پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

تغذیه و تدارکات در عملیات عمره/

طبخ روزانه 70 هزار غذادر 4 آشپزخانه‌مرکزی مکه ومدینه

طبخ روزانه 70 هزار غذادر 4 آشپزخانه‌مرکزی مکه ومدینه
عمره مفرده ضیافت عظیم معنوی و الهی است که بیش از 850 هزار زائر ایرانی طی مدت 6 تا 7 ماه در آن شرکت می‌کنند. تدارک و تهیه غذایی بهداشتی و سالم و مناسب با ذائقه زائرانی که از اقصی نقاط کشور و در رده‌های سنی متفاوت و با سلیقه‌های ناهمگون به این سفر معنوی عزیمت می‌نمایند، با همت و تلاش خالصانه خادمان ضیوف الرحمان در حوزه تدارکات و تغذیه محقق می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، پس از اعمال ممنوعیت پخت غذا در هتل‌های محل اقامت زائران در عربستان بدلیل جلوگیری از بروز آتش‌سوزی در هتل ها و با تدابیر و تصمیمات اتخاذ شده توسط کارشناسان سازمان حج و زیارت بمنظور صرفه جویی در هزینه تهیه غذای زائران و با هدف یکسان‌سازی برنامه‌های غذایی زائران ایرانی در همه هتلها در مدینه و مکه، چند سالی است تهیه و طبخ غذای عمره‌گزاران ایرانی بصورت پخت متمرکز انجام می‌گیرد.


بر اساس این گزارش ، روزانه حدود 70 هزار پرس غذا در آشپزخانه‌های پخت متمرکز «زین» و «دخیل» در مدینه منوره و آشپزخانه‌های «ابوجدائل» و «قحطانی» در مکه مکرمه طبخ می شود و غذای تهیه شده با اتومبیل‌های حمل غذا مجهز به هیترهای گرم نگهدارنده غذا به هتل‌های محل اقامت زائران انتقال می‌یابد.


صبحانه نیز در تمامی هتل‌های محل اقامت عمره‌گزاران ایرانی در مکه و مدینه با اقلام متنوع سرو می‌شود و حداقل دو تا سه بار در کنار سایر اقلام مصرفی صبحانه گرم به زائران ارائه می‌گردد.


در طبخ غذای عمره گزاران ایرانی علاوه بر برنامه غذایی معمول ، درصدی نیز غذای رژیمی جهت زائرانی که رژیم غذایی دارند، تهیه می‌‌گردد.


از آنجایی که حفظ سلامتی زائران در طول سفر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ، برای تأمین ویتامین‌های مورد نیاز زائران حداقل روزانه دو عدد میوه در بسته غذایی زائران گنجانده می شود.


گوشت قرمز مورد استفاده در غذای زائران ایرانی، گوشت گوسفندی است که بصورت کشتار روزانه زیر نظر ناظران سازمان حج و زیارت تهیه می‌گردد.


برنامه غذایی زائران، با نظر کارشناسان تغذیه، بهداشت و پخت گروهی و براساس غذاهای مشترک میان اقوام مختلف ایرانی تنظیم می‌شود تا علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی و حفظ سلامتی زائران در طول سفر ، مناسب با ذائقه آنان نیز باشد.


حدود 205 نفر از عوامل اجرایی عمره شامل 105 نفر در آشپزخانه های مکه و 100 نفر در آشپزخانه های مدینه در طبخ و تهیه غذای عمره گزاران ایرانی تلاش می کنند.


جالب است در مقایسه با سایر کشورهای اسلامی تنها زائران ایرانی هستند که هر سه وعده غذایی برای آنان در طول سفر تهیه می گردد.


گفتنی است خرید اقلام تدارکاتی مورد نیاز در طبخ غذای زائرین ایرانی توسط هیئتی متشکل از کارشناسان امور تغذیه و همواره از مرغوبترین مواد و کالاهای موجود در بازار ایران و عربستان تأمین می‌گردد.




سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.