پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

به مناسبت هفدهم ربیع الاول؛

تولّد ستاره ی فروزان تشیّع

 تولّد ستاره ی فروزان تشیّع
امروز هفدهم ربیع الاول سالروز میلاد ششمین ستاره درخشان آسمان امامت حضرت امام جعفر صادق(ع) است؛ شخصیت خردمند تشیّع که با تاسیس مکتب انسان ساز جعفری جهادی راستین را در راه احیای آموزه های عقلانی اهل بیت(ع) آغاز کرد.

امام جعفر صادق(ع) در هفدهم ربیع الاول 83 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود و پدرش امام محمد باقر(ع) پنجمین پیشوای شیعیان جهان و مادرش ام فروه بانویی نیکوکار و پرهیزگار بود.

صابر، فاضل، قائم و طاهر از القاب آن امام همام است و ابوعبدالله، ابواسماعیل و ابوموسی کنیه ایشان محسوب می شود.

ایشان در دوره کودکی از دانش پدر گرانقدرشان امام محمدباقر(ع) بهره مند شدند و در کنار آن امام همام برای پذیرش ماموریتی بزرگ پرورش یافتند. امام جعفر صادق(ع) با شهادت پدر بزرگوارش در 114 هجری قمری، رسالت سنگین امامت را بر عهده گرفتند و در مدت 34سال امامت خود ˈمکتب جعفریˈ را پایه گذاری کردند. امامت ایشان با دوره ی بسیار حساس ِپایان حکومت امویان و آغاز خلافت عباسیان، همزمان شده بود.

اغتشاش ها و انقلاب های پی در پی گروه های مختلف ، به ویژه خونخواهان امام حسین(ع) مثل قیام ابوسلمه در کوفه و ابومسلم در خراسان ِ ایران که سرانجام سبب براندازی حکومت بنی امیه شد، این دوره را به یکی از توفانی ترین برهه های تاریخ اسلام تبدیل کرده بود.

در این زمان به دلیل رویارویی مسلمانان با مردم دیگر کشورهای فتح شده ، برخورد مکتب ها و تضاد اندیشه های فلسفی و کلامی به وجود آمد. امام جعفر صادق(ع) در این برهه حساس برای نجات مکتب تشیع ماموریت خویش را آغاز کردند.

درگیری سلسله های امویان و عباسیان باعث شد که این خلفا از توجه به سایر مسایل و مشکلات جامعه باز بمانند که این امر شرایط فعالیت شیعیان و امام جعفرصادق(ع) را برای انجام دادن رسالت الهی، ترویج و تبلیغ مکتب اهل بیت فراهم ساخت.

وی در این زمان با پایه گذاری مکتب جعفری، معارف اسلامی را بیش از پیش به مردم آموختند و با پرورش و تربیت شاگردان بسیاری، راه را برای ترویج این مکتب الهی گشودند و موجب بازسازی و زنده نگه داشتن شریعت محمدی(ص) شدند.

امام صادق از فرصت های مختلف برای نشر معارف اسلامی و حقانیت تشیع بهره بردند و با شرکت در مناظرات، با اندیشه ها و عقیده های انحرافی و حدیث های جعلی آن دوره به مبارزه علمی پرداختند و مردم را با فرهنگ واقعی دینی آشنا ساختند.

ششمین پیشوای شیعیان جهان تلاش کردند با نشان دادن چهره واقعی حاکمیت به مردم عصر خود، ماموریت الهی را به خوبی به انجام برسانند. اما همزمان با بر تخت نشستن منصور دوانیقی خلیفه عباسی، فشار و اختناق بر شیعیان افزایش یافت و ماموریت الهی امام جعفرصادق(ع) با دشواری های فراوانی رو به رو شد.

دوانیقی که وجود امام را مانعی برای تحقق اهداف خود می دانست، دستور قتل ایشان را صادر کرد و سرانجام امام جعفر صادق(ع) در 25 شوال 148 هجری قمری در 65 سالگی به وسیله حکومت عباسی به شهادت رسیدند و پیکر مطهر ایشان در قبرستان بقیع در کنار پدر، جد و عموی خود امام حسن مجتبی(ع) به خاک سپرده شد.

به مناسبت میلاد خجسته امام صادق(ع) مروری به سخنان آن امام همام خواهیم داشت:

**بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در بخشندگی و جوانمردی یافتم.

**عدل شیرین تر از عسل و نرم تر از کف و خوشبوتر از مشک است.

**کسی که مالک خشم خود نباشد مالک عقل خود نیست.

**از نشانه های ایمان حقیقی آن است که حق را بر باطل ترجیح دهی، هر چند حق به زیان تو و باطل به سود تو باشد.

**کسی که به اوضاع زمان خود آگاه باشد، گرفتار هجوم اشتباهات نمی ‏شود.


برگرفته از: کتاب آیین برنامه سازی درباره زندگی امام صادق(ع)
سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.