پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

همایش متمرکز آموزشی - توجیهی عمره گزاران استان تهران برگزار شد/

اقدامات و سیاست های اتخاذ شده در عمره جاری

اقدامات و سیاست های اتخاذ شده در عمره جاری

همایش متمرکز آموزشی-توجیهی عمره گزاران استان تهران روز جمعه 20 دی 92 در دو نوبت صبح و بعدازظهردر سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت ، همایش متمرکز آموزشی – توجیهی عمره گزاران استان تهران در نوبت صبح برای زائرانی که از 21 دیماه تا 3 بهمن 92 به عمره اعزام می شوند، برگزار شد و همچنین زائرانی که از 4 بهمن تا 16 بهمن 92 به سرزمین وحی اعزام می شوند، در همایش متمرکزی که  بعدازظهر روز جمعه 20 دی 92 برگزار شد، شرکت نمودند. 

در این همایش که با حضور جمع کثیری از زائران و عمره گزاران استان تهران برگزار گردید، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت، مهندس اوحدی معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت، حجت الاسلام والمسلمین رحمانی مدیر حج و زیارت استان تهران و نماینده حراست سازمان حج و زیارت به ایراد سخنرانی پرداخته و گزارشی از اقدامات صورت گرفته و توصیه هایی به زائران بیت الله الحرام ارائه کردند.

تأکید بر معرفت افزایی برای بهره مندی بیشتر از سفر معنوی عمره

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این همایش گفت: زائران در فرصت باقیمانده تا سفر به معرفت افزایی پرداخته و دانش دینی خود را بالا ببرند.

وی افزود: در مکه مکرمه و مدینه منوره از فرصت ها استفاده کنید و نگذارید وقت شما به بطالت بگذرد و خدای نکرده زمانی که از سفر برمی‌گردید، برای فرصت های از دست رفته حسرت بخورید.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: عمره گزاران در خصوص درخواست های خود دقت نمایند و آنچه را بخواهند که اهمیت بالایی داشته باشد و برای دنیا و آخرت آنان مفید واقع شود.


حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر اضافه کرد: زائران ایرانی با رفتارشان عزت شیعه را حفظ کنند و الگویی برای مسلمانان سایر کشورها باشند و برای حل مشکلات جامعه و جهان اسلام دعا کنند.


 در ادامه این همایش رئیس سازمان حج و زیارت اقدامات صورت گرفته و تصمیمات و سیاست های اتخاذ شده در عمره سالجاری را تشریح کرد.

مهندس اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در تشریح اقدامات و عملکرد این سازمان در خصوص عمره 93-92 گفت: با هماهنگی و مذاکره با نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت در موسم حج امسال، سیاستهای عمره 93-92 تدوین شد و بر اساس این سیاستها برنامه‌ریزی برای عمره جاری صورت گرفت.


افزایش 70 درصدی تعداد عمره گزاران


وی افزود: با توجه به اینکه حدود 7 میلیون نفر از هموطنان مان در صف انتظار برای اعزام به سفر عمره بودند، اولین هدف ما فراهم کردن شرایطی برای زودتر اعزام شدن این عزیزان بود که بر این اساس بدنبال این بودیم تا شرایطی را فراهم آوریم که تعداد عمره گزاران سالجاری را افزایش داده و برای تحقق این موضوع در موسم حج با وزیر حج سعودی و معاونان وی وارد مذاکره شدیم و امسال با اعزام بیش از 850 هزار ایرانی به عمره، تعداد عمره گزاران 70 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.


ارتقاء سطح کیفی خدمات به زائران و تشکیل 6 کارگروه تخصصی برای ارائه راهکارها


رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: هدف دوم ما در عمره جاری ارتقا سطح کیفی خدمات به عمره‌گزاران بود و استراتژی این سازمان این بود که با افزایش تعداد عمره گزاران نه تنها نباید سطح کیفی خدمات کاهش یابد، بلکه باید شرایطی برای ارتقاء و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به زائران مهیا می شد و براین اساس 6 کارگروه تخصصی با هدف آسیب شناسی و بررسی نقاط ضعف و مشکلات عمره و حج گذشته در موسم حج 92 تشکیل شد تا راهکارهای لازم  برای ارتقا سطح کیفی خدمات به زائران شناسایی و ارائه شود.


