پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

حمل و نقل 850 هزار عمره گزار ایرانی چگونه انجام می‌گیرد؟

حمل و نقل 850 هزار عمره گزار ایرانی چگونه انجام می‌گیرد؟
یکی از بخش های عملیات اجرایی عمره که قسمت قابل توجهی از حجم عملیات و هزینه سفر  را بخود اختصاص می‌دهد، بخش حمل و نقل می‌باشد. از لحظه حضور زائران در فرودگاه‌های کشور برای اعزام به سرزمین وحی تا لحظه بازگشت‌شان به کشور برنامه‌ریزی‌های عمده و حجم عملیات اجرایی وسیعی  برای امور حمل و نقل عمره‌گزاران صورت می‌گیرد.

تنظیم جداول پروازی عمره، تعیین ظرفیت و نوع پروازها با هماهنگی و همکاری سازمان هواپیمایی کشور و شرکت فرودگاه‌ها، تخصیص پروازهای برنامه‌ریزی شده به کاروان‌های عمره ، انتقال زائران از ایستگاه‌های پروازی کشور به فرودگاه‌های کشور میزبان، انتقال زائران با اتوبوس از فرودگاه‌های جده و مدینه منوره به هتل‌های محل اقامتشان در مدینه منوره، انتقال عمره‌گزاران از مدینه به مکه با اتوبوس‌های بین شهری، برگزاری زیارت دوره برای زائران در شهرهای مکه و مدینه، انتقال زائران از هتل‌های محل اقامت در مکه به ایستگاه‌های نزدیک مسجدالحرام، انتقال زائران از هتل‌های مکه به فرودگاه جده همه و همه فعالیت هایی است که در حوزه حمل و نقل عملیات عمره مفرده جای می‌گیرد.

امور حمل و نقل در عملیات عمره به دو بخش حمل و نقل هوایی و حمل و نقل زمینی تقسیم می‌گردد.

الف) حمل و نقل هوایی :

با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط سازمان حج و زیارت ، در عملیات عمره جاری بیش از 850 هزار زائر ایرانی در مدت زمان حدود 7 ماه با 2500 پرواز به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

در موسم عمره امسال نیمی از پروازهای عمره‌گزاران ایرانی توسط دو شرکت هواپیمایی کشورمان شرکت‌های ایران ایر و ماهان و نیمی دیگر توسط شرکت هواپیمایی سعودی انجام می‌گیرد.

زائران ایرانی از طریق 20 ایستگاه پروازی کشور شامل تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، کرمان، کرمانشاه، ساری، گرگان، ساری، رشت، یزد، همدان، تبریز، اردبیل، ارومیه، زاهدان، بیرجند، زنجان، بندرعباس، اهواز، بوشهر به  فرودگاه‌های مدینه منوره و جده اعزام می‌شوند.

پروازهای رفت زائران به سرزمین وحی به مقصد دو فرودگاه مدینه منوره و جده انجام می‌گیرد، اما تمامی عمره‌گزاران ایرانی پس از انجام مناسک عمره و اقامت 5 روزه در مکه مکرمه، از فرودگاه جده به کشور باز می گردند.

در عملیات عمره جاری مقصد پروازهایی که با دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان انجام می‌گیرد، فرودگاه جده و مقصد پروازهایی که با شرکت هواپیمایی سعودی انجام شود، فرودگاه مدینه منوره خواهد بود.

لازم به توضیح است هزینه بلیط پروازهایی که به مقصد فرودگاه جده انجام می‌گیرد، حدود 400 هزار تومان ارزانتر از پروازهای مدینه می‌باشد.

گفتنی است ایستگاه‌های پروازی کشور بر اساس متوسط فاصله تا فرودگاه مقصد به دو گروه ایستگاه‌های دور و نزدیک تقسیم می‌گردند و این دوری و نزدیکی باعث اختلاف 100 هزار تومانی در هزینه بلیط هواپیمای زائران می‌گردد.

ایستگاه‌های نزدیک شامل فرودگاه‌های بوشهر، بندرعباس، اهواز، شیراز، تهران، یزد، کرمان، اصفهان، کرمانشاه، ساری، رشت، گرگان، زنجان و همدان می‌باشد.

ایستگاه‌های دور نیز شامل فرودگاه‌های مشهد مقدس، زاهدان، اردبیل، تبریز، ارومیه و بیرجند می باشد.

