پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

پس از پایان ترنم مناجات عارفانه اباعبدالله الحسین در صحرای عرفات، حرکت سپیدپوشان به سوی مشعرالحرام آغاز شد

پس از پایان ترنم مناجات عارفانه اباعبدالله الحسین در صحرای عرفات، حرکت سپیدپوشان به سوی مشعرالحرام آغاز شد

پس از یک روز دلدادگی با معبود هستی، 75 هزار زائر ایرانی همگام با زائران جهان اسلام صحرای عرفات را به سوی مشعر الحرام ترک می کنند.

 پس از پایان ترنم مناجات اباعبدالله الحسین(ع) در صحرای عرفات، چادرهای زائران ایرانی در حال جمع آوری بوده و زائران پس از نماز مغرب و عشاء عازم مشعرالحرام می شوند.

امسال نیز برای سومین سال متوالی انتقال زائران از عرفات به مشعر الحرام به صورت حمل و نقل ترددي انجام مي پذيرد، به اين گونه كه اتوبوس هاي ويژه اي فراهم شده تا زائران ايراني را در سه مرحله از عرفات به مشعر الحرام منتقل نمايد. اين برنامه موجب شده مشكلات انتقال زائران به ماشين ها و سپس ترافيك هاي طولاني كاهش يابد و زائران ايراني اين مسير را حداكثر در 30 دقيقه طي نمايند.

در سال هاي گذشته زائران بسياري در ترافيك مي ماندند و برخي اين مسير 7 كيلومتري از عرفات تا مشعر را سه تا هشت ساعت در ترافيك گير مي كردند.

تكاپو و تلاش براي رسيدن به مشعر، همراه هزاران هزار نفر كه در مسيري مشخص حركت مي كنند، انسان را چون قطره اي ميان دريا تصوير مي كند. اين يكي از زيباترين لحظاتي است كه انسان در طول عمر مي تواند تجربه كند؛ شب را در صحرايي بدون چادر و زير انداز بايد تا صبح گذراند و اين گونه است كه خداوند متعال در قرآن كريم دستور داده تا در مشعر الحرام « ذكر » پروردگار جاري و ساري گردد.

حجاج در وقوف اختياري، ميان اذان صبح تا طلوع آفتاب را در مشعر مي مانند و اندكي پيش از طلوع آفتاب، با گذر از مسير 5/2 كيلومتري مشعر، به وادي (كم عرض) محسِّر رسيده از آن به منا وارد مي شوند. ابتداي عرفات، انتهاي عرفات، ابتداي مزدلفه، انتهاي مزدلفه و ابتداي منا با تابلوهاي بزرگي مشخص شده است.

به كاروانهاي ايراني توصيه شده است تا زنان و افراد ضعيف را شب هنگام از عرفات به طور مستقيم به سمت جمرات ببرند تا آنها جمره عقبه را رمي كرده و زودتر و پيش از شلوغي منا در كاروانها مستقر شوند. كاروانهاي ديگر نيز پس از رسيدن به منا به چادرها برده شده و پس از پذيرايي مختصر به آرامي آماده حركت به سمت جمرات مي شوند.

 

مجید عبداللهی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.