اعزام زائران ایرانی به عمره از نیمه ماه صفر برای اولین بار


مهندس اوحدی اضافه کرد: جلسات متعددی با وزیر حج عربستان و معاونان وی در موسم حج برگزار شد و از ظرفیت های وزارت امور خارجه استفاده شد و مسئولین سعودی متقاعد شدند تا عمره امسال زودتر از سال های گذشته آغاز شود و امسال برای اولین بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی این توفیق نصیب ما شد که زائران ایرانی از نیمه ماه صفر به عمره اعزام شوند و اربعین حسینی(ع) را در مدینه منوره درک نمایند.

ده روزه شدن سفرهای عمره مفرده

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یکی از سیاست های سازمان برای افزایش تعداد زائران عمره جاری کاهش طول سفر عمره از 12 روز به 10 روز بود که این اقدام برنامه ریزی جدی و سنگین در حوزه تنظیم برنامه پروازها و تخصیص هتلهای زائران را می طلبید.


وی ادامه داد: برنامه ریزی برای عمره 93-92 در موسم حج سالجاری آغاز شد و کارگروه های تخصصی بیش از 1500 نفر/ساعت جلسه کارشناسی و آسیب شناسی تشکیل دادند که جلسات این کارگروه ها در ایران نیز ادامه داشت و در پی آن آگهی سازمان حج و زیارت در 16 محرم با فاصله دو هفته پس از عملیات حج امسال در روزنامه ها و جراید کثیرالانتشار درج شد و باید بگونه‌ای برنامه ریزی می کردیم که صدور ویزای عمره گزاران از ابتدای ماه صفر آغاز شود.


مهندس اوحدی تشریح کرد: در فرصت محدود باقیمانده تا زمان اعزام اولین گروه از زائران، بایستی ثبت نام زائران در کاروان ها صورت می‌گرفت، گذرنامه زائران جمع آوری می شد و اطلاعات گذرنامه زائران به عربستان ارسال می شد و ویزای الکترونیک برای زائران صادر می‌شد و به کنسولگری های عربستان در تهران و مشهد فرستاده می شد تا بدین طریق ویزای عمره گزاران صادر شود.


رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: با افزایش تعداد عمره گزاران و آغاز زودهنگام عملیات عمره و ده روزه شدن سفر بایستی برنامه ریزی برای جدول پروازی عمره و حمل و نقل زائران در عربستان متفاوت با سال گذشته انجام می گرفت که خوشبختانه امروز با افتخار عرض می کنیم که 96 درصد از اهدافی که داشتیم در قالب برنامه ریزی های صورت گرفته پیاده سازی شده است.


وی ادامه داد: بحمدالله صد در صد قرارداد مسکن عمره در موسم حج امسال بسته شد و هیچ کشوری قبل از ما وارد بازار عربستان نشده بود و بدین طریق توانستیم هتل های با کیفیت را انتخاب نماییم و هزینه های مسکن زائران را بخوبی مدیریت کنیم.


18 میلیون دلار صرفه جویی در بخش مسکن حج و عمره


مهندس اوحدی بیان کرد: در مجموع در حج و عمره 18 میلیون دلار در بخش مسکن و 8 میلیون دلار در قراردادهای مسکن عمره جاری نسبت به سال گذشته صرفه جویی داشته ایم.


عمره امسال 15/6 درصد ارزانتر از سال گذشته


رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص کاهش قیمت سفرهای عمره جاری تصریح کرد: هزینه عمره سال 91 به 90 ، 37 درصد افزایش، هزینه عمره سال 92 به 91 با لحاظ کردن قیمت ارز ثابت 2500 تومان 22 درصد افزایش داشته است اما امسال با مدیریت و برنامه ریزی های صورت گرفته توسط خادمان شما در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری، هزینه عمره 15/6 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.


وی اعلام کرد: حداقل قیمت عمره سال گذشته 2 میلیون و 100 هزار تومان بود که این مبلغ در عمره جاری به یک میلیون و 700 هزار تومان کاهش یافته و حداکثر قیمت عمره سال گذشته 3 میلیون و 500 هزار تومان بود که این میزان در سالجاری به حدود 2 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است و بدین طریق هزینه عمره امسال بطور متوسط حدود 500 هزار تومان نسبت به سال گذشته تقلیل یافته است.


