پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

گزارشي ازسفرنماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و مهندس اوحدي به عتبات عاليات

گزارشي ازسفرنماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و مهندس اوحدي به عتبات عاليات
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت به همراه رييس سازمان حج و زيارت جهت بررسي مسائل مشكلات زائران ايراني و رايزني با مسوولان و مقام‌هاي زيارتي و سياحتي عراقي، هفته گذشته عازم اين كشور شدند.

در اين سفر حجت الاسلام و المسلمين سيد علي قاضي عسكر و آقاي مهندس سعيد اوحدي ضمن ديدار و گفت وگو با مقام‌هاي عراقي، زمينه‌هاي گسترش همكاري‌هاي دو كشور و رفع مشكلات زائران را بررسي و از روند خدمت رساني به زائران ايراني در شهر‌هاي كربلا و نجف و كاظمين بازديد كردند.


بهبود زيرساخت‌ها براي سفر زائران ايراني در دستور كار هيات ايراني است

حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر و سعيد اوحدي در بدو ورود مورد استقبال آقاي لواس الميثم وزير گردشگري عراق، حسيني معاون امير الحاج عراق، دانايي فر سفير جمهوري اسلامي ايران، حجت الاسلام والمسلمين رضا اسكندري نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق، نظافتي مديركل عتبات سازمان حج و زيارت، قاسمي نماينده سازمان حج و زيارت در عراق، رضوي رئيس شركت شمسا و آهنگران نماينده شركت شمسا در عراق قرار گرفتند.

بنابر اين گزارش، حجت الاسلام قاضي عسكر پس از برگزاري مراسم استقبال رسمي در فرودگاه بغداد در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاري مراسم پرشور اربعين حسيني و حضور گسترده زائران در اين مراسم گفت: امسال تلاش‌هاي خوبي را براي ايجاد سهولت در سفر زائران عتبات عاليات انجام شد.




وي با بيان اينكه البته وضعيت موجود براي ما راضي كننده نيست، اظهار داشت: با توجه به كارهاي كارشناسي صورت گرفته آمده ايم تا در چند زمينه به نتيجه رسيده و بهبود ايجاد كنيم؛ اولين مساله تقويت زير ساخت‌ها و ايجاد هتل‌هاي جديد، ساخت مكان‌هاي اقامتي و همچنين راه اندازي آشپزخانه‌هاي متمركز است.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، اظهار داشت: ما باد بتوانيم ظرفيت اعزام را افزايش دهيم به شكلي كه چند ميليون زائر بتوانند از طريق مرزهاي زميني و هوايي به عتبات عاليات مشرف شوند.

حجت الاسلام والسلمين قاضي عسكر با تاكيد بر اينكه در تهران براي بهبود وضعيت و افزايش تعداد زائران ايراني عتبات عاليات تصميمات خوبي گرفته ايم، ادامه داد: اقداماتي براي ايجاد زائرسرا در مرزها و همچنين مذاكراتي براي سرمايه گذاري بخش‌هاي مختلف در اين زمينه صورت گرفته است.

وي با اشاره به برنامه‌هاي سفر مسئولان حج و زيارت ايران به عراق، تصريح كرد: قرار است در اين سفر از نزديك به برخي مكان‌هاي اقامتي زائران سركشي كرده و با برخي مسئولان عراقي در راستاي ارائه امكانات بهتر به زائران ديدار كنيم.

نماينده ولي فقيه در سازمان حج و زيارت، با اشاره به روابط گرم و صميمانه دو كشور و همچنين همكاري خوب وزير گردشگري عراق با مسئولان ايراني، نسبت به اتخاذ تدابير مفيد براي سهولت سفر زائران ايراني به عتبات عاليات ابراز اميدواري كرد.

حضور هيات بعثهِ مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت در مرقد مطهر امامين كاظمين

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و و رئيس سازمان حج و زيارت در ابتداي حضور خود در مرقد مطهر امامين كاظمين مورد استقبال رسمي دكتر دباغ امين عتبه كاظميه قرار گرفتند.

