پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت:

حركت بر اساس ضوابط و معيارهاي ديني رمز موفقيت جوامع بشري است

حركت بر اساس ضوابط و معيارهاي ديني رمز موفقيت جوامع بشري است

نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در جلسه تواصي به حق در جمع نمازگزاران سازمان حج وزيارت به ريشه يابي مرگ و زوال ملت‌ها در مقاطعي از تاريخ پرداخت ومراقبت از رفتار، گفتار و حركت بر پايه معيارهاي ديني را رمز سلامت و موفقيت جوامع بشري دانست.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت، حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر، زوال و مرگ ملت‌ها را بدون دليل و برهان ندانست و اظهار داشت: يكي از نكاتي كه در قرآن كريم و روايات مردم را به آن توجه داده اند اين است كه جوامع انساني تولدي دارند و مرگي، سقوط امت‌ها و ملت‌ها هرگز بدون دليل و بدون برهان نيست و مردم بايد از آن عبرت بگيرند.

وي دوام حق و زوال باطل را بر اساس آموزه‌هاي قرآني حتمي دانست وافزود: بر اساس منطق قرآن، حق دوام دارد و اين باطل است كه از بين مي‌رود «ان الباطل كان ذهوقا» اگر جامعه بر اساس حق حركت كند، دوام و استمرار خواهد داشت اما باطل ماندگار نيست «للحق دوله و للباطل جوله» باطل يك جولاني مي‌دهد، اگر طرفداران حق مراقب باشند، مي‌توانند سريع باطل را از صحنه خارج كنند.

سرپرست حجاج ايراني آسيب شناسي براي دوام حق را ضروري دانست و افزود: اگر به آسيب‌ها بي توجه باشيم، جبهه حق را در معرض تهديد قرار داده ايم.

ظلم عامل زوال جوامع انساني


وي ظلم و ستم را باعث شكست و زوال جوامع انساني دانست و گفت: تعبيري كه از لسان امير مؤمنان علي ابن ابيطالب علي عليه السلام آمده اين است كه: «الظلم يدّمر الديار» ظلم و ستم، شهرها را ويران و پايه و اساس زندگي بشر را متزلزل مي‌كند، اعتماد عمومي را از بين مي‌برد و مردم را نسبت به مسيرحركت بر مدار حق متزلزل مي‌كند. بر اساس تاريخ اسلام زماني كه پيامبرگرامي مبعوث شدند و رسالت‌شان را آغاز كردند آن قدر عشق و علاقه مردم نسبت به ايشان زياد بود كه گاهي بر سر استفاده از قطرات آب وضوي پيامبر با هم دعوا مي‌كردند و اصحاب و ياران ايشان طاقت دوري ايشان را نداشتند. با اين اوصاف در اندك زماني بعد از وفات پيامبر (حدود ۵۰ سال) جگر گوشه پيامبر را در كربلا با آن وضع فجيع به شهادت رساندند.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه تصريح كرد: يكي از دلائل بروز فاجعه كربلا انحراف از مسير اسلام ناب بود. معاويه، اسلام اشرافي‌گري و سلطنت را جايگزين خلافت ديني كرد و در اين راه ارزشي براي كسي قائل نبود. نظر و هدف اسلام حاكميت عدالت در جامعه بود «ليقوم الناس بالقسط» وقتي اين اتفاق نيفتاد و در اذهان شبهه پيدا شد؛ اعتماد مردم از ميان رفت.

وي ظلم را داراي ابعاد مختلفي دانست و اظهار داشت: همه ظلم اين نيست شخصي به فرد ديگر آزار برساند. البته اين عمل ظلم محسوب مي‌شود. اما اگر در سطح كلان يك كشورتصميماتي به ضَرر مردم اتخاذ شود، اين ظلم، بزرگ‌تر و عظيم‌تر است. تبعيض و عدم دسترسي يكسان افراد جامه به امكانات نيز مصداق ظلم است. اميرالمؤمنين علي عليه السلام ميفرمايند «لواعطيت الاقاليم سبعه بما تحت افلاكها» اگر اقليم‌هاي هفتگانه و همه آنچه كه در تحت آن قرار دارد به من بدهند و از من بخواهند پوست جويي را از دهان مورچه‌اي به ناحق بگيرم، اينكار را نخواهم كرد.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر افزود: ظلم و ستم تبعات ناگواري براي جامعه دارد. به تعبير امام علي ابن ابيطالب عليه السلام جامعه را ويران مي‌كند.

