پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

همايش عمره‌گزاران استان تهران برگزار شد

همايش عمره‌گزاران استان تهران برگزار شد

همايش عمره‌گزاران استان تهران با سخنراني مسؤولان بعثه‌ مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت برگزار و راهنمايي‌هاي لازم براي بهره‌مندي زائران از بركات معنوي اين سفر ارائه شد.

 اين همايش با حضور پرشور عمره گزاران استان تهران در دو نوبت صبح و بعد از ظهر با سخنراني مسؤولان بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت در سالن سرپوشيده استاديوم آزادي برگزار و راهنمايي‌هاي لازم براي بهره مندي زائران از بركات معنوي اين سفر ارائه شد.

در سفر عمره به ما چه مي‌دهند؟


حجت‌الاسلام والمسلمين فرشاد به عنوان سخنران نوبتِ صبحِ همايش عمره گزاران استان تهران، به دستاوردهاي سفر عمره اشاره كرد و اظهار داشت: سفر عمره يك سفر عادي نيست، اين سفر گرچه كوتاه است اما مصداق نفح است و امام صادق (ع) مي‌فرمايد «اي مردم در تمام عمرتان نفحاتي (موقعيتهاي استثنايي) براي شما ايجاد مي‌شود».


وي قدم اول در سفر عمره را شناخت و معرفت دانست و اظهار داشت: به تعبير امام راحل مهم اين است كه زائر بفهمد مكه و مدينه كجا هستند.


آقاي فرشاد افزود: شما مهمان خاص و ويژه خداوند هستيد؛ دعاي عمره‌گزار تا وقتي كه به موطن خود باز مي‌گردد مستجاب است و بر اساس آيات و روايات عمره منافع بسياري براي انسان در پي دارد.


وي با اشاره به حديثي از پيامبر اكرم (ص) كه مي‌فرمايند «خداي تبارك و تعالي دو فرشته براي من خلق كرده و وظيفه اين دو فرشته پاسخگويي به مردمي است كه از اقصي نقاط جهان به من سلام مي‌دهند، اما كساني كه به مدينه مي‌آيند و به من سلام مي‌دهند، خود پاسخگوي سلام آنها هستم»، انجام اعمال عمره را سبب عنايت پروردگار به انسان دانست و افزود: انجام عمره سبب پاكي روح انسان و بخشش گناهان او مي‌شود.


در اين سفر از انسان چه مي‌خواهند؟


حجت الاسلام فرشاد در بخش دوم سخنان خود با بيان اينكه انسان بايد در همه حال خداوند را به ياد داشته و مراقب اعمال خود باشد، اظهار داشت: انسان در شهرهاي مكه و مدينه بايد به فلسفه اعمالي كه انجام مي‌دهد آگاه باشد، در سفر عمره انسان بايد متحول شود و نسبت به وظايف خود مسئوليت پذير باشد.


سخنران بعد از ظهر همايش عمره گزاران استان تهران، حجت لاسلام والمسلمين نواب بود. وي عمره را حج اصغر دانست و گفت: بر اساس روايات، عمره داراي جايگاه مهمي در اسلام بوده و انسان بايد ارزش‌هاي اين سفر را درك كند.


تقويت دين نخستين مزيت سفر معنوي حج


وي يكي از مزاياي سفر معنوي حج راتقويت دين دانست و افزود: اولين قدم در اين سفر، اخلاص است و از آنجا كه زمان اين سفر كوتاه است، انسان بايد استفاده و بهره معنوي لازم را كسب كند.


اين استاد حوزه تصريح كرد: اگر انسان در سفر عمره چيزي غير از اخلاص خدا را در دل خود جاي دهد بي گمان بازنده اين سفر خواهد بود.


حجت الاسلام والمسلمين نواب ضمن تاكيد بر توجه و همكاري زائران با همسفران خود گفت: بايد از فضاي معنوي مسجد الحرام و مسجد النبي استفاده كرد و نماز شب خواند، زيرا سفر عمره سفر دنيايي نيست بلكه جايي براي كسب فضايل اخروي است.


وي يكي از لازمه‌هاي سفر عمره را حلاليت طلبيدن و رعايت حقوق ديگران دانست و اظهار داشت: اگر انسان با مالي كه حلال نيست حج بگذارد، از او پذيرفته نمي‌شود.


زائران حرمت سفر عمره و دستاوردهاي آن را حفظ كنند


آقاي نواب يكي ديگر از موضوعات مهم قبل از سفر را آشنايي زائران با احكام عمره دانست و افزود: اين احكام و مناسك عمره به حدي داراي اهميت است كه حضرت ابراهيم (ع) وقتي كه خانه كعبه را بنا نهاد از خداوند خواست كه مناسك حج را به او بياموزد؛ بنابراين بايد از آموزش‌هاي روحانيون در اين زمينه بهره گرفت.


وي روحيه تعاون، همكاري و همگرايي را يكي از ويژگي‌هاي مهم سفر عمره براي زائران بيان و ابراز كرد: زائران بايد در اين سفر صبور باشند و با رفتار واعمال خود، عزتمندانه از اسلام و مكتب اهل بيت دفاع كنند.


حجت الاسلام نواب يكي از دستاوردهاي اين سفر را توبه برشمرد و گفت: پيامبر اكرم (ص) در خطبه غدير مي‌فرمايد «از مكه بر نگرديد، مگر با توبه از گناهان گذشته».


وي در پايان تاكيد كرد: زائران خانه خدا بايد حرمت سفر عمره و دستاوردهاي آن را حفظ كنند و نسبت به اعمال خود در جامعه مسؤوليت‌پذير باشند.

این همایش با اجرای نمادین مناسک عمره مفرده بمنظور آموزش زائران، خاتمه یافت.


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.