پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نشست خبری رئیس سازمان حج و زیارت با اصحاب رسانه

نشست خبری رئیس سازمان حج و زیارت با اصحاب رسانه

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت سعید اوحدی به تشریح اقدامات صورت گرفته در مراسم اربعین سال جاری و زمان اعلام اولویت‌های عمره و حج تمتع پرداخت

افزایش زائرین حسینی در اربعین و مشکلات پیش رو

 وی ضمن تشکر از تمامی دست اندرکاران در نیروی انتظامی، استانداریها و مرزها و...و تلاشهای خارج از وظیفه آنها در ایام اربعین گفت :حدود 490 هزار زائر در ایام اربعین به کربلا مشرف شدند که از این تعداد 175 هزار نفر از مرز مهران، 150 هزار نفر از مرز شلمچه ، 100 هزار نفر از مرز چزابه و 65 هزار نفر هم به صورت هوایی برای حضور در کربلای معلی در ایام اربعین حسینی(ع) به کشور عراق اعزام شدند.

معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: سال گذشته حدود 230 هزار نفر در ایام اربعین مشرف شده بودند که امسال به دو برابر افزایش پیدا کرد و پیش بینی می شود با پوشش خوب رسانه ای که صورت گرفت در سالهای بعد این میزان بیشتر هم بشود. که لازم است برنامه ریزی و آسیب شناسی جدی برای رفع مشکلات پیش رو صورت بگیرد

اوحدی با اشاره به مشکلات مرزهای عراق گفت :با توجه به اینکه امکانات و زیر ساختها در مرز چزابه بسیار ضعیف بود زائرین در برگشت ترجیح دادند از مرز مهران و شلمچه برگردند.  با اینکه در مرز مهران امکانات بهتر است و 18 گیت گذرنامه داشتیم اما نمیتوانستیم جوابگوی ازدحام زائرین باشیم. اما در مرزشلمچه 10 گیت گذرنامه و در مرز چزابه فقط 4 گیت گذرنامه داشتیم. در واقع مرزی که امادگی خروج روزانه 2500 نفر زائر را دارد با 30 هزار نفر زائر مواجه بود. حتی در مرز چزابه مشکل آب آشامیدنی داشتیم که کمکهای مردمی استانهای همجوار مشکل را حل کرد

خدمات سازمان حج به زائرین انفرادی

وی گفت : برای اسکان زائرین علاوه بر اینکه ظرفیت 25 هزار نفر اسکان روزانه شمسا را به دو برابر افزایش دادیم، دو حسینیه و چهارده مدرسه را با همکاری دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق برای اسکان 4000 نفر از زائرینی که به صورت انفرادی مشرف شده بودند مهیا کردیم .اربعین سال جاری اولین سالی بود که سازمان حج و زیارت در خصوص ساماندهی زائران اربعین ورود پیدا کرد و ستاد ساماندهی ایام اربعین تشکیل داد اما واقعیت این است که امکانات زیربنایی عراق امکان پذیرایی از 500 هزار زائر را نداشت مگر به کمک حسینیه‌ها، پارکینگ‌ها و موکب‌های مردمی و سازمان حج و زیارت نیز نمی‌‌توانست به دلیل نبود زیرساخت‌ها در امور مسکن و تدارکات کاری انجام دهد

وی ادامه داد: بر همین اساس سازمان فقط در اموری که از سوی کشور عراق قابل تأمین نبود از جمله خدمات بهداشتی و بیمه زائران ورود پیدا کرد و 85 تا 90 درصد زائران اعزامی به مراسم اربعین را بیمه کرده و حتی به شرکت‌های بیمه نیز اعلام کرد، هزینه بیمه 10 درصد باقی مانده زائرانی که بیمه نشده‌اند را پرداخت می‌کند. علت اینکه این ده درصد را هم نتوانستیم بیمه کنیم این بود که به دلیل معطلی چند روزه زائران در مرزها نیروی انتظامی مجبور شد مرزها را باز و 30 تا 40 هزار نفر را بدون ساماندهی وارد کشور عراق کند.

دو زائر شهید و 17 زائر مجروح طی مراسم اربعین

اوحدی با اشاره به اینکه سال گذشته چهار نفر در مرزها به دلیل ازدحام فوت کردند در حالی که امسال چنین مشکلی به وجود نیامد، گفت: فقط دو حادثه در مراسم اربعین رخ داد که در یکی از آنها دو زائر که علی‌رغم توصیه اکید ما از کاروان‌ها خارج و به سامرا رفته بودند شهید و 15 نفر زخمی شدند و در حادثه‌ای دیگر نیز بین مرز مهران و کوت پنج زائر (که دو نفر آنها ایرانی بود) روی مین رفتند که یکی از آنها به صورت سرپایی مداوا شد اما زائر دوم پای خود را از دست داد. البته تمامی این زائران بیمه بوده و در حال پیگیری پرداخت دیه و هزینه درمان آنها هستیم.

