پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

متن گزارش رئیس سازمان حج و زیارت از برگزاری حج 92 در محضر رهبر معظم انقلاب

متن گزارش رئیس سازمان حج و زیارت از برگزاری حج 92 در محضر رهبر معظم انقلاب

مدیران و مسئولان در سطوح مختلف باید توجه کنند،آنچه را که تدبیر کرده اند، آنچه را که لازم دانسته اند، واقعاً درعمل انجام بگیرد و تحقق پیدا کند. طراحی و برنامه ریزی، نیمی از قضیه است، نیمِ مهمتر، آن است که توجه بشود، این کارهایی که تصمیم گرفته شده است، تحقق پیداکند.

«گزیده ای از فرمایشات مقام عظمای ولایت در دیدار با دست اندرکاران حج»


با تقدیم سلام و تحیت

فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و یاران وفادارشان را تسلیت عرض می کنم. ابتدا اجازه می خواهم از فرصتی که فراهم فرمودید تا گزارش اجمالی از حاصلِ زحمات و تلاشِ خالصانه فرزندانتان، خادمین ضیوف الرحمن، به حضورتان تقدیم شود، صمیمانه تشکر نمایم.

امیدواریم با بهره گیری از رهنمودها و بیانات حضرتعالی شاهد فراهم شدن زمینه های مناسبتری به منظور برگزاری هرچه با شکوهتر و پرمعنای این مراسم عظیم معنوی باشیم.

در بخش اول گزارش رئوس تصمیم گیریهای تاثیرگذاری که در موسم حج امسال گرفته شد را حضورتان عرض می کنم و پس از آن خلاصه ای از گزارش عملکرد ستادهای حج تقدیم می‌نمایم.

بخش اول :
بهر حال خدا را شاکریم که توفیق بزرگ خدمت به زائرین عزیز در موسم حج سال 92 نصیبمان شد . سیاست اصلی سازمان حج و زیارت در ارتباط با تامین رفاه و آسایش زائرین،
در واقع بستر سازی لازم به منظور امکان بهره مندی هرچه بیشتر از فضای سرشار از معنویت و برنامه های فرهنگی این سفر مقدس است و امروز در محضر حضرتعالی با افتخار عرض می کنیم که توفیقات بدست آمده مرهون حاکم شدن فضای زیبای صمیمیت، همدلی و یکپارچگی بین مجموعه بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیات در سایه هدایتهای دلسوزانه نماینده محترم ولی فقیه در جهت حفظ عزت و کرامت زائر و تحقق اندیشه های ارزشمند ولی امر مسلمین بوده است.


و اما تصمیم های تاثیر گذار:

تشکیل شش کارگروه تخصصی با رویکرد آسیب شناسی خدمات  با تدبیر پیوندزدن فعالیتهای حج و عمره از تصمیمات مهمی بود که برای اولین بار در موسم حج اتخاذ می شد. از جمله برکات این اقدام مهم، تدوین برنامه های عمره و حج سال آتی بودکه براساس آن  و با ثبت نام بموقع کاروانها انشاءالهو فرصت حداقل 5 ماهه ای برای اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی زائرین حج سال بعد و مدیران اجرایی فراهم خواهد شد.

براساس جمعبندی کارگروه مسکن، شروع بموقع مذاکرات با طرفهای سعودی و عقد قراردادهای همزمان عمره وحج موجب شد تا ضمن ارتقای سطح کیفی خدمات و اجاره امکانات مناسبتر برای سال بعد، حدود 10 میلیون دلار فقط در قراردادهای مسکن صرفه جویی داشته باشیم. ضمناً 25 درصد از امکانات مسکن حج سالِ جاری هم بدلیل ضعف کیفیت از گردونه خدمات حذف و طول مدت اقامت زائرین سال بعد در مدینه منوره را هم از 7 روز به 9 روز افزایش دادیم تا انشاءالله موجبات رضایت بیشتر زائرین عزیز فراهم گردد.

بحمدالله با هماهنگی قبلی و حضور میدانی کارشناسانِ «تدوین سند تعالی حج» راهکارهای اجرایی و کاربردی این سندِ مهم در موسم حج امسال ارزیابی شد. امیدواریم با بهره گیری از جمعبندی کارگروههای یاد شده با تدوین نهایی این سند مهم، بزودی شاهد نتایج عملی و نقش مؤثر آن در انسجام اجزای فعالیت های فرهنگی و اجرایی باشیم.

طی مذاکرات با شرکت های معتبر سعودی موفق به امضای دو قرارداد مهم برای ساخت مجموعه های اقامتی با ملاحظات خاص زائرین ایرانی شدیم. براساس این تفاهم نامه ها که در حضور برادر بزرگوارم حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای قاضی عسگر و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عربستان امضاء شد، طی یک برنامه سه ساله دو مجموعه اقامتی بزرگ با ظرفیت 12 هزار نفر با سرمایه گذاری صد در صدی شرکتهای سعودی انشاءالله  احداث خواهد شد.


بخش دوم : گزارش عملکرد ستادهای اجرایی

همانگونه که استحضار دارید امسال 20% از سهمیه حجاج تمامی کشورها کاهش پیدا کرد و لذا در مجموع 64000 نفر از هموطنانمان در قالب 500 کاروان با 182 پرواز به سرزمین وحی اعزام شدند.

