پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در گفت و گو با حمیدرضا محمدی:

معرفی واحد حمل و نقل بین شهری ستاد مکه مکرمه

معرفی واحد حمل و نقل بین شهری ستاد مکه مکرمه

این روزها با پایان یافتن ایام تشریق و به اتمام رسیدن مناسک حج حجاج ایرانی، موضوع انتقال کاروان‌های مدینه بعد به مدینه منوره برای زیارت حرم شریف نبوی(ص) و ائمه مظلوم بقیع و همچنین انتقال کاروان‌ های مدینه قبل به فرودگاه جده برای بازگشت به ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است که واحد حمل و نقل بین شهری این وظیفه را بر عهده دارد.

خبرنگار حج نیوز در مکه مکرمه در خصوص معرفی این واحد و تشریح فعالیت های آن با حمیدرضا محمدی مسئول واحد حمل و نقل بین شهری مکه مکرمه گفتگویی به شرح ذیل انجام داده است :
عملیات خروج کلیه حجاج ایرانی از مکه مکرمه با تمام اجزای آن شامل هماهنگی حضور در مدینه و حضور در فرودگاه جده و حمل بار آنها توسط واحد حمل و نقل بین شهری انجام می گیرد. حجاج ایرانی که از مکه مکرمه خارج می شوند شامل دو گروه می باشند: 
گروه اول حجاج کاروان‌های مدینه قبل که این گروه پس از پایان یافتن ایام تشریق و انجام مناسک حج تمتع طبق برنامه‌ریزی های انجام گرفته از مکه مکرمه به جده منتقل شده و از آنجا به کشور بازخواهند گشت. 
گروه دوم حجاج کاروان‌های مدینه بعد که پس از پایان یافتن اعمال حج تمتع طبق برنامه ریزی‌های از پیش تعیین شده عازم مدینه منوره خواهند شد.
برنامه ریزی برای انتقال هر دو گروه از زائران فوق الذکر توسط واحد حمل و نقل برون شهری صورت می‌گیرد.
انتقال زائران مدینه بعد از مکه به مدینه منوره معمولاً 8 ساعت قبل از زمان تحویل هتل‌های ایشان در مدینه، صورت می گیرد.
در خصوص کاروانهای مراجعه کننده به ایران، براساس نظام الکترونیکی جدیدی که از امسال وضع شده است، اتوبوس‌های انتقال زائران از مکه به جده 10 تا 12 ساعت پیش از پرواز مقابل هتل محل اقامت زائران مستقر می شوند و از 9 تا 10 ساعت مانده به زمان پرواز اتوبوس‌ها به سمت فرودگاه جده حرکت می نمایند. بر اساس مقررات جدید کشور میزبان لازم است زائران 6 تا 8 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه جده حضور داشته باشند.
در خصوص انتقال بار زائران مدینه بعد به مدینه منوره، لازم است زائران 36 ساعت قبل از عزیمت به مدینه بار خود را به لابی هتل محل اقامتشان در مکه مکرمه منتقل نمایند و شرکت باربری طرف قرارداد یک روز قبل از خروج زائران از مکه به مدینه، بار ایشان را به هتلشان در مدینه منوره انتقال می دهد.
در خصوص انتقال بار حجاجی که به میهن اسلامی بازمی‌گردند نیز لازم است 36  ساعت پیش از پرواز بارشان را در لابی هتل تحویل داده و شرکت باربری طرف قرارداد 30 ساعت پیش از پرواز برگشت، بار زائران  را به فرودگاه جده انتقال خواهد داد.
برای انتقال حجاج از مکه به مدینه منوره و از مکه به جده 4 شرکت  حمل و نقل سعودی شامل شرکت‌های  نقل‌الجماعی، رواحل، حافل و ابوسرهد بکار گرفته شده‌اند.
32% انتقال حجاج از مکه به مدینه با اتوبوسهای نقل الجماعی، 25% شرکت رواحل ، 23% شرکت ابوسرهد و 20 % شرکت حافل و همچنین 30% انتقال حجاج از مکه به فرودگاه جده با اتوبوسهای شرکت نقل الجماعی، 23% شرکت رواحل ، 23% شرکت ابوسرهد و 24 % شرکت حافل انجام می گیرد.
