پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در آستانه اربعین حسینی(ع) ؛

ساماندهی زائران ایرانی برای حضور در بزرگترین تجمع انسانی جهان

ساماندهی زائران ایرانی برای حضور در بزرگترین تجمع انسانی جهان

رئیس سازمان حج و زیارت ضمن اشاره به ساماندهی زائران ایرانی عتبات در ایام اربعین، از تأسیس دو مجموعه بزرگ اقامتی در آینده نزدیک برای اسکان زائران در استان‌های ایلام و خوزستان خبر داد.

مهندس اوحدی در خصوص ساماندهی زائرین ایرانی در ایام اربعین گفت: تا روز گذشته 175 هزار زائر ایرانی از مرزهای شلمچه، چزابه و مهران ساماندهی شده و به کشور عراق فرستاده شده‌اند.

وی با اشاره به افزایش صد در صدی تعداد زائران عتبات در ایام اربعین نسبت به سال گذشته افزود: طی روزهای گذشته، روزانه حدود 20 هزار نفر از مرز شلمچه، 5 هزار نفر از مرز چزابه و 12 هزار نفر از طریق مرز مهران به کشور عراق فرستاده شده اند و بر اساس آمار ویزای صادر شده  توسط کنسولگری‌های کشور عراق در ایران، حضور 500 هزار زائر ایرانی در ایام اربعین در کربلای معلی پیش بینی شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به ساماندهی زائران حسینی در این ایام ادامه داد: : با برنامه ریزی های صورت گرفته، زائران تحت پوشش‌های بیمه‌ای و پوشش‌های پزشکی هلال احمر قرار می‌گیرند و در قالب گروه های 40 نفری ساماندهی شده و به کشور عراق فرستاده شوند.

مهندس اوحدی بیان کرد: روز گذشته دومین جلسه مشترک ساماندهی زائران عتبات در ایام اربعین حسینی(ع) با حضور دستگاه های همکار در سازمان حج و زیارت تشکیل شد و جا دارد از کلیه عزیزان در نیروی انتظامی، اداره گذرنامه، مرزبانی، وزارت کشور و وزارت خارجه، گمرک جمهوری اسلامی ، سازمان حمل و نقل و پایانه های جاده ای کشور، بیمه و هلال احمر و کلیه کسانی که با هماهنگی و تلاش خالصانه توفیقات بدست آمده را رقم زدند، تقدیر و تشکر به عمل آید.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اشاره به حمایت مردمی از این حرکت عظیم و سنت حسنه اضافه کرد: هیئت های بزرگ مذهبی در استان های ایلام و خوزستان روزانه 25 هزار غذا در هر وعده در خرمشهر و 12 هزار غذا در هر وعده در مرز مهران بین زائران توزیع می نمایند و در مرز چزابه نیز اقدامات به همین شکل بوده است و پشتیبانی خیرین و مردم عزیز از این حرکت عظیم و سنت حسنه قابل تقدیر است.

وی بیان کرد: با آماری که از مقامات کشور عراق به دست ما رسیده است، حضور 20 میلیون نفر زائر از اقصی نقاط جهان در ایام اربعین حسینی(ع) در کربلای معلی پیش بینی شده است و این همایش بزرگترین اجتماع بشری است که در طول سال در  زمان و مکان مشخصی اتفاق می افتد.

مهندس اوحدی توضیح داد: دوگانگی در دریافت عوارض خروج از کشور در مرز شلمچه و چزابه و مرز مهران وجود داشت که با مذاکراتی که صورت گرفت این عوارض یکنواخت شد و مبلغ 7500 تومان در مرزها بابت خروجی از زائران دریافت می شود.

وی بیان داشت: از آنجایی که تا چندین سال آینده ایام اربعین در فصل سرما واقع می‌شود، امیدواریم با همت استان های ایلام و خوزستان بلافاصله بعد از ایام پیش رو تاسیس دو مجموعه بزرگ اقامتی در استان ایلام و خوزستان  که هرکدام ظرفیت 300 اتاق و در 3 یا 4 طبقه با امکانات زائرسرا و گنجایش 10 هزار نفری را داشته باشند، در دستور کار قرار دهیم تا بدین طریق زائران عراقی که وارد ایران می شوند و همچنین زائران ایرانی در ایام اربعین و سایر مناسبت ها در این اقامتگاه‌ها اسکان داده شوند.

مهندس اوحدی با اشاره به سرمای هوا در عراق به زائرین تأکید کرد: به هموطنان عزیزی که در این ایام عازم عتبات هستند توصیه می شود حتما لباس گرم و حتی پتوهای سبک و مسافرتی همراه داشته باشند و بهیچ وجه از لباس‌هایی که درکشور عراق در میان زائران توزیع یا به آنها هدیه می شود، استفاده نکنند.

وی از هموطنان خواست با توجه به وجود جمعیت بسیار بالا در مرزهای کشور و عراق در این ایام بمنظور جلوگیری از بروز بیماری‌ها، تا حد امکان توصیه ها و مسائل بهداشتی را رعایت نموده تا با سلامت کامل به این سفر معنوی اعزام شده و به کشور بازگردند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.