سازمان حج و زیارت پیش از پرواز نکات ذیل را به زائران متذکر می‌گردد:

بر اساس دستورالعمل‌ شرکتهای هواپیمایی لازم است زائران از بردن وسایل خطرآفرین از جمله کپسول گاز، لوازم آرایشی اشتعال‌زا و انواع اسپری به داخل هواپیما و قسمت بار اجتناب نمایند.

همچنین لازم به یادآوری است در قسمت بازرسی فرودگاه‌ها اشیاء و وسایل تیز چون چاقو، قیچی و ناخن‌گیر از مسافران گرفته خواهد شد و امکان انتقال آن به داخل هواپیما وجود ندارد.

ب) حمل و نقل زمینی :

حمل و نقل زمینی عمره گزاران شامل دو بخش درون‌شهری و بین‌شهری می باشد. سازمان حج و زیارت برای ساماندهی امر حمل و نقل درون شهری و بین شهری عمره گزاران ایرانی پیش از موسم عمره جاری با همکاری شرکت‌های مجری عربی با اتحادیه اتوبوس‌داران عربستان وارد مذاکره شده و بر این اساس با شرکت‌های حمل و نقل عربستان قرارداد می‌بندند.
 
اتوبوس‌های بکار گرفته شده در حمل و نقل عمره گزاران ایرانی ، اتوبوس‌های مجهز و پیشرفته و غالباً مدل سال 2012 به بالا می‌باشد.

با ورود زائران ایرانی به فرودگاه‌های عربستان، عمره گزاران با اتوبوس‌های یاد شده به هتل‌های محل اقامتشان در مدینه منوره انتقال داده می‌شوند.

عمره گزارانی که پروازشان به مقصد فرودگاه جده می باشد پس از طی نمودن مسافت حدود 400 کیلومتری با اتوبوسهای حمل و نقل بین‌شهری به مدینه منوره عزیمت می‌نمایند و زائرانی که پرواز آنان به مقصد فرودگاه مدینه منوره می باشد، با طی نمودن مسافت کوتاهی بوسیله اتوبوس به هتلهایشان در مدینه انتقال داده می‌شوند.

در طول 5 روز اقامت زائران ایرانی در مدینه منوره برای برگزاری زیارت دوره آنان و بازدید از مساجد و اماکن زیارتی این شهر مقدس برنامه ریزی شده است.

پس از پایان یافتن اقامت 5 روزه عمره گزاران در مدینه منوره اتوبوس‌های حمل و نقل بین شهری زائران را از هتل‌ محل اقامتشان در مدینه منوره به مسجد شجره که یکی از میقات‌ها برای مُحرم شدن زائران است، انتقال می‌دهند و زائران مُحرم‌شده پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد شجره و خواندن تلبیه راهی مکه مکرمه می‌شوند.

روزانه با ناوگانی برابر با 125 دستگاه اتوبوس امور انتقال زائران ایرانی از مدینه منوره به مکه مکرمه صورت می‌پذیرد.

در اقامت 5 روزه عمره گزاران در مکه مکرمه نیز برای برگزاری زیارت دوره آنان برنامه ریزی شده است.

از آنجایی که هتل‌های محل سکونت زائران ایرانی در مکه مکرمه غالباً دارای مسافتی طولانی تا مسجد الحرام است، زائران برای رفت و آمد به حرم لزوماً بایستی از اتوبوس‌های حمل و نقل درون‌شهری مکه مکرمه که مقابل هتل‌ها توقف می‌نمایند، استفاده کنند.

لازم به یادآوری است سرویس حمل و نقل درون شهری بغیر از فاصله زمانی نیم ساعت قبل از اذان و 45 دقیقه بعد از اقامه نمازهای جماعت یومیه ، در سرتاسر شبانه‌روز به زائران خدمات ارائه می‌نماید.

اتوبوس‌های نقل درون‌شهری صرفاً جهت جابجایی زائرین در مسیر هتل تا حرم در نظر گرفته شده و امکان استفاده از آنها جهت رفتن به بازار یا اماکن زیارتی دیگر وجود ندارد.

هزینه های مربوط به شبکه حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری به صورت متمرکز توسط سازمان حج و زیارت به شرکت‌های مجری پرداخت شده و زائرین گرامی لازم نیست وجهی به رانندگان و سایر عوامل حمل و نقل پرداخت نمایند.

با پایان یافتن زمان 10 روزه سفر، عمره گزاران با اتوبوسهای بین شهری از هتل محل اقامتشان در مکه مکرمه به فرودگاه جده انتقال داده شده و از آنجا به کشور مراجعت می نمایند.






سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.