برای عملیات حمل و نقل بین شهری 1480 دستگاه اتوبوس بکار گرفته شده که از این میان 725 دستگاه اتوبوس برای انتقال حجاج مدینه بعد به مدینه و 755 دستگاه اتوبوس برای انتقال حجاج به فرودگاه جده مورد استفاده قرار می گیرد.
براساس تعداد صندلی تعیین شده در قرارداد با شرکتهای نقل، اتوبوس‌ها را بر حسب ظرفیت کاروان‌ها تقسیم می کنیم و مشخص می کنیم به هر کاروان چند اتوبوس از کدام شرکت تعلق می‌گیرد.
سپس جدول توزیع اتوبوس بین کاروان‌ها را به مؤسسه مطوفین اعلام می کنیم و مؤسسه با ثبت این جدول در سیستم، هماهنگی‌های بعدی را برای انجام امور مربوطه با مکاتب میدانی و نقابه(سندیکای اتوبوسداران) انجام می‌دهد.
ضمناً جداول توزیع اتوبوس‌ها بطور جداگانه به هریک از شرکت‌های نقل اعلام می‌گردد تا براساس زمان‌بندی از پیش تعیین شده، اتوبوس‌های مورد نیاز برای انتقال حجاج ایرانی را آماده نمایند.
قیمت بلیت اتوبوس زائران در انتقال از مکه مکرمه به مدینه 5/127 ریال سعودی و قیمت بلیت ایشان در انتقال از مکه مکرمه به جده 30 ریال سعودی می باشد که هزینه‌ای برای خدمات اضافی به مبالغ فوق اضافه می‌گردد.
مدیران کاروان‌ها می‌بایست در هنگام تحویل اتوبوس‌های کاروانشان حتی المقدور سلامت و تمیزی اتوبوس و سالم بودن صندلی‌ها و یخچال اتوبوس را بررسی نمایند. شرکت‌های نقل متعهد به ارائه امکانات کافی در اتوبوس‌ها شامل: یخچال، کولر، آب خنک، صوت و تصویر هستند و در صورت عدم تأمین امکانات فوق ، مدیران محترم کاروان‌ها بایستی موضوع را جهت پیگیری به واحد حمل و نقل بین شهری و یا به واحد حمل و نقل مدینه و همکاران ما در فرودگاه جده انتقال دهند.
یکی از موارد مراجعات به واحد حمل و نقل بین شهری مربوط به هماهنگی ‌های لازم در خصوص زائرانی است که می خواهند زمان پرواز بازگشتشان را تغییر دهند که در این خصوص لازم است با مؤسسه مطوفین مکاتبه داشته باشیم. 
لازم به توضیح است امسال بر اساس مقررات جدید وزارت حج کشور عربستان و محدودیت‌های فراوان اعمال شده در سیستم الکترونیکی ثبت اطلاعات زائران، لازم است تاریخ ورود زائران به مدینه منوره و زمان پرواز برگشت ایشان از فرودگاه جده از قبل مشخص باشد. از این رو امکان جابجایی پرواز زائران  بجز موارد خاص و اضطراری که صلاحیت آن از سوی مناطق ستادها تأیید می‌گردد، امکان جابجایی تاریخ و ایستگاه پرواز زائران وجود نخواهد داشت. 
در حج سالجاری با فراهم شدن شرایطی مناسب برای بازگشت مستقیم کلیه کاروان‌های مدینه بعد از فرودگاه مدینه منوره و کلیه کاروان‌های مدینه قبل از فرودگاه جده به کشور ضمن صرفه جویی قابل توجهی در وقت و هزینه زائران، تسهیل ویژه ای در امور این واحد صورت گرفته است.
گفتنی است 5 نفر شامل یک نفر مسئول واحد، یک نماینده عرب‌زبان مستقر در مکاتب میدانی مسلط به امور حمل و نقل، یک نفر رابط با مؤسسه مطوفین، یک نفر مسئول پیگیری امور بار زائران و یک نفر کارشناس امور دفتری در واحد حمل و نقل بین شهری مشغول به خدمتگزاری هستند.

((با آرزوی موفقیت روزافزون برای همه خادمان ضیوف الرحمان))





امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.