در ادامه نيز هيات ايراني بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت در جلسه اي رسمي با امين عتبه كاظميه به رايزني و بررسي درباره مشكلات زائران ايراني پرداختند.

پس از اين ديدار، حجت السلام قاضي عسكر و سعيد اوحدي به همراهي امين عتبه كاظميه مضجع شريف امامين كاظمين را زيارت كردند.



تاكيد نماينده ولي فقيه و رييس سازمان حج و زيارت بر گسترش خدمات اقامتي براي زائران ايراني

حجت الاسلام قاضي عسكر و اوحدي در ديدار با خضير الخزاعي بر گسترش خدمات اقامتي و رفاهي در جهت افزايش ميزان زائران ايراني تاكيد كردند.

حجت الاسلام قاضي عسكر در اين ديدار با اشاره به تجربه خوب ايران در حوزه اعزام زائران به حج و عمره و عتبات، برگزاري مراسم پروشور اربعين حسيني را يادآور شد و گفت: بر اساس آمار رسمي ما بيش از ۵۰۰ هزار زائر از ايران براي مراسم اربعين عازم كربلا شدند و آمار‌هاي غير رسمي ما نيز رقم ۱ ميليون نفر را نشان مي‌دهد.

وي با بيان اينكه حكومت و مردم عراق از هر جهت هماهنگي خوبي با ملت ايران دارند، اظهار داشت: هر تلاشي در اين زمينه صورت بگيرد دوستي دو ملت را تقويت خواهد كرد.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت توسعه زيرساخت‌ها را عامل مهمي در افزايش تعداد زائرين دانست و افزود: اگر زير ساخت‌ها فراهم شود ما تا رقم ۵ ميليون زائر را نيز پيش بيني مي‌كنيم.

حجت الاسلام قاضي عسكر با بيان اينكه موقعيت عراق براي جمهوري اسلامي و به ويژه رهبر معظم انقلاب داراي اهميت است، تصريح كرد: ترقي و رشد كشور شما رشد ايران محسوب مي‌شود.

وي با اشاره به سفر زائران عراقي به ايران براي زيارت اماكن مقدسه، اظهار داشت: تلاش ما اين است كه ساماندهي خوب و منظمي در راستاي خدمت رساني داشته باشيم و مردم شما بتوانند از امكانات زيارتي، گردشگري و پزشكي ايران استفاده كنند.

نماينده ولي فقيه در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع افراطي گري و تحركات گروه‌هاي سلفي در عراق اشاره كرد و افزود: به عقيده من تقريب ميان مذاهب اسلامي از هر واجبي واجب‌تر است چون هر تجاهري مسلمانان را عقب خواهد انداخت و جلوي نفوذ آنها را مي‌گيرد؛ در همين راستا ما حركت گسترده تقريبي را آغاز كرده تا زائران ما به نكات تقريبي نظير شركت در نمازهاي جماعت در حرمين شريفين و ديگر مسائل توجه كنند.

حجت الاسلام قاضي عسكر با اشاره به شرايط مطلوي عراق و همزيستي مسالمت آميز شيعه و سني در اين كشور، گفت: بايد بر روي اين موضوع حساس بود كه دشمنان با توطئه به اين همبستگي ضربه نزنند و حتي اخيرا در پاسخ به استفتائي از مراجع معظم تقليد شده است تاكيد كرده اند كه توهين به مقدسات اهل سنت حرام شرعي است.


وي ابراز اميدواري كرد كه با درايت كفيل رياست جمهوري و نخست وزير عراق روابط ميان ايران و عراق بيش از پيش توسعه پيدا كند.

در ادامه اين ديدار نيز سعيد اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت كشورمان گفت: نگاه دولت و رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران بر توسعه روابط با كشور دوست و برادر عراق بوده و رفت و آمد زائر از عراق به ايران و از ايران به عراق بهترين راه گسترش اين روابط خواهد بود.

