پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

تشکیل جلسه اردویی در سرزمین منا

تشکیل جلسه اردویی در سرزمین منا
مسئولان ستاد مرکزی منا و ستادهای فرعی مستقر در مکاتب میدانی مؤسسه مطوفین شب گذشته (سه شنبه 23/07/92) در محل چادر ستاد مکه مکرمه مستقر در منا گرد هم آمدند تا مسائل ایام تشریق را مورد بررسی قرار دهند و با طرف سعودی مطرح و حل و فصل نمایند.
در این جلسه که با حضور مهندس اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت و معاونان و مدیران ارشد سازمان برگزار شد، مسعود مجردی رئیس ستاد مکه مکرمه گزارش داد:  وضعیت اجرای برنامه های نقل مشاعر کم نظیر است. همچنین حدود 500 کولر از عرفات به منا منتقل و بر کولرهای موجود در منا افزوده شد. اما افزایش بار فشار برق موجب عدم تحمل سیستم در محوطه چادرهای منا و در برخی موارد موجب قطعی برق گردید. وضع جمع‌آوری زباله در منا خصوصاً اطراف سرویس‌های بهداشتی مناسب است. در مورد تأمین و توزیع یخ با همت دفتر نمایندگی سازمان در عربستان بحمدالله مشکلی ایجاد نشد. همچنین کار قربانی ساعت 14:45 روز عید قربان به اتمام رسید و زائران عزیز با انجام حلق یا تقصیر توانستند از احرام خارج شوند.ضمناً وضعیت تغذیه حجاج در مشاعر مقدس  رضایتبخش بود. توریع بطری آب نیز بخوبی انجام گرفت.
غلامرضا رضایی سرپرست دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان نیز به استقرار ناهماهنگ چند کاروان در محل خارج از محوطه مختص کشورمان در مزدلفه اشاره کرد.
وی پیگیری مسائل مربوط به تأمین یخ، توزیع بسته های غذایی توسط ستاد حج و مؤسسه مطوفین ، محدودیت عوامل فنی و تکنیسین تأسیسات در منا، تعویض کولرهای معیوب و ... را از جمله اقدامات میدانی معرفی کرد که با واکنش سریع بصورت اقتضایی و موردی دنبال شد.
مهندس ترابیان مسئول نقل ترددی پیرامون جلوتر رفتن معدودی از اتوبوس‌ها در مشعرالحرام توضیح داد.
علیرضا کلانتری مسئول ایرانی مستقر در یکی از مکاتب فرعی منا، احاله کار تعمیر و نگهداری و خدمات در منا از سوی مؤسسه مطوفین به شرکت‌های پیمانکار را یک عامل کاهنده در روند تصمیم گیری و پیگیری موضوعات معرفی کرد.
وی بر ضرورت انجام معارفه بموقع مسئولین ایرانی و سعودی مستقر در مکاتب منا در راستای تسهیل امور زائران تأکید و پافشاری کرد.
در این ارتباط سید مرتضی حسینی از دیگر مسئولان ایرانی مکاتب منا آشنایی و معرفی مأموران میدانی ایرانی و سعودی در مکاتب منا را در بهبود روند کارها مهم دانست. همچنین در مورد شیوه چینش خیمه ها در عرفات و منا بر اساس هتل‌های مکه مکرمه در مقایسه با روش چینش استانی کاروان ها ملاحظاتی را بیان کرد.
وی تنظیم یک سلسله فرم پایش برای کنترل چرخه کمی و کیفی لوازم مورد تعهد مؤسسه مطوفین در عرفات، منا و مزدلفه را ضروری خواند.
عباس اسماعیلی از دیگر نمایندگان ایرانی در مکاتب خدمات میدانی منا روند نقل و نظافت و تغذیه در مشاعر را مناسب معرفی کرد و اهمیت و ضرورت نظارت بر مهندسی تأسیسات منا را تکرار نمود.
فاضلی مواردی از خرابی اتوبوس‌های عمدتاً مکشوف در مسیر عرفات و عدم امکان ارتباط بین مدیر و معاون در کاروانهای کم ظرفیت را که خدمه ندارند، در مقاطعی به عنوان یک آسیب مطرح کرد.