 

میانگین 11 دقیقه تاخیر در پروازهای رفت و برگشت بعنوان کارنامه قابل قبولی ثبت شد. پروازهای مستقیم تمامی کاروانهای مدینه قبل به مدینه منوره و برگشت کاروانهای مدینه بعد از مدینه به ایران، نقش مؤثری در افزایش رضایت زائرین عزیز داشت.

هماهنگی عمیقِ برمبنای اعتقاد، بین سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری و صمیمیت و همدلی موجود، باعث تسهیل در اجرای روان برنامه ها و استفاده مناسب از ظرفیتهای هر دو حوزه شد. انجام بازدیدهای روزانه در معیت نماینده محترم ولی فقیه و صرف ناهار و شام با زائرین عزیز در محل اقامتشان فضای زیبایی از محبت و یکپارچگی را ایجاد نمود. زائرین گرامی از اینکه با حضور خادمان خود در جمعشان، براحتی امکان طرح مسائل و پیشنهادات برایشان فراهم می شد، احساس رضایت و اطمینان خاطر بیشتری می کردند، ضمناً این فرصت برای حوزه اجرایی نیز فراهم می شد تا با تصمیم گیری آنی و حلِ مشکلات ، این اعتمادِ متقابل را تقویت کنند.

استقرار زائرین عزیز در قالب ساختار جدید مجموعه محور و توزیعِ متمرکزِ تدارکات، که برای نخستین بار انجام می شد، موجب حفظ کیفیت مناسب اقلامِ تدارکاتی، صرفه جویی قابل ملاحظه و نهایتاً باعث رضایت زائرین از نحوه ارائه خدمات شد. البته تامین اقلام تدارکاتی از داخل کشور همچنان در زمره اولویتهای مورد نظر سازمان است که در این ارتباط حفظ حقوق زائر قطعاً مد نظر خواهد بود.

طرح اعزام پزشک مجموعه و ایجاد 118 مطب شبانه روزی در محل اسکان زائرین ایرانی از جمله طرحهایی است که با مطالعه بیشتر و رفع بعضاً نقطه ضعفهائی که امسال با آن مواجه بودیم، می تواند بصورت کاملتری در موسم حج سال آینده انشاءالهض سازماندهی شود.

تشکیلِ جلساتِ مستمرِ هماهنگی با مسئولین سعودی اعم از وزیر حج عربستان، معاونین ایشان و موسسه مطوفی حجاج ایرانی موجب شد تا خدمات مناسبتری خصوصاً در زمان وقوف عرفات و در مقایسه با سالهای گذشته ارائه شود. استفاده از امکانات روشنایی، برق و تجهیزات خنک کننده در چادرهای هموطنان باعث شد تا زمینه بهره مندی مناسبتر از فضای معنوی صحرای عرفات خصوصا در شب عرفه فراهم شود. ضمناً عملیات قربانی مربوط به63500 زائر تا ساعت 2 بعدازظهر روز عید قربان با رعایت مسائل شرعی بطور کامل انجام شد و زائرین عزیز توانستند از احرام خارج شوند.

سازماندهی مناسب در حوزه نقل ترددی با استفاده از 420 دستگاه اتوبوس موجب شد تا زائرین به دور از هرگونه خستگی و یا اضطراب، در کمترین زمان ممکن از مکه مکرمه به عرفات و از عرفات به مشعر منتقل شوند. حضور پررنگ و با نشاط زائرین عزیز در مراسم دعای عرفه، مراسم برائت و راز و نیاز و عبادت نیمه شب آنها در صحرای مشعر، صحنه های زیبایی را آفرید که مسلماً از ویژگیهای ممتاز مراسم حج تمتع امسال بشمار می‌آید.

هماهنگی کامل حوزه بازرسی بعثه با ستادهای اجرایی و پرهیز از موازی¬کاری موجب شد تا درصورت بروز هرگونه مشکل احتمالی، انصافاً همه عزیزان ، دلسوزانه و با عزم جمعی نسبت به حلِ مشکل در کوتاهترین زمان ممکن تلاش کنند. نشاط کاری، روحیه همکاری ، همدلی و مسئولیت پذیری ناشی از این هماهنگی را نیز می توانیم بعنوان یکی از ویژگیهای متمایز و مبارک عملیات حج سال 92 بشمار بیاوریم.

و نکته آخر اینکه : از ویژگیها و زیبایی های ارزنده حجِ امسال، حضور پر رنگِ مسئولان اجرایی در معیتِ نماینده محترم ولی فقیه به منظور دیدار با جانبازان عزیز و خانواده های معظم شهداء بود. شرکت در برنامه های ورزش صبحگاهی جانبازان، برگزاری مراسمِ استقبال و بدرقه و همزمانی آن با هفته دفاع مقدس یادآور خاطرات و ارزشهای ماندگار این ولی نعمتان انقلاب بود. اختصاص برخی تسهیلات ضروری همچون اتوبوس های ویژه و امکانات اقامتی نسبتاً مناسب، در حفظ سلامت،  آرامش و افزایش سطح رضایتمندی این بزرگواران نقش موثری داشت.

امید است با دعای خیر حضرتعالی، خداوند متعال توفیقات بیشتری را در ارائه خدمات مناسب و درخور شأن زائرین عزیز به همگان عنایت فرماید.

 

در پایان از کلیه دست اندرکاران ارجمند که در برگزاری شایسته این سفر معنوی تلاش نمودند، تشکر و قدردانی می نمایم.


والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.