اوحدي با بيان اينكه اگر بخواهيم عدد زائران را افزايش دهيم بايد امكانات و خدمات نيز افزايش پيدا كند، اظهار داشت: زائريني عراقي كه از مرز شلمچه وارد ايران مي‌شوند مشكلات خدماتي داشتند كه با دستور اكيد رهبر انقلاب كميته اي در سازمان حج و زيارت تشكيل شد تا مشكلات زائران عراقي كه به ايران سفر مي‌كنند بر طرف گردد.

وي با اشاره به مراسم برگزاري مراسم اربعين حسيني، اشكالات مشخص شده در راستاي خدمت رساني به زائران را يادآورد شد و افزود: اولويت سازمان حج و زيارت جداي از ايجاد زائرسرا در مرز بهره برداري از دو پروژه بزرك اقامتي رفاهي در كربلا و نجف است كه تا كنون سه بانك بزرگ و بخش خصوصي براي همكاري در آن اعلام آمادگي كرده اند.

بنابر اين گزارش در ادامه خضير الخزاعي كفيل رياست جمهوري عراق با اشاره به مشتركات فرهنگي و اشتياق دولت عراق به تقارب مذاهب و قوميت‌هاي اسلامي، گفت: بحث زيارت اباعبدالله جداي از محبت اهل بيت كه در همه ما هست، براي كشور ما يك منبع اقتصادي محسوب مي‌شود.

الخزاعي مشكلات موجود در راه خدمت رساني به زائران را يادآور شد و افزود: مشكل ما اين است كه يك كشور خراب را تحويل گرفته ايم و جديدا هم موضوع تروريسم و دخالت هايي از سوي بيگانگان ايجاد شده كه مي‌خواهند در عراق فتنه قومي ايجاد كنند.

كفيل رياست جمهوري عراق با اشاره به خويشتن داري گروه‌هاي شيعي در برابر برخي تفرقه افكني ها، اظهار داشت: اين صبر عراق در صحنه بين المللي جواب داده و هم اكنون در اين عرصه ديد مثبتي به عراق دارند.

وي در ادامه به روابط صميمانه ايران و عراق اشاره كرد و افزود: قدرت ايران قدرت عراق است و ما سقفي براي ارتقاي روابط قائل نيستيم و خدمت ما به زائران يك افتخار براي ماست.

كفيل رياست جمهوري عراق با بيان اينكه امروز قدرت ايران يك قدرت جهاني است، گفت: امروز در معادلات جهاني ايران را به عنوان يك قدرت محسوب مي‌كنند.

الخزاعي با بيان اينكه ما تمام تلاش خود را براي خدمت رساني به زائران انجام خواهيم داد، اظهار داشت: ما از تجربيات ايران نيز در اين زمينه استفاده خواهيم كرد و از طرح‌هاي پيشنهادي شما استقبال مي‌كنيم.


عراق را بدون اتكا به نفت و بادرآمد گردشگردي مي‌سازيم

حجت الاسلام قاضي عسكر و سعيد اوحدي با حجت الاسلام محمد تقي مولا ديدار و گفت و گو كردند.

در اين ديدار مسائل مختلفي از قبيل حمل و نقل، اسكان و خدمات دهي به زائران ايراني و همچنين توسعه روابط ميان مسئولان حج و زيارت ايران و عراق مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

حجت الاسلام قاضي عسكر در ابتداي اين ديدار با اشاره به اقداما مثبت سازمان حج و زيارت ايران براي ساماندهي زائران به ويژه در مراسم اربعين، گفت: رقم رسمي ۵۰۰ هزار زائر ايراني در اربعين امسال قابل افزايش است و ما حتي از هم اكنون ستادي را براي ساماندهي زائران اربعين سال آينده تشكيل داده ايم و اميدواريم با خدماتي كه در مناطق مرزي در قالب اماكن اقامتي ايجاد مي‌شود، مردم با خيال راحت‌تري در اين مراسم معنوي شركت كنند.