تشکیل ستاد ساماندهی اربعین برای رفع آسیبهای سالهای آینده

وی از برگزاری سه جلسه با دستگاه‌های همکار برای آسیب‌شناسی اعزام زائران در اربعین خبر داد و گفت: ستاد ساماندهی اربعین با حضور 11 نفر اعضای دائمی مانند گمرک، بیمه ، بانک ، شورای تامین استانها و ... بسیج و راهیان نور در سازمان حج و زیارت تشکیل شده است و تلاش داریم از سال آینده ساماندهی زائران اربعین را از طریق دفاتر زیارتی شهرهای خودشان آغاز کرده و اعزام آنها را زمان‌بندی کنیم تا ازدحام در مرزها از بین برود. بسیج و راهیان نور نیز در شهرهای مرزی امکانات خوبی در شهرهای مرزی خصوصا شلمچه دارند که میتوانیم با همکاری این نهادها نیز مشکلات زائرین را در مرز کمتر کنیم

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه به تشریح مشکلات زائران عتبات عالیات پرداخت و گفت: نبود امکانات اقامت در نقاط صفر مرزی، نبود سرویس بهداشتی مناسب و مسئله سلامت زائران از جمله مشکلات زائران عتبات عالیات است،

وي با اشاره به ازدحام زائران در مرز مهران و چزابه، اين امر را به سبب اعلام طرف عراقي مبني بر اينكه ويزاي انفرادي و اضطراري در مرز صادر مي‌شود دانست و توضيح داد: ويزاهاي انفرادي را بايد گذرنامه مي‌گرفت و براي طرف عراقي مي‌برد كه اين عبور زائران را در مرز مهران و چزابه با بحران روبه رو كرد و موجب شد مردم بدون ویزا به سوی مرزها حرکت کنند و با توجه به امکانات کم مرزهای طرف عراقی زائرین مجبور شدند حتی تا سه روز پشت مرز منتظر دریافت ویزای اضطراری شوند در حالی که هیچ سرپناهی نداشته و با بارش باران نیز مواجه شدند.

شرکت امید زائر ثبت می‌شود

وی از ثبت شرکت امید زائر در سازمان حج و زیارت خبر داد و گفت: یکی از وظایف این شرکت توسعه زیرساخت‌های خدماتی در مرزهای کشور برای زائران است.

اوحدی همچنین با اشاره به نبود اماکن مناسب بین‌راهی برای زائران عتبات عالیات، از ساخت دو زائر‌سرا به صورت حسینیه با ظرفیت 6000 نفر در مسیر مرز چزابه تا یک سال آینده و ساخت یک هتل در مسیر مرز شلمچه تا یک سال و نیم آینده خبر داد.

دیدار با مسئولین عراقی

وی در پایان از سفر خود و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به عراق خبر داد و گفت: 24 دی ماه برای پیگیری موضوع هزینه‌های عتبات عالیات و یکسان‌سازی این هزینه‌ها با هزینه‌های دریافتی از زائران عراقی که وارد ایران می‌شوند و پیگیری موضوع سرمایه‌گذاری در عراق به این کشور سفر خواهیم کرد،

حضور زائرین ایرانی در ایام اربعین در مدینه برای اولین بار

وی در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های عمره و حج تمتع پرداخت و گفت: برای اولین بار زائران ایرانی در ایام اربعین توانستند به مدینه مشرف شوند و تاکنون 50 هزار زائر عازم عمره مفرده شده‌اند و وارد پیک زائر شدیم یعنی 25 هزار زائر در مدینه و 25 هزار زائر در مکه داریم. از این به بعد به صورت هفتگی 28 هزار زائر به عمره مشرف می‌شوند و تا به امروز از 125 پرواز صورت گرفته به عربستان معدل تأخیر پروازی ما 16 دقیقه بوده است که میزان قابل قبولی در پروازهای عمره است.

رئیس سازمان حج و زیارت از انتقال پروازهای فرودگاه تبریز به فرودگاه ارومیه به دلیل مشکلات آب‌وهوایی خبر داد و گفت: تا یک ماه آینده تمامی پروازهای زائران تبریزی از فرودگاه ارومیه انجام می‌شود.