ده روزه شدن سفر عمره تنها 5 درصد در کاهش هزینه سفر تأثیر داشته است


مهندس اوحدی توضیح داد: برخی تصور می کنند کاهش هزینه سفر مربوط به کاهش طول سفر از 12 روز به 10 روز است و این درحالی است که 65 تا 68 درصد بهای تمام شده عمره که شامل هزینه بلیط هواپیما و هزینه حمل و نقل درون شهری، بین شهری و زیارت دوره زائران است ، با هر تعداد روز سفر ثابت بوده و 30 درصد هزینه عمره که مربوط به بخش اسکان و تغذیه زائران است متغیر می باشد و بر این اساس کاهش دو روز سفر تنها 5 درصد در هزینه سفر عمره گزاران مؤثر بوده است و 10/6 درصد کاهش هزینه باقیمانده تنها بدلیل زحمات و تدابیر خادمان شما در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری محقق شده است.


وی ادامه داد: بهترین اقلام تدارکاتی با وسواس و حساسیت ویژه از بازار ایران و عربستان برای زائران ایرانی تهیه می شود و کمیسیون تدارکات که متشکل از 12 تن از کارشناسان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری است، با حضور کارشناسان بهداشت و حتی کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور تشکیل می‌شود تا بدین طریق هم حقوق زائران حفظ شود و هم بهداشت تغذیه به صورت کیفی رعایت شود.


ارائه خدمات پزشکی به عمره گزاران ایرانی در 17 درمانگاه هیئت پزشکی حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص ارائه خدمات پزشکی به عمره گزاران گفت: هیئت پزشکی حج و زیارت دارای 15 درمانگاه است که بصورت شبانه روزی یا 16 ساعته یا 12 ساعته با حضور پزشکان متخصص و مجرب در برخی هتلهای محل اسکان عمره گزاران در مکه و مدینه فعال شده اند و همچنین دو درمانگاه در مسیر مدینه منوره به مکه مکرمه و مسیر جده به مدینه منوره به صورت شبانه روزی به زائران خدمات رسانی می کنند.


مهندس اوحدی به زائران توصیه کرد: اگر لازم است داروی خاصی را با خود در طول سفر همراه داشته باشد، حتماً نسخه پزشک را با خود همراه داشته باشد و باقی داروهای مورد نیاز از طریق هیئت پزشکی حج و زیارت در مدینه منوره و مکه مکرمه در صورت نیاز به زائران ارائه می شود.


انجام 100پرواز عمره در طول هفته / اعزام زائران در قالب 7 هزار کاروان به عمره


وی با بیان اینکه 370 دستگاه اتوبوس بصورت روزانه در اختیار عمره گزاران ایرانی قرار دارد، گفت: 7 هزار کاروان در طول 5/6 ماه موسم عمره مفرده با برنامه ریزیهای صورت گرفته سازماندهی شده است و در حال حاضر حدود 100 پرواز عمره از 20 ایستگاه پروازی کشور به مقصد عربستان انجام می شود و 6 شرکت حمل و نقل در عربستان به عمره گزاران ایرانی خدمات رسانی می کنند.


اسکان عمره گزاران ایرانی در 46 هتل در مکه و 27 هتل در مدینه منوره


رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در طول موسم عمره 46 هتل در مکه مکرمه و 27 هتل در مدینه منوره که جمعاً 60 هزار تخت را شامل می شود، برای اقامت زائران ایرانی در نظر گرفته شده است.


در صدور ویزای عمره 12 روز جلو هستیم


مهندس اوحدی بیان کرد: روزانه 5 تا 6 هزار ویزا برای عمره گزاران ایرانی در کنسولگری های عربستان در تهران و مشهد صادر می شود و امروز که در خدمت شما هستیم با برنامه ریزی های دقیق صورت گرفته و با تلاشهای همکارانک در بخشهای انفورماتیک ، ویزا و اعزام سازمان، برای 12 روز ویزای ذخیره داریم یعنی ویزای زائرانی که قرار است در 12 روز آینده به سرزمین وحی اعزام می شوند، صادر شده است.


 وی خاطرنشان کرد: سفر عمره در کشور دیگری انجام می گیرد و ارائه خدمات در کشور دیگر سختی های خودش را دارد و همه چیز در اختیار ما نیست. از این روز لازم است زائران با سعه صدر بیشتر را با مسائل مواجه شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: برخی تأخیر های اتفاق افتاده در پروازها در اختیار سازمان حج و شرکتهای هواپیمایی نیست و  موضوع تأمین امنیت زائران از  اهمیت ویژه ای برخوردار است و از این رو تمام تلاش خود را داریم تا حداقل تأخیر در پروازهای عمره گزاران وجود داشته باشد.