وي با اشاره به اهداف اين سفر به عراق، گفت: كار ديگر ما در اين سفر بررسي زمين هايي است كه امكان ساخت دارد و مي‌توان در آنها هتل ايجاد كرد.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت اظهار داشت: هم اكنون آمادكي ساخت هتل در زمين هايي كه شما اعلام كنيد از سوي ما وجود دارد و زمين هايي كه وجود دارد در همين سفر كار كارشناسي آن شروع شود و تا چند ماه آينده به نتيجه برسيم.

حجت الاسلام قاضي عسكر به موضوع تامين مايحتاج زائران ايران اشاره كرد و افزود: تامين مواد غذايي مناسب براي زائرين در دستور كار قرار دارد.

وي موضوع حمل و نقل زائران را نكته مهم ديگري دانست كه بايد مورد توجه طرفين قرار گيرد.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با بيان اينكه ظرفيت دو كشور براي گسترش روابط بسيار بالاست اظهار داشت: ما خوشحاليم كه امروز وضعيت عراق و اقتدار دولت اين كشور روز به روز بيشتر مي‌شود و اين جريان تكفيري كه امروز در بخش هايي از عراق تحركاتي دارد و همين عملكرد وفاق را در ميان مردم عراق به وجود آورد.

حجت الاسلام قاضي عسكر تاكيد كرد: بايد فرصت‌ها را غنيمت شمرد و نگذاشت كه اين فرصت‌ها از دست برود.


در ادامه اين ديدار سعيد اوحدي رييس سازمان حج و زيارت با اشاره به تجربه اين سازمان در بالا بردن و ارتقاي تعداد زائران در عمره و همچنين برگزاري عمره پس از ۳۰ سال در ماه صفر، گفت: ما در عمره ۷۰ درصد افزايش عمره گزار داشته ايم و همين موضوع را نيز مي‌توانيم در عتبات ساماندهي كنيم.

وي با بيان اينكه پس از ساماندهي موضوع حج تصميم داريم به ساماندهي موضوع عتبات بپردازيم، اظهار داشت: بدون شك در عراق اراده زيادي براي همكاري وجود دارد چون ما از نظر فرهنگي و مذهبي نزديكي بسياري با يكديگر داريم.

رييس سازمان حج و زيارت با اشاره به انجام كارهاي كارشناني و مهندسي لازم براي گسترش و توسعه امكانات زيرساختي براي افزايش ميزان زائران و بهبود خدمت رساني تصريح كرد: ما با دست پر به اين سفر آماده ايم و آمادگي همكاري در زمينه‌هاي مختلف را داريم.

بنابر اين گزارش، حجت الاسلام محمد تقي مولي نيز با اشاره به حضور زائران در عتبات عاليات، گفت: ما نياز به تجربه داريم و در ادامه تسهيلاتي را مي‌توانيم فراهم كنيم كه به زائران خدمات بدهيم.

وي اضافه كرد: بايد مقدمات فراهم شود و اگر اين مقدمات در مرز و محل‌هاي اقامتي تامين گردد ويزايي بيشتري نيز براي زائران صادر خواهد شد.

امير الحاج عراق سفر زائران ايراني را داراي ابعاد مختلف فرهنگي، سياسي و اجتماعي و اقتصادي خواند و افزود: حتي بدون پول نفت و با تكيه بر گردشگري و حضور زائرين مي‌توان عراق را ساخت.

حجت الاسلام مولي موضوع سرمايه گذاري شركت‌هاي ايراني در عراق را نيز مدنظر قرار داد و گفت: درباره اين موضوع نيز بايد همفكري لازم صورت گيرد و موضوع توسعه سرمايه گذاري پيگيري شود.

وي خاطرنشان كرد: در زمينه‌هاي ديگر نظير فرهنگ و نشر كتب مناسب براي زائرين نيز مي‌توانيم همكاري‌هاي خوبي داشته باشيم و آماده هستيم از تجربيات ايران در زمينه‌هاي مختلف از جمله عمره و خدمت رساني به زائران استفاده كنيم.

