال يكسان و حركات يكسان و رفتار مهربان در اينجا به معني برابري و برادري همهٔ آن كساني است كه به اين كانون توحيد معتقد و دلبسته اند. اين پاسخ صريح اسلام به هر آن فكر و عقيده و دعوتي است كه گروهي از مسلمانان و معتقدان به كعبه و توحيد را از دائرهٔ اسلام بيرون بداند. عناصر تكفيري كه امروز بازيچه صهيونيست‌هاي غدار و حاميان غربي آنان شده و دست به جنايت‌هاي سهمگين مي‌زنند و خون مسلمانان و بي گناهان را مي‌ريزند و كساني از مدعيان دينداري و ملبسين به لباس روحانيت كه در آتش اختلافات شيعه و سني و امثال آن مي‌دمند، بدانند كه نفس مراسم حج، باطل كننده مدعاي آنان است.

اينجانب همچون بسياري از علماي اسلام و دلسوزان امت اسلامي بار ديگر اعلام مي‌كنم كه هر گفته و عملي كه موجب برافروختن آتش اختلافات ميان مسلمانان شود و نيز اهانت به مقدسات هريك از گروههاي مسلمان يا تكفير يكي از مذاهب اسلامي، خدمت به اردوگاه كفر و شرك و خيانت به اسلام، و حرام شرعي است.

شناخت دشمن و شيوه‌هاي او نيز دومين ركن است. اولا وجود دشمن كين توز را نبايد به دست غفلت و فراموشي سپرد و مراسم چند باره رمي جمرات در حج، نشانهٔ نمادين اين حضور ذهنِ هميشگي است. ثانياً در شناخت دشمن اصلي كه امروزه همان جبهه استكبار جهاني و شبكه جنايتكار صهيونيسم است، نبايد دچار خطا شد، و ثالثاً شيوه‌هاي اين دشمن عنود را كه تفرقه افكني ميان مسلمانان و ترويج فساد سياسي و اخلاقي، و تهديد و تطميع نخبگان، و فشار اقتصادي بر ملتها، و ايجاد ترديد در باورهاي اسلامي است، بايد به خوبي تشخيص داد و وابستگان و ايادي دانسته و نادانستهٔ آنان را از اين راه شناسايي كرد.

دولت‌هاي استكباري و پيشاپيش آنان آمريكا، به كمك ابزارهاي رسانه اي فراگير و پيشرفته، چهره واقعي خود را مي‌پوشانند و با دعوي طرفداري از حقوق بشر و دموكراسي، رفتاري خدعه آميز در برابر افكار عمومي ملت‌ها در پيش مي‌گيرند. آنان در حالي دم از حقوق ملت‌ها مي‌زنند كه ملت‌هاي مسلمان، هر روز بيشتر از گذشته، آتش فتنه‌هاي آنان را با جسم و جان خود لمس مي‌كنند.

يك نگاه به ملت مظلوم فلسطين كه دهها سال است روزانه زخم جنايات رژيم صهيونيستي و حاميانش را دريافت مي‌كند؛ يا به كشورهاي افغانستان و پاكستان و عراق كه تروريسم زائيدهٔ سياست‌هاي استكبار و ايادي منطقه اي آنان، زندگي را به كام ملت‌هاي آنان تلخ كرده است، يا به سوريه كه به جرم پشتيباني از جريان مقاومت ضد صهيونيستي، آماج كينهٔ سلطه گران بين المللي و كارگزاران منطقه ا ي آنان شده و به جنگ خونين داخلي گرفتار آمده است، يا به بحرين يا به ميانمار كه هر يك به نحوي، مسلمانان محنت زده مغفول و دشمنانشان مورد حمايت اند يا به ملت‌هاي ديگري كه از سوي آمريكا و متحدانش، پي در پي به تهاجم نظامي و يا تحريم اقتصادي يا خرابكاري امنيت تهديد مي‌شوند، مي‌تواند چهره واقعي اين سردمداران نظام سلطه را به همه نشان دهد.

نخبگان سياسي و فرهنگي و ديني در همه جاي جهان اسلام بايد خود را به افشاي اين حقايق، متعهد بدانند اين وظيفهٔ اخلاقي و ديني همهٔ ما است. كشورهاي شمال آفريقا كه متاسفانه امروز در معرض اختلافات عميق داخلي قرار گرفته اند بيش از همه بايد به اين مسئوليت عظيم، يعني شناخت دشمن و شيوه‌ها و ترفندهايش، توجه كنند. ادامهٔ اختلافات ميان جريان‌هاي ملي و غفلت از خطر جنگ خانگي در اين كشورها، خطر بزرگي است كه خسارت آن براي امت اسلامي به اين زودي‌ها جبران نخواهد شد.

ما البته ترديد نداريم كه ملت‌هاي به پا خاستهٔ آن منطقه كه بيداري اسلامي را تجسم بخشيدند باذن الله اجازه نخواهند داد كه عقربهٔ زمان به عقب برگردد و دوران زمامداران فاسد و وابسته و ديكتاتور تكرار شود، ليكن غفلت از نقش قدرتهاي استكباري در فتنه انگيزي و دخالتهاي ويرانگر، كار آنان را دشوار خواهد كرد و دوران عزت و امنيت و رفاه را سالها به عقب خواهد افكند. ما به توانايي ملت‌ها و قدرتي كه خداوند حكيم در عزم و ايمان و بصيرت توده‌هاي مردم قرار داده است، از اعماق دل باور داريم و آن را در بيش از سه دهه در جمهوري اسلامي ايران، به چشم خود ديده و با همهٔ وجود خود آزموده ايم؛ همت ما، فراخوان همهٔ ملت‌هاي مسلمان به اين تجربه برادرانشان در اين كشور سرافراز و خستگي ناپذير است.

از خداوند متعال صلاح حال مسلمانان و دفع كيد دشمنان را خواستارم و حج مقبول و سلامت جسم و جان و ذخيرهٔ سرشار معنوي را براي شما حجاج بيت الله الحرام مسالت مي‌كنم.
والسلام عليكم و رحمة الله
سيّد علي خامنه اي
پنجم ذي الحجه ۱۴۳۴ مصادف با ۱۹ مهر ماه ۱۳۹۲
 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.