پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

همزمان با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) :

اعزام روزانه 4500 زائر ایرانی به عتبات عالیات

اعزام روزانه 4500 زائر ایرانی به عتبات عالیات

سرپرست اداره کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از اعزام روزانه 4500 نفر به عتبات عالیات در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) خبر داد.

محسن نظافتی سرپرست اداره کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در گفتگو با حج نیوز گفت: در حال حاضر روزانه 3 هزار نفر از هموطنانمان از طریق مرزهای زمینی و هوایی کشور برای زیارت عازم عراق می شوند که این میزان در ایام خاص و مناسبت‌ها تا روزانه 4500 نفر افزایش خواهد یافت.

وی افزود: دوره جدید پیش ثبت نام‌های عتبات عالیات از ساعت 9 صبح روز شنبه 18 آبان ماه آغاز شده و تا 30 آبان ادامه خواهد داشت و طی مذاکراتی که با دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت و نمایندگی شرکت شمسا در عراق داشته‌ایم، ظرفیت پذیرش و میزان و نحوه ارائه خدمات کشور میزبان مورد بررسی قرار گرفت تا بتوانیم در ایام اربعین حسینی(ع) تعداد بیشتری از هموطنان را به عتبات اعزام نماییم و افزایش را نسبت به تعداد فعلی اعزام داشته باشیم.

نظافتی ادامه داد: اعزام‌های هوایی به عتبات در حال حاضر با دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان به مقصد فرودگاه نجف و بغداد انجام می‌گیرد و زائران در سفرهای زمینی و هوایی عتبات در طول یک‌هفته اقامت‌شان در کشور عراق، 3 شب در نجف اشرف، 3 شب در کربلا و یک شب در کاظمین یا بغداد اقامت خواهند داشت.

سرپرست اداره کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت اضافه کرد: سفرهای زمینی زائران ایرانی به عتبات از طریق مرزهای مهران، شلمچه و چزابه انجام می‌گیرد و مرز زمینی برای سفر زائران به کشور عراق بر مبنای تقسیم جمعیت بر روی مرزهای یادشده، جلوگیری از ازدحام مشتاقان در مرز و دوری و نزدیکی شهرهای محل سکونت زائران به مرزها تعیین می‌گردد.

این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت اعلام کرد: با توجه به اینکه پیش از این با انجام مذاکره با طرف‌های عراقی و اعمال برخی سیاست‌ها از سوی سازمان حج و زیارت کاهش قابل ملاحظه‌ای در هزینه سفر زائران به عتبات داشته ایم، ضمن اینکه بر حفظ کیفیت خدماتی هم که در طول سفر به زائران ارائه می شود، اصرار داریم، بدلیل آنکه از زمان آخرین کاهش قیمت انجام گرفته تاکنون، قیمت ارز مبادله‌ای کاهشی است، لذا فعلاً امکان کاهش هزینه سفر وجود ندارد، در عین حال سازمان حج و زیارت همواره بدنبال راهکارهایی برای تقلیل هزینه سفر زائران می‌باشد.

نظافتی عنوان کرد: از آنجایی که در مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی تأکید شده است که سفر به عتبات عالیات عراق در چارچوب سازمان حج و زیارت صورت پذیرد، لذا از مشتاقان زیارت اباعبدالله(ع) خواست بمنظور پیشگیری از مشکلات و خطرات احتمالی، از سفرهای غیرقانونی به عراق و اعزام با کاروان‌های غیرمجاز خودداری نمایند.

وی اضافه کرد: پیش ثبت‌نام سفرهای زیارتی به عتبات با فراخوان عمومی از طریق رسانه‌ها و جراید در فواصل زمانی دو تا سه ماهه از طریق سامانه پیش ثبت نام این سازمان به آدرس http://atabat.haj.ir انجام می‌گیرد و در صورتی که متقاضیان این سفر معنوی در زمان‌های اعلام شده برای پیش ثبت‌نام‌ها اقدام نکردند، می توانند در طول سال با مراجعه به سامانه http:// atabat.org.ir از کاروان‌های دارای ظرفیت خالی که 20 روز به اعزام‌شان باقی است، آگاه شده و برای نام نویسی در کاروان‌ها به صورت اینترنتی در سامانه مذکور اقدام نمایند.

سرپرست اداره کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت همچنین بیان کرد : موضوع سفرهای دریایی به عتبات عالیات توسط کارشناسان سازمان حج و زیارت در دست بررسی است و در صورت تصویب آن در کمیته های کارشناسی و به شرط مقرون به صرفه بودن و وجود متقاضی کافی و مستمر برای اینگونه سفرها، برنامه‌ریزی لازم در این خصوص انجام خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: با توجه به وجود سنت دیرینه تشرف پیاده زائران در اربعین حسینی(ع) به کربلا و اشتیاق زائران به این امر، سازمان حج و زیارت در حال بررسی چگونگی مساعدت و ساماندهی این موضوع است و امیدواریم در صورت فراهم شدن بسترهای لازم و با کمک دستگاه‌های همکار بتوانیم در آینده بگونه‌ای که تناقضی هم با مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی نداشته باشد، در این خصوص مساعدت نماییم.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.