پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

معرفی واحد امداد و راهنمایی حجاج مستقر در سرزمین منا

معرفی واحد امداد و راهنمایی حجاج  مستقر در سرزمین منا
ایام تشریق که فرا می رسد زائران عزیز که باید وارد فعالیت بدنی و اعمال و مناسک حج تمتع شوند، خواه ناخواه ذهن آنان تحت تأثیر و متوجه صحت انجام اعمال می گردد.
در این میان اراده خدمات رفاهی و معنوی و توجیهات مدیر کاروان و کارهای فرهنگی روحانی محترم کاروان به اضافه تدارک برنامه های سازمان حج و زیارت سبب رفع اضطراب و ایجاد آرامش خواهد شد.
یکی از عوامل تأثیرگذار در کاهش دلهره و آسان سازی امور حجاج گرامی، وجود امداد و عوامل خدماتی و ستادی است که به راهنمایی زائران همت می گمارد.
مسئول امداد مشاعر، روحانی فعال و بی پیرایه و بی ادعا "صحبت الله رحمانی" است که در سرزمین مقدس منا به سراغ او رفتیم تا از تجربه وی برای بهبود روند خدمات رسانی بهره ببریم:
1-پیرامون سازماندهی نیروهای امداد توضیح دهید.
کادر ثابت امداد را 7 نفر از همکاران سازمان حج و زیارت تشکیل می دهند و همین کادر هسته اصلی و بدنه سازماندهی صدها نفر امدادگر در مکه و مشاعر به حساب می آید که به چینش نیروها و هدایت آنها اهتمام می ورزد. چند سالی است که مسئول امداد مکه و مشاعر با یک نفر است که موجب بهبود و خلاقیت کار شده است. خوشبختانه این هفت نفر بسیار وظیفه شناس و مسئولیت پذیر بودند که جای تقدیر دارد.
2-فعالیت های شما در آستانه ایام تشریق چه بود؟
هماهنگی با واحد مهندسی و چینش خیمه ها و همچنین نقل ترددی و رایانه ستاد مکه با حمایت رئیس محترم ستاد مکه مکرمه برادرم جناب آقای مجردی و مدیر محترم دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان جناب آقای غلامرضا رضایی نقش تعین کننده ای در تمهیدات قبل از ایام تشریق ایفا کرد.
مدیران مجموعه و اعضای کاروانها با اعتقاد کامل وارد عمل شدند و همکاری مناسبی نشان دادند. نقشه های استقرار و برنامه های حرکت را از واحدها اخذ نموده و با برپایی چادر ویژه امداد در عرفات و نصب علائم راهنما توانستیم منطقه را برای حضورحجاج ایرانی قابل شناسایی نماییم.
3-همزمان با حضور زائران در منا چه اقداماتی صورت گرفت؟
خیمه دفتر امداد مرکزی بموقع دایر گردید. مسئولین ایرانی مستقر در مکاتب فرعی همکاری مؤثری با واحد امداد داشته اند. امسال 35 هزار نفر وقوف اضطراری انجام دادند که توسط برادران امدادگر در شب عید قربان به داخل محوطه چادرهایشان راهنمایی شدند. بقیه افراد وقوف اضطراری هم صبح روز دهم در چادرهای خود مستقر گردیدند.
در مسیر جمرات نیروهای امدادگر ایرانی چیده شدند و توانستند با حضور بموقع و منظم، راهگشا و دستگیر هموطنان ناآشنا به محیط باشند و از این رهگذر ثواب و توشه مناسبی برای آخرت خود فراهم نمایند.
جا دارد از حضور منظم و دلسوزانه مسئولین و اعضای شیفت های امداد چه در داخل چادر و چه در مسیرها و نقاط حساس تعیین شده تقدیر نماییم که با وجود ملاحظاتی که از نظر نوع چینش خیمه ها بر اساس مجموعه های مکه مکرمه مطرح است. باز هم خدمات لازم با سرعت عمل بسیار بالا با تکیه بر ایمان و اراده و انگیزه و تجربه های بالای همکاران سازمانی و کاروانی به هموطنان عزیز ارائه گردید.
4-ریاست سازمان حج و زیارت و دفتر نمایندگی و سایر ارکان سازمان چگونه می توانند با هماهنگی سعودیها کار امدادرسانی را هرچه بیشتر تسهیل نمایند.
خوب است مؤسسه مطوفین بر تعداد دو دستگاه خودروهای کوچک برای حمل افراد ناتوان بیفزاید. همچنین برای نصب تابلو و علائم تحمل بیشتری نشان دهد. ویلچر در مسیرها مورد نیاز است. در خصوص استفاده از بالون در سرزمین منا باید هم اکنون برنامه ریزی و هماهنگی بعمل آید. بار دیگر از حمایت های سازمان نسبت به موضوع امداد تشکر می کنم.



امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.