پرهيز از خودرائي

در روايت آمده است: (من استبد برأيه هلك) هركس استبداد به رأي داشته باشد هلاك مي‌شود. اسلام مبنايش بر مشورت قرار دارد و همگان را در انجام امور به مشورت دعوت نموده است و مي‌گويد هركسي در هركاري كه هست مشورت كند و هر وقت تصميمي گرفت، آن را اجرا كند.

مشورت معنايش اين است كه افراد زبده، متخصص و كارشناس، در يك اتاق فكر بهترين راه را براي خدمت‌گذاري به مردم انتخاب كنند. يك تصميم اشتباه اقتصادي نظم اجتماعي و اقتصادي جامعه را بهم مي‌ريزد و ارزش پول ملي را از بين مي‌برد اما اگر قبل از تصميم اقتصادي از مشورت و نظر اقتصاد‌دانان مطرح و متدين و با ايمان استفاده شود، تصميمات اتخاذ شده كمتر دچار مشكل خواهد شد. نتيجه مشورت در تمام مراحل اين است كه امور بهتر به پيش مي‌روند، . در روايت آمده است: «من شاور الرجال شاركها في عقولها» اگر كسي با مردم مشورت كرد در عقل مردم سهيم مي‌شود، در حقيقت مي‌توان گفت هم خود او با عقل ديگران سهيم شده و هم آنها را در عقل خود سهيم كرده است. در چينين شرايطي انسان بدون توجه به نتيجه، بهترين راه را با نظر كارشناسان انتخاب مي‌نمايد، اسلام استبداد به رأي را نمي‌پذيرد و جوامع را به مشورت دعوت مي‌كند.

نماينده ولي فقيه با اشاره به رهنمودهاي مقام معظم رهبري در مورد مذاكرات هسته اي با كشورهاي غربي افزود: مردم، مسوولان را دلسوز خود و كشور مي‌دانند و اطمينان دارند كه رهبري بر همه امور نظارت دقيق دارند و هرگز اجازه نخواهند داد، شرافت و عزت مردم تهديد شود. در چنين شرايطي عقل اجازه نمي‌دهد كه گروهاي رقيب سياسي كشور با اهداف سياسي، براي يكديگر حاشيه سازي نمايند. نبايد اجازه داد اين گونه حاشيه سازي‌ها به كشور لطمه بزند.

عضو شوراي سياست گذاري ائمه جمعه سراسر كشور، انتشار خبرهاي نادرست، يا اتخاذ تصميم‌هاي نابجا، را موجب خسارت جامعه دانست و افزود: گاهي يك سخن و يا تصميم نادرست، ممكن است مشكلاتي را براي بخشي از جامعه ايجاد كند، عده‌اي را ورشكست و عده اي را ثروتمند نمايد. لذا بايد كاملاً خود را با ضوابط ديني و اسلامي تطبيق بدهيم و خارج از آن معيارها عمل نكنيم، اگر چنين شد «ان عذابي لشديد» عذاب الهي در انتظار ما است.

آقاي قاضي عسكر در ادامه به اوضاع سياسي اوكراين اشاره كرد و گفت: بر اساس اخبار منتشره غربي‌ها اعلام كرده اند: پنج ميليارد دلار هزينه نموده اند تا دولت اوكراين را سرنگون كنند. مردم عادي متوجه اين گونه مسائل نمي‌شوند. اروپا با راه انداختن جنگ نرم در اوكراين سعي كرد دولت آن كشور را ساقط و دولتي طرفدار غرب را به قدرت برساند.

وي تصريح كرد: بايد تلا ش شود براي تقويت اعتماد عمومي، از مرز عدالت خارج نشد، ظلم را از جامعه ريشه كن ساخت وبا حركت بر محور حق امور را بر اساس مشورت پيش برد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.