پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت عنوان كرد:

اسلام بهترين سبك زندگي را به انسان معرفي كرده است

اسلام بهترين سبك زندگي را به انسان معرفي كرده است

سرپرست حجاج ايراني اظهار داشت: همان گونه كه قرآن كريم براي ما بيان مي‌كند خداوند تبارك و تعالي وظايفي را بر عهده نبي مكرم اسلام (ص) گذاشته است كه اين وظايف بعد از رحلت ايشان به عهده امامان شيعه قرار داده شده است.

نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران ضمن تسليت سالروز شهادت امام حسن عسكري (ع)، به تشريح وظايف پيامبر اسلام (ص) و امامان معصوم از ديدگاه قرآن كريم پرداخت و اظهار داشت: همان گونه كه قرآن كريم براي ما بيان مي‌كند خداوند تبارك و تعالي وظايفي را بر عهده نبي مكرم اسلام (ص) گذاشته است كه اين وظايف بعد از رحلت ايشان به عهده امامان شيعه قرار داده شده است.

حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر، تربيت و رشد مردم از نظر اخلاقي را يكي از وظايف پيامبر (ص) از ديدگاه قران عنوان كرد و اظهار داشت: از جمله ديگر وظايفي كه قرآن براي پيامبر (ص) عنوان نموده است آموزش علم و حكمت، بنا بر آيه «يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمه» است. همچنين هدايت مردم بر اي اقامه عدل و گسترش قسط در جامعه، رهانيدن مردم از قيد و بندهاي ذلت بار و به تعبير ديگر آزادي ديني و آشنا ساختن مردم با حلال و حرام زندگي، از ديگر مسئوليت‌هاي پيامبر اسلام (ص) ازمنظر قرآن كريم است.

وي تصريح كرد: رسول گرامي اسلام (ص) اين وظايف را به خوبي انجام داد و بعداز رحلت ايشان انجام اين وظايف بر عهده امامان شيعه قرار گرفت و تفاوت آنان با پيامبر مساله وحي بود. زيرا پيامبر اسلام (ص) معارف دين را مستقيما از جانب خداوند دريافت مي‌كرد و به مردم ارائه مي‌نمود. طبيعي است كه امامان شيعه نيز در هر دوره وبرهه اي از زمان اين وظائف را برعهده داشته و به آنها عمل كرده اند.

ايشان افزود ائمه معصومين داراي ويژگي هايي هستند كه كه آنان را نسبت به ديگر مسلمانان برتري بخشيده است.

عضو سياستگذاري ائمه جمعه سراسر كشور يكي از مهم‌ترين ويژگي‌ها ي امامان شيعه را تسليم خدا بودن دانست و اظهار داشت: ائمه معصوم (ع) در تمام طول عمر خود تسليم محض خدا بوده اند و هر آنچه را خداوند فرمان مي‌داد، عمل مي‌كردند. به تعبير ديگر آنان داراي تقواي الهي به معني كامل كلمه بودند.

وي يكي ديگر از ويژگي‌هاي امامان شيعه را داشتن علم و دانش كافي براي هدايت مردم دانست و افزود: امامان شيعه توانايي پاسخگويي به هر پرسشي را داشتند. بارها اين بيان علي ابن ابيطالب (ع) را شنيده ايم كه مي‌فرمود: «سلوني قبل ان تفقدوني: هر آنچه را مي‌خواهيد از من بپرسيد. از آسمان هاهم بپرسيد از آنها هم آگاهم. يعني تمام رموز خلقت را مي‌دانم و در برابر همه پرسش‌ها پاسخگو هستم.»

وي مديريت امامان شيعه را يكي ديگر از ويژگي‌هاي آنها دانست و اظهار داشت: در زيارت جامعه در خصوص امامان شيعه چنين آمده است «ما بر اين باوريم كه شما سياستمدار‌ترين مردم عصر و زمان خود هستيد يعني بهتر از هر كسي مي‌توانيد جامعه را مديريت و اداره نماييد.»