اولویت‌های مرحله دوم ثبت نام عمره مفرده دوم بهمن ماه اعلام می‌شود

وی ادامه داد: دو هفته پس از بازگشت از حج عملیات عمره را آغاز کردیم . روزانه 14 پرواز از 20 ایستگاه پروازی به عربستان میروند. شروع عملیات عمره 23 آذرو آخرین پرواز عمره مفرده پنجم تیر ماه انجام خواهد شد و مرحله اول عمره 400 هزار زائر اعزام میشوند و مرحله دوم اعزامها از هشت فروردین ماه آغاز و اولویت‌های ثبت نام عمره مفرده مرحله دوم نیز دوم بهمن ماه از طریق جراید فراخوان می‌شود.

اوحدی در خصوص هماهنگی خوب کنسولگریهای تهران ومشهد اعلام کرد: در حال حاضر 12 روز ذخیره ویزا داریم در حالی که در سال‌های گذشته ویزاها را حتی در روز پرواز دریافت می‌کردیم

29 دی ماه؛ پیش‌آگهی ثبت‌نام حج تمتع

وی در خصوص حج تمتع نیز اعلام کرد: 100 درصد مسکن حج تمتع سال آینده در حج تمتع سال جاری اجاره کردیم و با ورود به هنگام به بازار مسکن عربستان توانستیم 18 میلیون دلار در هزینه‌های حج و عمره صرفه‌جویی کنیم. و روز 29 دی ماه (17 ربیع‌الاول) نیز پیش‌آگهی ثبت‌نام حج تمتع در کاروانها اعلام خواهد شد و ثبت‌نام در کاروان‌ها نیز از 19 و 20 بهمن ماه یعنی دو ماه و نیم زودتر از سال گذشته آغاز می‌شود و از نیمه دوم شهریور ماه نیز اعزام زائران حج تمتع انجام خواهد شد

اوحدی تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده تا قبل از پایان سال کاروان‌های حج تمتع بسته شده تا زمینه مناسبتری برای آموزش کارگزاران و زائران فراهم شود.

وی اعلام کرد از دارندگان فیش‌های تا اولویت 20 دی ماه 84 برای ثبت‌نام دعوت به عمل خواهد آمد.

اوحدی همچنین گفت: در اعلام اولویت‌های عمره سال جاری از روش پلکانی استفاده و شاهد از بین رفتن صف‌های طولانی و ازدحام مردم برای ثبت‌نام بودیم و همین تجربه را نیز در حج تمتع انجام خواهیم داد.

وی در خصوص قیمت‌های عمره و حج نیز گفت: با توجه به تخفیف‌های خوبی که در حوزه مسکن گرفته‌ایم این تخفیف‌ها در قیمت عمره و حج تأثیر خواهد داشت و البته در حج تمتع 15 تا 20 درصد تعدیل نیرو خواهیم داشت که هم موجب کاهش قیمت تمام شده حج برای زائران می‌شود و هم با تعداد کاهش کارگزار حج، زائر به حج اعزام می‌شود البته امیدواریم برای ایام دهه فجر قیمت نهایی را اعلام کنیم.

افزایش سهمیه حج تمتع از دو سال آینده

اوحدی در خصوص سهمیه حج تمتع ایران نیز گفت: عربستان اعلام کرده تا  دو سال آینده سهمیه ما همچنان 64 هزار نفر خواهد بود که بعد از تکمیل پروژه توسعه مسجد‌الحرام با افزایش ظرفیت تا دو الی سه برابر مواجه خواهیم بود.

وی از دیدار خود در 25 ربیع‌الاول با وزیر حج عربستان در خصوص نهایی کردن  قراردادهای حج تمتع خبر داد

کاهش قیمت فیش عمره

اوحدی در پاسخ به سؤالی در خصوص خرید و فروش فیش عمره، با اشاره به آزاد شدن خرید و فروش فیش، گفت: از زمان اعلام تا امروز هزارو 300 فیش خرید و فروش شده که در مقابل 400 هزار فیشی که مورد استفاده زائران قرار گرفته عدد بسیار کمی است از سوی دیگر به دلیل آزاد شدن خرید و فروش قیمت فیش عمره از دو میلیون و 800 هزار تومان به یک میلیون و 800 هزار تومان رسیده است و ما امیدواریم با اعلام اولویت‌های جدید و افزایش ظرفیت قیمت فیش عمره به یک میلیون و 500 هزار تومان نیز برسد.

کارشناس روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.