پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت در همایش روحانیون عمره در قم

اعزام بيش از 400 هزار زائر ايراني به عتبات در اربعين

اعزام بيش از 400 هزار زائر ايراني به عتبات در اربعين

اوحدي با اشاره به پيش بيني‌هاي انجام شده از حضور 400 هزار زائر از ايران در همايش عظيم اربعين حسيني خبر داد و گفت: در ستاد عتبات با رويكرد اربعين به اين جمع‌بندي رسيديم كه ساماندهي را تعريف كرده و به سمت امكاناتي برويم كه عراق نمي‌دهد و شايد براي زائر رعايت نمي‌شود.

مهندس سعيد اوحدي، رييس سازمان حج و زيارت در گردهمايي روحانيون كاروان‌هاي عمره مفرده  از تكميل ساخت پروژه ساختماني پژوهشكده حج و زیارت در آينده نزديك خبر داد.

وي با اشاره به ضرورت انجام كارهاي پژوهشي در حوزه حج و زيارت خاطرنشان كرد: مراحل ساخت اين ساختمان بزرگ در حال اجرا است و با تأمين به موقع منابع مالي در سال‌هاي آينده امكان استفاده از سالن همايش اين پژوهشكده  و ديگر امكانات براي روحانيان و پژوهشگران و نخبگان فراهم مي‌شود.


رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه امسال ۲۰ ميليون زائر در ایام اربعين در كربلا حاضر مي‌شوند، تأكيد كرد: در موسم حج كه از همه فرق اسلامي حضور پيدا مي‌كنند تنها ۳ و نيم ميليون نفر هستند اما ۲۰ ميليون نفر در اربعين شركت مي‌كنند و امسال يك هيأتي هم از طرف پاپ به آنجا مي‌روند تا اين راهپيمايي عظيم مردمي را مورد بررسي قرار دهند.

وي با اشاره به تشكيل ستاد عتبات با رويكرد اربعين در سازمان حج و زيارت، گفت: سازمان حج و زيارت در سال‌هاي گذشته هيچ دخالتي در حركت خودجوش مردمي نداشت كه نماينده ولي فقيه فرمودند خدمت رساني به زائران جزو وظايف سازمان حج و زيارت است از اين بركت محروم نشويد.

اوحدي با اشاره به پيش بيني‌هاي انجام شده از حضور ۵۰۰ هزار زائر از ايران در همايش عظيم اربعين حسيني خبر داد و گفت: در ستاد عتبات با رويكرد اربعين به اين جمع‌بندي رسيديم كه ساماندهي را تعريف كرده و به سمت امكاناتي برويم كه عراق نمي‌دهد و شايد براي زائر رعايت نمي‌شود.

وي تحت  پوشش بيمه قرار دادن همه زائران را از اقدامات نخستين سازمان حج و زيارت در سالجاری برشمرد و ادامه داد: با بيمه قرارداد بسته شده تا شرایطی فراهم شود تا هر ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بيمه حج و زيارت قرار بگيرند كه این بیمه تا ۱۱۴ ميليون  تومان بایت ديه، ۱۵ ميليون تومان بابت هزینه های بيمارستان و دو هزار دلار هزينه بيمارستان در عراق مي‌شود.

رييس سازمان حج و زيارت تصريح كرد: چه آنها كه از طريق شمسا اعزام مي‌شوند و چه آنها كه انفرادي و با هيئات مذهبي هستند تحت پوشش خدمات درمانی هلال احمر جمهوري اسلامي ايران قرار مي‌گيرند.

وي با اشاره به سفر هيأتي متشكل از سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري براي بررسي شرايط مرز ، گفت: مرزها با مشكلات و محدوديت‌ها بسيار زياد روبه رو است و اين نشان مي‌دهد كه طي سال‌هاي گذشته هيچ قدم جدي براي زيرساخت‌ها برنداشته‌ايم.

مهندس اوحدي از تصويب ساخت دو زائرسرا در مرز شلمچه و چزابه براي سال آينده خبر داد و گفت: در شوراي برنامه‌ريزي بعثه تصويب شد كه براي سال بعد زائرسرايي در مرز شلمچه و چزابه ساخته شود، چراكه در سال‌هاي بعد اين جمعيت به يك ميليون نفر و شايد بيشتر هم خواهد رسيد.

