پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

ساماندهی 250 هزار زائر ایرانی عتبات برای حضور در مراسم اربعین

ساماندهی 250 هزار زائر ایرانی عتبات برای حضور در مراسم اربعین

رئیس سازمان حج و زیارت گفت:تا امروز 250 هزار زائر مشتاق زیارت ابا عبدالله الحسین(ع) در ایام اربعین حسینی در مرزهای کشور ساماندهی شده اند.

سعید اوحدی  ضمن پیش بینی حدود 500 هزار زائر ایرانی در اربعین حسینی در کربلا،افزود: تا امروز 250 هزار زائر مشتاق از مرزهای شلمچه،چذابه و مهران ساماندهی و به سمت کربلا مشرف شده اند.

وی گفت:این حرکت بسیار عظیم و بی نظیر در دنیاست که 20 میلیون نفر در یک روز در یک مکان جمع شوند.

اوحدی افزود: سازمان حج و زیارت با هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری،سعی کرده است این حرکت عظیم را ساماندهی کند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سازمان حج و زیارت با هماهنگی با بیمه تمام زائران را تحت پوشش بیمه قرار می دهد و توصیه اکید من به زائران مشتاق زیارت اباعبدالله(ع) این است که به علت شرایط امنیتی عراق،حتما تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

اوحدی پوشش درمانی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و هیئت پزشکی سازمان حج و زیارت را از دیگر اقدامات انجام شده برای تامین نیازهای زائران ذکر کرد و گفت:با هماهنگی هلال احمر عراق، سه درمانگاه بزرگ در مسیر نجف تا کربلا تجهیز و هفت درمانگاه نیز در شهر کربلا ساماندهی شده است.

وی با بیان این که ستادهای سازمان حج و زیارت در مسیر کربلا تا نجف به صورت فعال مستقر شده اند،افزود: دو فروند هلی کوپتر با هماهنگی جمعیت هلال احمر ایران به صورت آماده باش در مرز شلمچه مستقر شده اند تا در صورت نیاز بتوان افراد را به سرعت به کشور منتقل کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: به علت سردی بیش از حد هوا در مرزها و کمبود امکانات که به طور طبیعی در مرزها وجود دارد، توصیه جدی این است که زائران حتما لباس گرم به همراه داشته باشند.

اوحدی افزود:پتوهایی که از طرف هلال احمر ایران و خیرین توزیع شده است قطعا کفاف جمعیت عظیم زائران را نمی دهد.

وی گفت: درصورت امکان زائران حتما پتو به همراه خود داشته باشند و در کشور عراق از پذیرفتن لباس هایی که به طور هدیه توزیع می شوند،جدا پرهیز نموده و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

اوحدی همچنین گفت: زائرانی که قصد سفر به عتبات دارند حتما باید ویزا داشته باشند زیرا دولت عراق با افرادی که غیرقانونی وارد این کشور شوند به صورت جدی برخورد می کند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این که تامین تدارکات جمعیت عظیم زائران تنها در قالب گروه های مردمی می تواند صورت بگیرد،گفت: اکنون هیئت های مذهبی و خیران در مرز شلمچه در هر وعده 25 هزار غذا توزیع می کند.

اوحدی با بیان این که ساماندهی این حجم از زائران تجربه بسیار بزرگی است،گفت:امیدورایم با هماهنگی مجموعه های ذیربط،بتوانیم برای سال آینده مجموعه های بزرگ اقامتی و زائر سرا در مرزهای شلمچه و مهران فراهم کنیم و قدم هایی جدی برای توسعه زیرساخت ها برداریم.

وی درباره چگونگی عملیات برگشت زائران از مراسم اربعین حسینی،گفت: نقاط مرزی از 16 آذر با هماهنگی مرزبانی باز شد و زائران به مرور مشرف شدند اما به طور قطع زائران در دوره کوتاهتری به کشور باز خواهند گشت.

اوحدی افزود: با هماهنگی وزارت کشور و استانداری های خوزستان و ایلام تمهیداتی برای فراهم کردن امکانات حمل و نقل متناسب با تعداد زائران اندیشیده شده است تا در زمان مناسب بتوانیم زائران را به پایانه های مسافربری شهرهای اصلی منتقل کنیم.

وی گفت:همچنین روز چهارشنبه هیئتی از سازمان حج و زیارت عازم مرز است که آخرین هماهنگی ها را با مجموعه های استانی انجام دهد تا امکانات مناسب برای زائران فراهم شود.
سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.