پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در آستانه اربعین حسینی(ع) ؛

توصيه‌هاي حضرت آيت الله العظمی سيستاني به زائران حسيني(ع)

توصيه‌هاي حضرت آيت الله العظمی سيستاني به زائران حسيني(ع)
در آستانه فرارسيدن اربعين حسيني، مرجع اعلاي جهان تشيع حضرت آيت الله العظمي سيستاني به اقشار مختلف جامعه به مناسبت زيارت اربعين حسيني توصيه‌هاي را ارائه كرد.

حضرت آيت الله العظمي سيد علي حسيني سيستاني مرجع عالیقدر شیعیان در پاسخ به استفتاي مومنان در خصوص برپائي مراسم اربعين حسيني، توصيه هائي ارائه كرد.

متن كامل استفتا و پاسخ آن به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم
محضر مرجع اعلاي جهان تشيع حضرت آيت الله العظمي سيستاني (دام ظله الوارف)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عظم الله لكم الاجر
ما اكنون و به مناسبت اربعين حسيني تصميم به حركت به سوي كربلاي معلي گرفته ايم. در اين مسير به منظور بهره گيري حداكثر از فيوضات اين مراسم و آگاهي از مطالبي كه نسبت به آن و اجر مترتب بر آن نا آگاهيم، نيازمند رهنمودهاي پدرانه معظم له مي‌باشيم.

رجاي واثق داريم رهنمودهاي حضرتعالي براي اقشار مختلف جامعه مفيد خواهد بود.
أدام الله نعمة وجودكم المبارك إنّه سميع قريب ونسألكم الدعاء.
جمعي از مومنان

پاسخ حضرت آيت الله العظمي سيستاني مد ظله العالي به شرح ذيل مي‌باشد:

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وآله الطاهرين. .

ضروريست مومناني كه خداوند به ايشان توفيق شركت در اين زيارت شريف را عنايت نموده توجه نمايند كه خداوند از بين بندگان خود، پيامبران و اوصياء را برگزيده و ايشان را پيشوا وحجت براي ساير مومنان قرار داد تا بواسطه تعاليم ايشان هدايت شده و از اعمال ايشان تبعيت نمايند. خداوند، مومنان را به زيارت مشاهد متبركه به منظور جاودانه نمودن ياد و خاطره و اعتلاي شان ايشان ترغيب نموده تا به اين واسطه تعاليم و احكام الهي پيوسته براي ايشان مومنان يادآوري گردد چرا كه ايشان مثل اعلاي اطاعت، بندگي و ايثار در راه دين هستند.

در شرايط اين زيارت آن است كه زائر علاوه بر يادآوري فداكاري‌هاي امام حسين عليه السلام در راه خدا، تعاليم دين حنيف از جمله نماز، حجاب، اصلاح و عفو، حلم و ادب و آنچه در اين مسير بايد رعايت نمايند را رعايت نموده تا اين زيارت گامي در تربيت نفس براي دريافت اين معاني و تثبيت آثار آن تا زيارتهاي بعدي باشد، چه بسا كه حضور در اين مراسم به مثابه حضور در مجالس تعليم و تربيت امام عليه السلام مي‌باشد.

بر ماست كه اكنون كه محضر اهل بيت عليهم السلام را درك ننموده ايم بر اساس تعاليم ايشان خويشتن را تربيت نمائيم. برماست كه آنچنانكه خداوند ما را به زيارت مشاهد ايشان رغبت نموده، ايشان را زيارت و صداقت خويش را قبال ايشان به محك بكشيم. بايستي از آرزوها و نيات غير صادقانه در قبال ايشان بپرهيزيم و بدانيم كه اگر آنچنانكه ايشان خواسته اند باشيم، مي‌توان اميدوار بود كه با شهدايي كه با ايشان به شهادت رسيده اند محشور شويم. از امام علي عليه السلام در جنگ جمل روايت است كه فرمودند: امروز در جنگ كساني با ما همراه هستند كه در صلب پدران و رحم‌هاي مادرانشان هستند.