حجت‌السلام و المسلمين قاضي‌عسكر، توانايي مديريت، دارا بودن علم و دانش كافي براي هدايت مردم، دوري از دنيا، ساده زيستي و مردم دوستي را از ديگر ويژگي‌هاي امامان معصو م (ع) دانست و افزود: تمامي اين وظايف، از زمان حضرت علي (ع) عملياتي شد و نمونه‌هاي آن به خوبي در فرمايشات ايشان مشاهده مي‌شود به عنوان نمونه در نامه ۵۳ نهج البلاغه حضرت، منشوري را براي حكومت بيان كرده است كه هم اكنون با گذشت نزديك به هزار و ۴۰۰ سال از آن دوره همچنان به عنوان بهترين منشور حكومت در دنيا قابل عرضه است.

وي تصريح كرد: شيوه زندگي و روش تربيتي انسان‌ها و تعامل آنها با يكديگر در فرمايشات مقام معظم رهبري به عنوان سبك زندگي مطرح گرديده و در قرآن از آن به عنوان «حيات طيبه» تعبير شده است. همه و همه در دستورات پيامبر و ائمه عليهم صلوات الله وجود دارد و اسلام بهترين سبك زندگي را به مردم ارائه داده تا زندگي صحيح و جاودانه اي به انسان‌ها ببخشد.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت اضافه كرد: هريك از امامان شيعه بر اساس شرايط سياسي و اجتماعي زمان خود عمل مي‌كردند. شرايط سياسي و اجتماعي در زمان امام حسن مجتبي (ع) اجازه مقابله و رويارويي مستقيم با معاويه را به ايشان نداد. و ايشان به گونه اي عمل كردند تا مردم حقيقت را بفهمند و چهره منافقانه و رياكارانه معاويه براي مردم آشكار شود و زمينه براي قيام امام حسين (ع) آماده گردد.

وي ادامه داد: بعد از عاشورا صحنه عوض مي‌شود، با گسترش خفقان در جامعه حتي مردم مي‌ترسيدند كه به امام سجاد (ع) سلام كنند، در آن شرايط امام سجاد (ع) وظيفه «يعلمهم الكتاب» را در قالب دعا براي مردم تبيين كردند، با دعا اسلام اصيل را زنده نگهداشتند و با اشك خويش مبارزه كربلا را استمرار بخشيده و با تربيت نيروهاي وفا دار و مخلص به فكر بهبود شرايط در آينده بودند و به تعبيري همان وظايف پيامبر (ص) را در قالب ديگر براي جامعه به انجام رساندند.

حجت‌الاسلام و المسلمين قاضي‌عسكر با بيان اينكه امام باقر (ع) و امام صادق (ع) نهضت گسترده علمي را در جامعه به وجود آوردند، بيان كرد: در دوره امام موسي بن جعفر (ع) شرايط سخت‌تر شد و ايشان بخش عمده‌اي از عمر خود را در زندان گذراندند ولي امام (ع) به شكلي زيبا شرايط را مديريت كردند كه حتي هارون نتوانست بفهمد كه وزير دربارش شيعه است و اخبار درون كاخ را براي امام (ع) ارسال مي‌كند. امام موسي بن جعفر (ع) را با بد‌ترين شرايط به سياهچال انداختند و سعي مي‌كردند از ايشان توبه نامه بگيرند. ولي آن حضرت نپذيرفتند كه جمله اي ذليلانه در مقابل حكومت جور بيان كنند.

وي افزود: دوره بني عباس براي ائمه معصومين (ع) از دوران بني اميه سخت‌تر بود. در حالي كه مي‌دانيم بني عباس با شعار دفاع از اهل بيت به قدرت رسيدند. اما به حدي بد عمل كردند و قدرت و ثروت آنچنان آنها را به خود مجذوب ساخت كه نسبت به بني اميه براي امامان ما شرايط بسيار سخت‌تر شد.

آقاي قاضي عسكر تصريح كرد: علت برخورد‌هاي حكومت جور با امام حسن عسكري (ع) اين بود كه در آن هنگام شيعه آرام آرام در جامعه قدرت گرفت و حكومت مي‌خواست با محاصره منزل امام (ع) ارتباط ايشان را با شيعيان قطع كند و از سوي ديگر به شكلي عمل نمايد كه از تولد امام زمان (عج) جلوگيري به عمل آورد. اما آنها از وعده خداوند غافل بودند زيرا خداوند خواست تا وجود امام زمان (عج) براي ما باقي بماند و در آينده جهان را از عدل و داد پر كند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.