پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در نشست خبری رئیس سازمان حج و زیارت؛

اولویت های جدید حج تمتع اعلام شد

اولویت های جدید حج تمتع اعلام شد
دارندگان اسناد حج تمتع تا 10 بهمن 1384 می توانند از فردا برای نام نویسی در کاروان های حج 93 اقدام نمایند.

مهندس اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت، بعد از ظهر امروز در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار گردید، گفت: با پایان یافتن مهلت دوهفته‌ای نام نویسی متقاضیان در کاروان های حج 93، اولویت های جدید می توانند از فردا برای ثبت نام درکاروان ها اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه تاکنون 60 درصد ظرفیت کاروان ها تکمیل شده است ، افزود : دارندگان اسناد ودیعه گذاری تا 10 بهمن ماه 1384 در سراسر کشور از فردا سه شنبه 29 بهمن ماه به مدت یک هفته فرصت خواهند داشت تا برای نام نویسی به کاروان های حج 93 مراجعه نمایند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: پس از پایان فرصت یک هفته ای نام نویسی متقاضیان در کاروان ها در صورت وجود ظرفیت خالی در کاروان های حج ، اولویت های بعدی نیز به صورت روز شمار و بر اساس ظرفیت خالی کاروان های هریک از استان های کشور به صورت استانی اعلام خواهد شد.

مهندس اوحدی اضافه کرد: در حج گذشته نام نویسی در کاروان ها تا خرداد ماه ادامه داشت اما امسال با شروع زود هنگام نام نویسی متقاضیان در کاروان های حج 93 امیدواریم ثبت نام کاروان ها تا 20 اسفندماه سالجاری به پایان برسد و بر این اساس مدت زمان بیشتری برای آموزش زائران، مدیران و روحانیون محترم کاروان ها وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اینکه امسال اولویت های عمره و حج برای نام نویسی در  کاروان ها به صورت پلکانی اعلام شدند گفت: خوشبختانه در ثبت نام زائران در کاروان ها با مشکلی مواجه نبودیم و با این شیوه مدیریت ازدحام زائران در کاروان ها و دفاتر حج و زیارت استان ها بوجود نیامد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اینکه امسال برای اولین بار زائران هزینه سفر حج را در دو قسط پرداخت می‌نمایند ، بیان کرد: متقاضیان هنگام مراجعه به کاروان ها دو فیش دریافت می نمایند که مبلغ فیش نخست پنج میلیون تومان است که مبلغ ودیعه گذاری اولیه زائران در بانک و سود تعلق گرفته به آن کسر شده و زائران مبلغ باقیمانده  که حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان است را به بانک پرداخت می نمایند و فیش دوم که مهلت پرداخت آن تا هفته نخست اردیبهشت ماه 93 است، بر اساس قیمت کاروان انتخاب شده با کسر پنج میلیون تومان پرداختی قسط اول خواهد بود و بدین طریق در ایام منتهی به عید نوروز به زائران از لحاظ اقتصادی فشار وارد نخواهد شد.

وی با اعلام اینکه  قیمت کاروان های حج 93 از هفت میلیون و 700 هزار تومان تا ده میلیون و 590 هزار تومان تعیین شده است، گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز از 2450 تومان سال گذشته، امسال به 2650 تومان افزایش یافته است ، بایستی قیمت کاروان های حج نسبت به سال گذشته حداقل 800 هزار تومان افزایش پیدا می کرد لیکن با حضور زود هنگام در بازار عربستان، مدیریت قیمت ها و اخذ تخفیف ده میلیون دلاری در قراردادهای حج تمتع 93 ضمن ارتقای سطح کیفی خدمات، قیمت کاروان های حج همانند سال گذشته اعلام شد.

مهندس اوحدی ادامه داد: سال گذشته کاروان های حج در 16 گروه قیمتی ارائه می شدند که امسال با حذف پنج گروه قیمتی پایین تر  ، کاروان های حج 93 به  11 گروه قیمتی کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در حج 93 سرانه اسکان زائران از 4 متر مربع به 4 و نیم متر مربع افزایش یافته است ، اظهار داشت: 25 هتل در مدینه منوره و مکه مکرمه که فرسوده بوده و از خدمات دهی مناسب برخوردار نبودند از چرخه خدمات رسانی به زائران حج تمتع خارج شدند و در حج آینده تغییرات جدی در حوزه اسکان زائران اتفاق خواهد افتاد که تفاوت آن با سنوات گذشته مشهود خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه اعزام زائران حج 93 به سرزمین وحی از 14 شهریور ماه سال آینده آغاز خواهد شد، گفت: در حج آینده زائران در قالب 455 کاروان که نیمی از آنان مدینه قبل و نیمی از آنان مدینه بعد خواهد بود به سرزمین وحی مشرف می شوند و آخرین گروه از حجاج ایرانی ششم آبان 93 به کشور بازخواهند گشت.

بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت 64 هزار ایرانی در حج 93 به سرزمین وحی مشرف خواهد شد.

شایان ذکر است نام نویسی در کاروان های حج 93 از 18 بهمن ماه سالجاری آغاز شده و تاکنون 60 درصد ظرفیت کاروان‌های حج تکمیل شده است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.