بررسي راهكارهاي كم شدن هزينه و تسهيل حمل و نقل زائران ايراني

حجت الاسلام قاضي عسكر و سعيد اوحدي در ديدار با وزير راه عراق راه كارهاي كم شدن هزينه و تسهيل حمل و نقل زائران ايراني را بررسي كردند.

حجت الاسلام قاضي عسكر در اين ديدار با اشاره به توافقات صورت گرفته در دوره‌هاي قبل با وزرات راه عراق در زمينه تسهيل سفر زائران به عراق گفت: پيش از اين نيز در زمينه خط آهن و گسترش آن از خاك ايران به عراق مذاكراتي شده بود كه شما نيز اعلام آمادگي در اين زمينه داشتيد.

وي با بيان اينكه اگر هزينه‌هاي سفر به عتبات را كاهش دهيم تعداد زائران نيز افزايش مي‌يابد، ادامه داد: اگر بتوانيم عوارض فرودگاه و هزينه ويزا را كم كنيم، هزينه قابل توجهي به زائرين كمك خواهد شد.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت افزود: استفاده از ظرفيت حسينيه‌ها نيز در كاهش هزينه زائرين تاثير گذار خواهد بود و در عين حال باعث افزايش حضور زائرين مي‌شود.

حجت الاسلام قاضي عسكر در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع تحركات گروه‌هاي تكفيري در عراق اشاره كرد و گفت: اميدواريم شر تكفيري‌ها از سر شيعه و اهل سنت كم شود و كشور عراق بتواند به سمت آبادي گام بردارد.

در ادامه اين ديدار سعيد اوحدي رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه موضوع حمل و نقل يكي از موضوعات مهم مرتبط با زائرين است، اظهار داشت: هم اكنون ۶۰ درصد زائرين ما از مرز زميني و ۴ درصد از مرز هوايي اعزام مي‌شوند.

وي سياست دولت يازدهم و سازمان حج و زيارت را افزايش تعداد زائرين به ويژه در عراق عنوان كرد و افزود: توقع مردم اين است كه اگر تعداد زائرين افزايش پيدا مي‌كند خدمات نيز افزايش بيايد.

اوحدي ادامه داد: شركتي را براي بهبود وضعيت خدمت رساني به زائرين به زودي راه اندازي و ثبت خواهيم كرد و از تجربيات و پيشنهادات شما نيز در اين زمينه استفاده مي‌كنيم.

رييس سازمان حج و زيارت با اشاره به دريافت عوارض از زائرين در فرودگاه نجف و عدم ارائه خدمات متقابل اظهار داشت: زائر از ما سوال مي‌كند كه چرا بايد مبلغ اين مبلغ را به عنوان عوارض پرداخت كند؛ بدون شك اين مسائل با توصيه شما حل و فصل خواهد شد.

اوحدي تصريح كرد: اگر سرمايه گذاران عراقي هستند كه مايل به سرمايه گذاري در شركت‌هاي حمل نقل باشند ما نيز آمادگي همكاري با اين سرمايه گذاران را داريم.

بنابر اين گزارش، در ادامه اين ديدار هادي العامري وزير راه عراق با تاكيد بر اين نكته كه خدمت رساني به زائرين افتخاري براي ما محسوب مي‌شود، گفت: ما آمادگي داريم كه اتوبوس‌هاي ايراني با زائر وارد خاك عراق شوند ولي مشكل مربوط به اعطاي ويزاي متعدده و وزارت كشور بوده است.

وي درباره برخي مشكلات تردد در فرودگاه بغداد براي زائرين اظهار داشت: براي حل اين مشكل مي‌توان بارها و وسايل مسافران قبل از حركت به سمت فرودگاه به فرودگاه برود و مامور امنيتي آنها را چك كند و مسافران معطل بررسي بار خود نشوند.

