پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مهندس اوحدی در همایش دو روزه مدیران حج و زیارت کشور در مشهد مقدس خبرداد:

تأسیس شرکت «امید زائر» در راستای توسعه زیرساختهای رفاهی سفرهای عتبات

تأسیس شرکت «امید زائر» در راستای توسعه زیرساختهای رفاهی سفرهای عتبات
مهندس اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت روز دوشنبه 14 بهمن در همایش مدیران حج و زیارت استان های کشور که همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: رسالت حفظ امانت گرانبهای انقلاب اسلامی امروز به عهده ما گذاشته شده است و یقیناً به برکت خون شهدا امروز عزت اسلام و ایران اسلامی بر تارک جهان می‌درخشد و در سراسر گیتی پرتو افکنده است.

وی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی در عرصه جهانی دست برتر دارد و خواه ناخواه به عنوان یک قدرت منطقه ای بلکه جهانی مطرح است بگونه‌ای که امروز رئیس جمهور امریکا عاجزانه اعتراف می کند اگر می توانستیم حتماً تاروپود فناوری هسته ای ایران را از هم می‌پاشیدیم.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: نعمت بزرگی است که ما و شما در نظام اسلامی در مسیر خدمت به زائران قرار گرفته‌ایم و بواسطه این توفیق جا دارد شور و نشاط سراسر وجود ما را فراگیرد و این شأن و منزلت و قداست وظایف و مأموریت ها که بر دوش ما نهاده شده، جای شکر فراوان دارد که مبادا از آن غافل شویم.

مهندس اوحدی در بیان اقدامات سازمان حج و زیارت در خصوص عمره جاری و حج 93 گفت : امسال برنامه زمان بندی حج تمتع به همت کارگروه‌هایی که در موسم حج گذشته شکل گرفت، به موقع شروع شد و اعزام عمره گزاران نیز بگونه‌ای انجام گرفت که زائران ایرانی  از 14 ماه صفر در مدینه منوره حضور داشته باشند.

معاون وزیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر اخیرش به عربستان و دیدار با وزیر حج آن کشور توضیح داد: در سفر اخیر هیئت رسمی به عربستان از وزیر حج آن کشور بابت گشایش به موقع سیستم صدور ویزای عمره تشکر کردم و یادآور شدم که ما هیچ متخلف اقامتی عمره و هیچ زندانی ایرانی در خاک عربستان نداریم.

وی ادامه داد: در خصوص عملیات عمره تاکنون کار سنگینی انجام شده و تا امروز 150 هزار معتمر ایرانی اعزام شده اند و سال گذشته در چنین ایامی از ماه های قمری هفت هزار زائر ایرانی به عمره فرستاده شده بودند.

مهندس اوحدی توضیح داد: تاخیرهایی در پروازهای عمره بدلیل تغییرات جوی صورت گرفته اما  گزارش‌های رسیده حاکی است مردم از کیفیت پذیرایی و نقل و اسکان عمره رضایت نسبی دارند.

وی در خصوص قیمت کاروان های حج 93 بیان کرد: قیمت کاروان های تمتع 93 حداقل 7 میلیون و 700 هزار تومان و حداکثر 10 میلیون و 590 هزار تومان است. البته اگر تنها افزایش نرخ ارز که از 2450 تومان پارسال به 2650 تومان در سالجاری را در نظر بگیریم، باید شاهد رشد حدود 700 هزار تومانی قیمت حج می بودیم که بواسطه حضور آگاهانه و باتدبیر در بازار عربستان و تمهیدات مدیریتی در اوضاع بازار این کشور  و پیگیری موضوع یک میلیون و 100 هزار تومان مساعدت بانک ملی توانستیم به یک قیمت مناسب رسیدیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص برنامه ریزی برای سفر های عتبات گفت: در مورد سفرهای عتبات مشکل زیاد است که باید با حکمت و تدبیر در حل و فصل آن بکوشیم. متأسفانه فرصت های عراق در راستای تأمین رفاه و آسایش مادی و معنوی مردم از دست می رود و خدمات ارائه شده به زائران اصلاً در خور شأن و منزلت آنان نیست.

مهندس اوحدی بیان کرد: در حوزه عربستان علی رغم محدودیت ها‌ی سیاسی، اجتماعی و عقیدیتی و قانونی خدمات شایسته و عزتمندانه‌ای به زائران ارائه می شود اما خدمات در عراق توأم با ضعف و کاستی است.

وی ادامه داد: چرا هتل‌های نامناسب را در حج از گردونه خارج می کنیم ولی در عراق با کیفیت‌های نامناسب سروکار داریم و سعی نداریم گریبان خود را از چارچوب‌های فعلی خارج کنیم؟!