غلامرضا رضایی معاون سازمان حج و زیارت در مورد خدمات قابل ارائه در مشاعر مقدس گفت: نقابه(سندیکای اتوبوس داران) با مؤسسه مطوفین در مورد تعداد مرحله هایی که رانندگان باید بین عرفات و مزدلفه و منا در شب عید قربان انجام دهند، ابلاغ دقیق نکرده است، لذا بعضی از آنها مقاومت می کردند که با تصمیم گیری و هماهنگی در صحنه، مجدداً روند انتقال عرفات منظم انجام گرفت و تا ساعت 22:30 منطقه عرفات کاملاً تخلیه شد.
وی اضافه کرد: تأسیسات مستقر در چادرهای منا در حال حاضر تقریباً کهنه و فرسوده شده و نیاز به تجدید اساسی توسط سعودیها دارد.
دکتر گنجه مسئول حوادث و رفاه نیز در خصوص خدمات در مشاعر گفت: بحمدالله سرقت در ایام تشریق تاکنون برای زائران ایرانی رخ نداده که نشانگر اطلاع رسانی مناسب توسط همه اجزای سازمان و ستادها می باشد.
دکتر نادری رئیس بیمارستان هیئت پزشکی در مکه مکرمه در مورد استقرار پزشکان و تابلو آنها جهت خدمات رسانی پزشکی و تزریقات در منا نکاتی را بیان کرد.
وی رسیدگی به مسائل بهداشتی و حلق در منا را توضیح داد و آمار مراجعات به مرکز پزشکی ایرانی در منا و عرفات را ارائه کرد.
مهندس اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در جمع بندی جلسه نکات زیر را متذکر شد:
1-آسیب شناسی عملیات توأم با ارائه راهکار مهمترین روش تأمین حقوق زائران است.
2-مدیریت مشاعر واقعاً مدیریت در بحران است چون بسیاری از امکانات در اختیار ما قرار ندارد.
3-وقتی نقاط ضعف اجرایی را برای نماینده محترم ولی فقیه شرح دادم، ایشان برآیند فعالیت های اجرایی را مثبت و از روی اعتماد و توأم با آرامش ذکر کردند.
4-دفتر نمایندگی سازمان در عربستان وظیفه دارد آخرین اطلاعات لازم در مورد مقررات آن کشور را دریافت و اعلام کند تا در برنامه ریزی ها لحاظ گردد.
5-کار ذابحان همراه  با نشاط و پرانگیزه که در شرایط دشوار با سرعت و دقت کامل عمل کردند، جای تشکر دارد. رئیس بانک توسعه اسلامی نیز در ملاقات امروز نسبت به توانمندی آنها اظهار شگفتی کرد.
6-در مقابل مؤسسه مطوفین در زمینه دریافت خدمات کامل طبق مفاد قراردادها نباید کوتاه بیاییم اما در مقابل زائران دست ما کوتاه و زبانمان کوتاه است و باید سعه صدر داشته و روی خوش نشان دهیم.
7-مراسم برائت و دعای عرفه بسیار پرشور برگزار شد.
8-تخلیه عرفات ساعت 22:30پایان یافت.
9-مسائل اجرایی منا باید آسیب شناسی شود و جزئیات قراردادها و تعهدات باید کارشناسی تعریف شود و رابطین ما با سعودیها و چارت تشکیلاتی طرفین و نظرات هریک باید به  به یکدیگر مکتوب معرفی شوند.

حج آینده باید با توجه به زمان ثبت نام کاروان ها فرصت کافی برای ساماندهی این کارها وجود دارد برای همه موارد باید دستورالعمل و سامان کار و روش اجرایی مشخص و قابل پیگیری لازم است بطوریکه امکان ارزیابی عملکرد واحدها و افراد وجود داشته باشد.

10-مسئولین بخشها ملاحظات موجود در عملیات را مستدل یادداشت کنند تا با وزیر حج عربستان مطرح و پیگیری شود.

11-ساختار مجموعه محور و اثرات آن بر اساس بخش‌ها مثل پزشکی باید دیده شود.
در پایان این جلسه  مهندس ترابیان پیرامون نحوه تخلیه منا از ظهر روز پنجشنبه 25 مهرماه مصادف با 12 ذیحجه با 345 دستگاه اتوبوس و اطلاع رسانی به کاروان‌ها در این مورد توضیحاتی ارائه داد.




امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.