وزير راه عراق، همچنين با اشاره به نظر مثبت نخست وزير اين كشور براي حذف عوارض فرودگاه نجف، تصريح كرد: مبالغ ويزا بايد داراي برابري باشد و فرودگاه نجف نيز بايد عوارض را حذف كند وگرنه ديگر اجازه فرود هواپيما در اين فرودگاه را نخواهيم داد.

ديدار هيات ايراني با رييس مجلس اعلاي عراق


حجت الاسلام قاضي عسكر و سعيد اوحدي با حجت الاسلام سيدعمار حكيم ديدار و گفت و گو كردند.

حجت الاسلام قاضي عسكر در اين ديدار با اشاره به جايگاه خاندان حكيم گفت: اين خاندان يادآورد مرجعيت است و در موضوع جهاد و شهادت نيز شهداي زيادي از اين خانواده تقديم اسلام شده است.

در ادامه اين ديدار نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و رييس سازمان حج و زيارت كشورمان، رايزني هايي در زمينه تسهيل در سفر زائران ايراني به عتبات عاليات با رييس مجلس اعلاي عراق انجام دادند.

ديدار هيات بعثهِ وحج و زيارت با آيات حكيم و بشير نجفي


حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر و سعيد اوحدي با آيت الله العظمي سيد سعيد حكيم از مراجع تقليد نجف ديدار و گفت و گو كردند.


در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر ضمن ارائه گزارشي از عملكرد سازمان بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت درباره زائرين ايراني عتبات، گفت: ما در سفر خود به عراق ملاقات با نخست وزير، وزير كشور، وزير راه و ديگر مسئولان كشور عراق مذاكرات خوبي انجام داديم و قرار شد براي كاهش هزينه‌هاي مسافران از سوي دولت عراق مساعدت‌هاي لازم صورت گيرد.

وي با بيان اينكه تلاش مي‌كنيم تاثير فرهنگي زيارت در زندگي زائرين زائرين بيشتر نمود پيدا كند، افزود: از سوي بعثه مقام معظم رهبري براي زائرين كتاب و مطالب فراواني تهيه شده و از طريق صدا و سيما و آموزش‌هاي اينترنتي زمينه آموزش‌هاي لازم براي زائرين نيز فراهم شده است.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به انتشار نزديك به هزار اثر فرهنگي و ديني مرتبط با حج و زيارت از سوي بعثه مقام معظم رهبري اظهار داشت: بخشي از اين كتاب‌ها مربوط به معرفي تشييع و رد شبهات وهابيت است.

در ادامه اين ديدار آيت الله العظمي سيد سعيد حكيم با قرائت حديثي درباره زيارت حضرت سيدالشهدا (ع) گفتند: مردم از قديم معتقد بودند كه زيارت مزار امام حسين (ع) موجب خير و بركت آنها مي‌شود و منش ائمه اطهار سلام الله عليهم بر اين بود كه شيعيان خود را بر فرهنگ زيارت تربيت مي‌كردند.

وي با بيان اينكه معصومين عليهم السلام بر مساله مظلوميت امام حسين (ع) تاكيد مي‌كردند، افزودند: در حقيقت يك ارتباط محكم ميان مظلوم و گوش دهنده به مظلوميت وجود دارد.

اين مرجع تقليد خاطرنشان كردند: مساله مظلوميت اباعبدالله (ع) از زمان پيامبر (ص) شروع شده و اگر امروز نگاه كنيد مي‌بينيد كه از كشورهاي هندوستان و پاكستان و نه فقط كشورهاي همجوار براي زيارت امام حسين (ع) به عراق مي‌آيند.

بنابر اين گزارش حجت الاسلام قاضي عسكر و سعيد اوحدي همچنين در ادامه با حضور بيت آيت الله العظمي بشير نجفي با اين مرجع تقليد نجف ديدار و گفت و گو كردند.