رئیس سازمان حج و زیارت خطاب به  دست اندرکاران سفرهای عتبات گفت: با وجود فرصت ها و ظرفیت های موجود سازمان حج و تجربه عظیم شرکت شمسا چرا مدیریت امور دچار ضعف و بعضاً مشکلات است و خروجی و ثمره زحمات شبانه‌روزی عزیزان خدمتگزار راه به جایی نمی‌برد؟ چرا نباید گنجینه پرقدرت ذخائر زائران نزد بانکها در راستای نفع و رفاه خود آنها بکار بیفتد؟

وی تصریح کرد: حدود یک و  نیم میلیون نفر زائر عتبات یک سرمایه قابل توجه اقتصادی است که می تواند عامل حاکمیت اقتصادی ما بر بانک‌های کشور باشد و اقتصاد زیارت را به تحرک و کارآمدی برساند و فشار را از دوش زائران بردارد و از رنج آنان بکاهد.

مهندس اوحدی ادامه داد: برای رفع معضل و رهایی از بن بست مدیریتی موجود در حوزه سفرهای عتبات با حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای قاضی عسکر و جناب آقای جنتی مشورت کردیم و ایده تأسیس شرکتی با هدف توسعه زیرساخت‌های لازم برای زائران ایرانی را ارائه دادیم. همانطور که امروز می بینیم بانک گردشگری بدنبال تأسیس صندوق گردشگری پدید آمده و خدمات رسانی می کند.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: زمانی که با جناب آقای جنتی طرح موضوع کردیم، آقای وزیر فرمودند تا الان کوتاهی شده و ایشان انصافاً از طرح حمایت کردند. از طرفی برگزاری آیین اربعین امسال مزید بر علت پیگیری ایده مذکور گردید و ما را در این اعتقاد هرچه راسخ تر کرد که تأمین زیرساخت‌های اولیه نیازمند فراهم کردن بستر سرمایه‌گذاری و چارچوب قانونی برای تعریف پروژه‌های مربوطه می باشد، پس برای اخذ مجوزهای تأسیس آن دست بکار شدیم و مراحل مختلف را طی شده است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه اساسنامه شرکت شمسا و مؤسسه عمره سعادت هم به ما  اجازه این کار را می داد، لذا شرکت «عمران و توسعه امید زائر» شکل گرفت که جایگاه خوبی برای هدایت و مدیریت سرمایه‌گذاری در جهت منافع زائران در عراق می باشد و یک قلک خوب اقتصادی برای کارگزاران زیارتی خواهد بود.

مهندس اوحدی تأکید کرد: تمام طرح ها و پروژه هایی که در این مسیر دنبال می شود دارای توجیه اقتصادی است و جواب خواهند داد. بانک های متعددی در خصوص همکاری اعلام آمادگی کرده اند و در عراق نیز شرکت امید زائر در حال ثبت شرکت با طرف عراقی است.

وی یادآور شد: قبل از آغاز این فعالیت ها تأسیس زائر سرا در مرزهای زمینی و راه اندازی استراحتگاه‌های بین راهی در مسیر زائران ایرانی و عراقی دنبال خواهد شد و مشکلات مسافران عراقی که به عنوان توریست زیارتی یا برای درمان وارد کشورمان می شوند تا اندازه ای کاسته می شود - موضوعی که امروز دغدغه مقام معظم رهبری نیز هست و قرار است کمیته ای با حضور سازمان حج و زیارت ، معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و بخش بین الملل دفتر مقام معظم رهبری به آن بپردازد و سریعاً نتیجه آن اعلام شود.

مهندس اوحدی ابراز امیدواری کرد: تمام امکانات سازمان حج و زیارت از نظر منابع انسانی و ساختاری و مالی و غیره یکجا در اختیار هر سه حوزه حج ، عمره و عتبات قرار دارد و اینطور نیست که عتبات موضوعی جدای از ظرفیت های حج و عمره دیده شود لذا همه چیز در یک ظرف قرار دارد.

وی تصریح کرد: هیئت مدیره شرکت شمسا و سایر برادران خدمتگزار همگی سرمایه های شگرف عرصه زیارتی کشور هستند که بایستی در حوزه عتبات نیز تلاش نمایند تا خروجی و ثمره این سرمایه ها هرچه قوی تر و وسیع‌تر پدیدار گردد.

رئیس سازمان حج و زیارت در انتها تأکید کرد: توانایی و امکانات خود را هدر ندهیم و آنها را رو به یک هدف والا بسیج و متمرکز کنیم. افق دید و سعه صدر خود را ارتقاء دهیم و به آینده و راهکارهای جدید بیاندیشیم. شرکت امید زائر میدان و عرصه خوبی برای سرمایه‌گذاری هدفمند و هدایت و تعالی این خواسته‌ها و نظریات است و گامی بلند در جهت توسعه خدمات زائران خواهد بود که امیدواریم خداوند متعال هم توفیق و خیر و برکت آنرا عطا فرماید.


 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.