وي با اشاره به ازدحام زائران در مرز مهران و چزابه، اين امر را به سبب اعلام طرف عراقي مبني بر اينكه ويزاي انفرادي و اضطراري در مرز صادر مي‌شود دانست و توضيح داد: ويزاهاي انفرادي را بايد گذرنامه مي‌گرفت و براي طرف عراقي مي‌برد كه اين عبور زائران را در مرز مهران و چزابه با بحران روبه كرد.

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه براي برطرف شدن اين ازدحام قرار شد حتي هزينه بيمه و پزشكي را حج و زيارت پرداخت كند، گفت: آيت‌الله جزايري فرمود عوارض خروجي را كه مصوبه مجلس بود، مردم پرداخت نكنند تا مردم به راحتي خارج شوند و اين سبب شد كه صف‌ها شكسته شود و عبور زائرن با سرعت بيشتري انجام شود.

وي ابراز كرد: تاكنون ۳۶۰ هزار نفر براي زيارت اربعين از مرز عبور كرده‌اند كه لازم است براي برگشت آنان تدابيري انديشيده شود، از اين رو ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برنامه‌ريزي شده كه در مرز آماده باشد كه بخشي را سازمان حج و زيارت و بخشي وزارت نفت، شركت حفاري و بخشي از سوي آيت‌الله جزايري تأمين مي‌شود تا در مرزهاي شلمچه و چزابه مستقر شوند.

مهندس اوحدي بر انجام كارهاي فرهنگي، استفاده از ظرفيت راهيان نور و هماهنگي با كشور عراق در كميسيون‌هاي مشترك تأكيد كرد و افزود: تلاشمان اين است كه در شوراي برنامه‌ريزي بعثه مصوب كنيم ساماندهي در دفاتر كارگزاران انجام شود و برخي دفاتر را خاص هيئات مذهبي قرار دهيم و زائرسراها هم حتما تا سال آينده ساخته شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود، انسجام و يكپارچگي زائران در موسم حج امسال را به سبب هماهنگي و همكاري بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت بر مبناي اعتقاد دانست و گفت: اعتقاد داشتيم كه حج و عمره از شئون ولايت است و بر مبناي اين رويكرد براي حفظ عزت جمهوري اسلامي در صحنه بين‌المللي به سراغ رفع مشكلات زائران رفتيم.

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه رهبر معظم انقلاب مي‌فرمايند كه زائران سفيران جمهوري اسلامي هستند كه با ادب، اخلاق و رفتار بايد پيام رسان باشند، افزود: از جمله بركات انسجام برنامه‌ريزي عمره در موسم حج بود به طوري كه با اجاره مسكن در زمان خود حدود ۱۸ ميليون دلار صرفه‌جويي شد.

مهندس اوحدي در اداامه ويژگي‌هاي عمره امسال را اعزام زودهنگام زائران عنوان و اظهار كرد: امسال نخستين سالي است كه زائران از  نيمه  صفر به عمره مشرف شدند و این اولین سالی است که زائران ایام اربعین را در مدینه منوره حضور دارند.

وي با بيان اينكه تعداد اعزام زائران را هفتاد درصد نسبت به سال گذشته افزايش یافته است، از اعزام ۸۵۰ هزار نفر در قالب ۶ هزار و ۳۰۰ كاروان خبر داد و گفت: در تلاشيم كه اعزام زائران در عمره امسال به مرز ۹۰۰ هزار نفر برسد.

رييس سازمان حج و زيارت نيز با اشاره به ۱۰ روزه بودند عمره امسال، كاهش قيمت عمره را مدنظر قرار داد و گفت: در مصاحبه‌ها اعلام كردم قيمت عمره را 15/6 درصد كاهش داده‌ايم كه برخي گفتند به سبب كم شدن دو روز از مدت سفر عمره است، اما آن دو روز در مجموع ۵ درصد بر روي قيمت عمره تأثير مي‌گذارد.

وي با بيان اينكه امسال با درايت و انسجام قراردادهاي حج و عمره همزمان بسته شد و ۱۰ ميليون دلار در حج و ۸ ميليون دلار در عمره صرفه‌جويي شد، اظهار كرد: سال گذشته حداقل مبلغ پرداختي براي عمره ۲ ميليون ۱۰۰ هزار تومان بود، اما امسال ۱ ميليون ۷۰۰ هزار تومان است.

مهندس اوحدي همچنين از آزاد شدن انتقال فيش در  قالب دستورالعمل مشخص  که  در شوراي برنامه‌ريزي بعثه تصویب شده است، خبر داد و ابراز اميدواري كرد تا با آسيب شناسي مناسب‌تر براي سال آینده، گام هاي بهتري برداشته شود.
 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.