پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در گفتگو با سرپرست اداره کل عتبات سازمان حج و زیارت

اعزام 430 هزار ایرانی به کربلا / برنامه ریزی برای عملیات بازگشت زائرین پس از ایام اربعین به کشور

اعزام 430 هزار ایرانی به کربلا / برنامه ریزی برای عملیات  بازگشت زائرین پس از ایام اربعین به کشور

سرپرست اداره كل عتبات سازمان حج و زيارت با بيان اينكه تاكنون ۴۳۰ هزار زائر ايراني براي زيارت اربعين وارد خاك عراق شده اند، از برنامه ريزي هاي مدون براي بازگشت زائران خبر داد.

محسن نظافتي، سرپرست اداره كل عتبات سازمان حج و زیارت از اعزام ۴۳۰ هزار نفر براي زيارت اربعين تا غروب روز گذشته خبر داد و گفت: روند اعزام‌ها همچنان ادامه دارد ولی در حال حاضر تعداد محدودي از زائران در حال خروج از مرز هستند.

وي افزود: زائران از مرزهاي مهران، چزابه و شلمچه وارد خاك عراق شده اند و مرز خسروي مدتي است كه به علت عدم امنيت در داخل خاك عراق بسته است و براي تردد زائران استفاده نمي‌شود.

سرپرست اداره كل عتبات سازمان حج در ادامه به تشريح برنامه‌هاي سازمان براي بازگشت زائران از عتبات پرداخت و با اشاره به بازگشت بيش از ۴۳۰ هزار زائر در مدت ۳ تا ۴ روز، گفت: ساعت ۷:۳۰ صبح امروز جلسه اي با هدف ساماندهي بازگشت زائران به كشور در سازمان برگزار شد.

وي ادامه داد: از آنجا كه بازگشت ۴۳۰ هزار زائر در مدت ۳ تا ۴ روز، يعني روزانه حدود ۱۳۰ هزار زائر بسيار مشكل است، تا پاسي از شب گذشته در حال رايزني با برخي مسؤولان وزارت كشور و ديگر نهادها بوديم.

نظافتي با اشاره به تشكيل ستاد بازگشت زائران يادآور شد: بعدازظهر امروز نیز جلسه اي براي ساماندهي بازگشت زائران، با حضور رياست سازمان، نماينده بعثه مقام معظم رهبري و دستگاه‌هاي همكار مانند وزارت كشور، وزارت خارجه، سازمان پايانه‌ها و گمرك جمهوري اسلامي، راه آهن و ستاد راهيان نور برگزار مي‌شود.

سرپرست اداره كل عتبات سازمان حج با بيان اينكه ساماندهي بازگشت بيش از ۴۳۰ هزار زائر از خاك عراق عزمي ملي مي‌طلبد و نيازمند ياري همه دستگاه‌هاي همكار است، از امكاناتي كه تاكنون براي اين امر تدارك ديده شده، خبر داد.

وي گفت: قرار است كه استانداري خوزستان، اتوبوس‌هاي شركت واحد خرمشهر و آبادان را به شلمچه و فرمانداري و شهرداري اهواز نيز اتوبوس‌هاي شركت واحد اين شهر را به چزابه اعزام كنند و از راهيان نور نيز خواسته ايم كه ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خود را كه ظرفيت خالي داشتند در اختيار سازمان قرار دهند.

نظافتي با بيان اينكه مهندس اوحدي دستور داده است كه با هزينه سازمان حج و زيارت ۵۰ دستگاه اتوبوس در چزابه اجاره شود در اختيار طرح ساماندهي زائران قرار گيرد، ابراز اميدواري كرد كه راه آهن جمهوري اسلامي نيز بتواند به خوبي زائران را از مرز شلمچه به خرمشهر و آبادان منتقل كند.

وي با اشاره به اين حجم سنگين انتقال زائران از مرزهاي كشور، از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ارتش جمهوري اسلامي و كارخانجات مستقر در استان خوزستان و ايلام نيز خواست كه به كمك بيايند تا اين سيل جمعيت زائران به اولين مكانهايي كه بخش خصوصي بتواند آنها را به شهرها منتقل كند، برسانند.

سرپرست اداره كل عتبات سازمان حج با پيش بيني اينكه از تعداد ۴۳۰ هزار زائر، بيش از ۲۰۰ هزار نفر از مرز مهران و بقيه زائران نيز از مرزهاي شلمچه و چزابه به كشور باز گردند، از استانداري ايلام نيز خواست كه آمادگي ويژه اي براي پذيرش اين زائران داشته باشد.

وي در ادامه مهم‌ترين وظيفه براي جلوگيري از ازدحام مردم را به عهده پليس گذرنامه نيروي انتظامي دانست و از پليس مرزباني و گمرك درخواست كرد كه با افزايش نيروها و امكانات به نحوي برنامه ريزي كنند كه ۴۵ هزار زائر در روز از پايانه مهران و ۴۵ هزار زائر از پايانه‌هاي چزابه و شلمچه وارد كشور شوند.

نظافتي همچنين به زائران توصيه كرد كه در هنگام بازگشت از خاك عراق و ورود به داخل كشور سعه صدر به خرج دهند و با توجه به اينكه پايانه‌هاي مرزي براي ورود و خروج ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر در روز طراحي شده است، با نهادهاي مرتبط و به ويژه پليس مرزباني به طور شايسته همكاري كنند.

وي گفت: زائران عزيز توقع نداشته باشند به محض اينكه وارد پايانه‌ها مي‌شوند مستقيما به شهرهاي خودشان منتقل شوند، بلكه تمهيداتي ديده مي‌شود كه مردم از پايانه به اولين شهري كه امكانات حمل و نقل در آنجا فراهم است منتقل شده و از آنجا راهي شهر خود شوند.

سرپرست اداره كل عتبات سازمان حج شرايط امسال را نسبت به سال گذشته مناسب ارزيابي و ابراز اميدواري كرد كه با برگزاري جلسات مستمر، آسيب شناسي نقاط ضعف و تقويت نقاط قوت، براي سال آينده تمهيدات مناسب‌تري اتخاذ شود تا مردم به راحتي به سفر زياتي عتبات عاليات اعزام شوند.

وي بار ديگر با اشاره به ازدحام زائران هنگام بازگشت در پايانه‌هاي كشور و با توجه به سردي هوا، از استانداري ها، شهرداري ها، فرمانداري ها، ارتش جمهوري اسلامي، سپاه پاسداران و ستاد راهيان نور خواست كه به كمك بيايند و برای انتقال زائران به شهرها اقدامات ممکن را انجام دهند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.