رعایت اخلاق سفر از لوازم قبولی حج و عمره


مهندس اوحدی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست اندرکاران حج سالجاری گفت: ایشان فرمودند از لوازم قبولی حج و عمره رعایت اخلاق در سفر است و از آنجایی که زائران ایرانی سفیران جمهوری اسلامی در میان زائران سایر کشورهای اسلامی هستند، لازم است بر رعایت اخلاق اسلامی و همدلی با سایر همسفران و زائران سایر کشورهای اسلامی اهتمام ویژه ورزند.


وی از روحانیون و مدیران راهنمای کاروانها و مدیران ثابت هتل خواست با رعایت هماهنگی و همدلی و بر اساس دستورالعملهای سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در راستای ارائه بهترین خدمات به زائران و ضیوف الرحمان تلاش کنند.


رئیس سازمان حج و زیارت توضیح داد: حجم کار سنگینی در پشت صحنه عملیات عمره  در بخشهای اجرایی از جمله هتل ها و آشپزخانه ها و سایر بخشها انجام می گیرد و اگر بعضاً نقص و کاستی در جایی وجود داشت، لازم است عمره گزاران محترم با سعه صدر برخورد نموده و زحمات خدمتگزاران خود را نادیده نگیرند.


مهندس اوحدی با اشاره به ساخت و سازهای مرتبط با طرح توسعه مسجدالحرام توصیه کرد: از آنجایی که برخی مسیرها تا رسیدن به بیت الله الحرام طولانی تر شده، مدیران و عوامل کاروان و زائران جوان کاروان به کهنسالان و بیماران کمک کنند تا آنان نیز حداکثر بهره را از این سفر معنوی داشته باشند و دچار مشکل نشوند.


وی ضمن تأکید به پرهیز از بازارگردی ها در طول این سفر معنوی گفت: با توجه به کوتاهی سفر عمره  لازم است در طول این سفر معنوی بدنبال چیزهایی باشیم که تنها در آنجا هست و در جاهای دیگر وجود ندارد و آن توفیق زیارت حرم شریف نبوی(ص) و حضرت فاطمه(س) و ائمه مظلوم بقیع(ع) و بیت الله الحرام است که بایستی تا حد توان از این فرصت معنوی پیش آمده، بهره مند شویم.


مهندس اوحدی در پایان بر رعایت و احترام به قوانین و مقررات کشور میزبان تأکید کرد.


در ابتدای این همایش حجت الاسلام و المسلمین رحمانی مدیر حج و زیارت استان تهران نیز گفت: بحمدالله با تلاش و همت خدمتگزاران زائران در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری عمره جاری از نیمه دوم صفر آغاز شد و اولین گروه از زائران عمره سالجاری را زائران تهرانی تشکیل دادند که 26 آذرماه به سرزمین وحی اعزام شدند.


وی با بیان اینکه خوشبختانه قیمت تمام شده عمره سالجاری کاهش چشم گیری داشته است، افزود: در جلسه ای که خدمت استاندار محترم تهران رسیدیم، ایشان اقدامات و تلاشهای صورت گرفته در خصوص کاهش هزینه عمره را مورد تحسین قرار دادند.


مدیر حج و زیارت استان تهران ضمن تأکید بر حضور منظم و مستمر عمره گزاران تهرانی در کلاس های آموزشی که در ایران و در مدینه منوره برای آموزش مناسک به زائران برگزار می شود، ادامه داد: عمره‌گزاران مطالبات و خواسته های خود از سازمان و دفاتر زیارتی را در جلسات توجیهی و آموزشی مطرح نمایند تا از نظرات آنان در تصمیم گیری ها بهره جویی شود.


حجت الاسلام رحمانی ضمن اشاره به کوتاهی زمان سفر عمره گزاران، اضافه کرد: زائران در رعایت احترام به یکدیگر و رعایت مقررات کشور میزبان اهتمام ویژه داشته باشند و انتظار ما این است که حجاج و عمره گزاران کشورمان بهترین زائران در میان زائران کشورهای اسلامی باشند.


در این همایش نماینده حراست سازمان حج و زیارت نکات در خصوص رعایت مسائل امنیتی به زائران عمره‌گزار توصیه کرد.


این همایش با اجرای نمادین مناسک عمره مفرده توسط بخشی از عمره گزاران و با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین نواب، معاون محترم بعثه مقام معظم رهبری پایان یافت.





سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.