خدا را خدا در نمازهايتان، كه در حديث شريف آمده است نماز ستون دين و معراج مومن است. اگر پذيرفته شود هر آنچه انجام داده پذيرفته مي‌شود و اگر مردود شود همه اعمالش مردود خواهند شد.

لازم است نسبت به اداي اين فرائض در اول وقت، خود را ملزم نموده چرا كه خداوند بندگاني را كه به سرعت به نداي او پاسخ مي‌دهند دوست مي‌دارد و بنده نبايستي اداي نماز را به تاخير بيندازد چرا كه نماز افضل طاعات است. از اهل بيت روايت است كه شفاعت ما به كسي كه نماز را سبك مي‌شمارد نمي‌رسد.

از امام حسين عليه السلام روايت است كه در روز عاشورا به كسي كه ياشان را به وقت نماز آگاه نمود فرمود: (نماز را به من يادآوري كردي خداوند تو را از نمازگزاران قرار دهد) و سپس امام در ميدان جنگ و زير باران تير به نماز ايستاد.

خدا را خدا در اخلاص، چرا كه ارزش و بركت عمل انسان به ميزان اخلاص او براي خداوند متعال است چرا كه خداوند جز عملي كه براي او خالص شده باشد را نمي‌پذيرد. از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله هنگام مهاجرت مسلمان از مكه به مدينه روايت است كه فرمودند: هر كس براي خدا و رسولش هجرت كند هجرتش به سوي ايشان خواهد بود و هر كه براي متاع دنيا هجرت نموده، به سوي دنيار مهاجرت خواهد نمود.

خداوند به ميزان اخلاص در عمل، اجر و پاداش آنرا افزايش مي‌دهد تا آنجا كه پاداش ۷۰۰ برابر مي‌شود و خداوند براي هر كه بخواهد پاداش مضاعف منظور مي‌فرمايد. بر زائران است كه در مسير خود بسيار ذكر خداي متعال بگويند و بدانند كه خداوند به هر كسي نعمت اخلاص در عقيده، قول و عمل عنايت نمي‌نمايد و عمل بدون اخلاص با پايان زندگي پايان مي‌پذيرد اما عمل با اخلاص در اين دنيا و آخرت جاويد خواهد ماند.

خدا را خدا را در عفت و حجاب كه از مهمترين چيزهائي هستند كه اهل بيت در بدترين شرايط در كربلا به آن توجه نموده و مثل اعلاي آن بودند. ايشان از هيچ ناجوانمردي در كه در حقشان روا داشته شد به اندازه هتك حرمت ايشان در بين مردم اندوهگين گرديدند.

لذا بر زائران و بانوان است كه عفت را در رفتار و نوع پوشش و ظاهر خود حفظ نموده و از هر آنچه اين مساله را مخدوش مي‌نمايد (مثل لباسهاي تنگ و اختلاط‌هاي ناپسند و به نمايش گذاردن زينتها كه از آنها نهي شده) پرهيز نموده و عفت را در حد اعلاي آن و احترام به اين مراسم معنوي رعايت نمايند.

از درگاه خداوند متعال اعتلا و رفعت جايگاه حضرت محمد صلي الله عليه و آله و اهل بيت مطهرش عليهم السلام در دنيا و آخرت را بواسطه آنچه در راه خدا و هدايت خلق فدا نموده اند مسالت داريم. از خداي عزوجل مي‌خواهيم تا بر محمد و آل محمد آنچنانكه بر ابراهيم و آل ابراهيم عليهم السلام درود فرستاد، درود و صلوات فرستد و زيارت زوار اباعبد الله الحسين عليه السلام را همانند اعمال صالحان مورد قبول قرار داده تا در اين زيارت و تمام عمر خويش اسوه و مثالي براي ديگران بوده و ايشان را به حق اهل بيت عليهم السلام و تبعيت ايشان از اين خاندان بزرگوار و تبليغ رسالت ايشان جزاي خير عنايت نموده و در روز قيامت مورد خطاب ايشان قرار گرفته و شهداي ايشان با شهداي كربلا كه خون خويش را فدا نموده و ظلم و آوارگي را متحمل شدند محشور نمايد.

انه سميع مجيب
سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.