در اين حجت الاسلام قاضي عسگر در اين ديدار با اشاره به اهداف سفر خود و رئيس سازمان حج و زيارت به عراق گفت: يكي از اهداف ما در اين سفر ديدار با مسئولان عراقي در راستاي تلاش براي افزايش زائرين ايران و همچنين كاهش هزينه زيارت و سهولت در رفت و آمد اين عزيزان بود.

وي با بيان اينكه بنا داريم در صورت فراهم شدن زير ساخت‌ها تعداد زائرين را به ۶ ميليون زائر در سال برسانيم، ادامه داد: به دليل عدم وجود زيرساخت‌هاي كافي اين مساله با مشكل مواجه است و در همين راستا سازمان حج و زيارت ايران رايزني هايي را با بانك‌هاي و شركت‌هاي غيردولتي براي سرمايه گذاري در عراق انجام داده تا زيرساخت هايي نظير هتل و اماكن اقامتي ايجاد شود.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت تاكيد بر لزوم آموزش زائران و توجه به مسائل فرهنگي مرتبط با زيارت اظهار داشت: پيوند با مرجعيت يكي از اهداف زيارت است و تلاش بعثه مقام معظم رهبري در راستاي بهره گيري زائران از محضر مراجع تقليد نجف قرار دارد.


در ادامه اين ديدار آيت الله العظمي بشير نجفي با بيان اينكه خداوند و رسول گرامي اسلام (ص) مارا به عمل كردن دعوت نموده اند، گفت: وقتي انسان عمل خوبي انجام مي‌دهد نبي مكرم اسلام به او بشارت داده كه متحمل ضرر نشده است ولي اگر مرتكب قصور شده انسان مي‌ترسد از عمل خود.

اين مرجع تقليد تصريح كرد: كار شما خدمت به زائرين است و اين فرصت را براي ديگران فراهم مي‌كنيد كه امام خود را زيارت كنند؛ ما اين مساله را داشتيم كه امام سجاد (ع) در ميان قافله حجاج شركت مي‌كردند و به حجاج آب و غذا مي‌رساندند و زماني كه شناخته مي‌شدند به قافله بعدي مي‌رفتند؛ در واقع شما كار امام سجاد (ع) را مي‌كنيد.

آيت الله نجفي با بيان اينكه زيارت امام حسين (ع) افضل اعمال مستحب است، ادامه داد: زيارت دل‌هاي دشمنان اهل بيت عليهم السلام را مي‌سوزاند؛ از همين جهت خدمت به زائرين امام حسين نيز افضل اعمال مستحب خواهد بود.

اين مرجع تقليد در پايان خاطر نشان كرد: علامت قبول زيارت براي زائرين گفته شود و علامت قبول زيارت نيز اين است كه پس از آن يك انقلابي در زائر به وجود بيايد.


ديدار هيات ايراني با نخست وزير و سرپرست وزارت كشور عراق

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سعيد اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت كشورمان در ادامه ديدار‌هاي خود با مقامات عراقي با نخست وزير عراق ديدار و گفت‌وگو كردند.

نوري المالكي در اين ديدار با تأكيد بر لزوم رفع همه موانع و مشكلات زيارتي ميان دو كشور گفت: در اين زمينه قائل به هيچ محدوديتي نيستيم و اماده برطرف كردن همه مشكلات پيش رو هستيم.

در ديدار مسئولان حج و زيارت كشورمان با عدنان اسدي، سرپرست وزارت كشور عراق هم بر اجرايي شدن تردد اتوبوس‌هاي زائران ايراني در عراق و برطرف كردن مشكلات حمل و نقل تأكيد شد.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در اين ديدار‌ها توجه بيشتر به حمل و نقل، بهداشت و مسايل امنيتي زائران ايراني را خواستار شد.

هيات ايراني همچنين در اين سفر از هتل‌ها و محل اسكان زائران ايراني، آشپزخانه‌هاي مركزي، مراكز پزشكي ايراني مستقر در شهر‌هاي كربلا و نجف بازديد به عمل خواهد آورد.

منبع : hajj.ir

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.