پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مدیرحج وزیارت خراسان جنوبی عنوان کرد :

آمار بالای زائرین خراسان جنوبی نشانگر اعتقادات مذهبی عمیق مردم شریف استان است.

آمار بالای زائرین خراسان جنوبی نشانگر اعتقادات مذهبی عمیق مردم شریف استان است.

سالانه حدود 25 هزار نفر از هم استانی های عزیز به سفرهای زیارتی خارج از کشور مشرف می شوند که این تعداد با توجه به جمعیت استان خراسان جنوبی، از میانگین کشوری بیشتر بوده و با عنایت  به محرومیت استان این خود بیانگر توجه ویژه مردم این خطه از میهن جمهوری اسلامی ایران به مسائل دینی و اعتقادات مذهبی می باشد.

ابوالفضل نوفرستی مدیر حج وزیارت استان خراسان جنوبی با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه فقط در عمره امسال 8هزارو622نفر به سرزمین وحی اعزام خواهند شد، اعلام داشت: این آمار نسبت به سال گذشته افزایش 100 درصدی داشته و در عرصه عملیات عمره نیز امسال شاهد ارتقای کیفیت مسکن و تغذیه در مکه مکرمه و بهبود حمل و نقل هستیم که باعث افزایش رضایتمندی زائرین عزیز شده است. ضمن اینکه این افزایش آمار با توجه به خشکسالی های پی در پی در استان که رکود کشاورزی و دامداری را به دنبال داشته و بخش قابل توجهی از جمعیت استان نیز از این راه امرار معاش می کنند، باز هم نشان خداجویی مردم استان و عشق پاک و سرشار آنان به معصومین و ائمه اطهار(ع) می باشد.

مدیر حج وزیارت استان خراسان جنوبی عرصه عتبات عالیات را از مهم ترین حوزه های مأموریتی سازمان دانست و اعلام داشت: ما در هر هفته 4 کاروان هوایی و 4 کاروان زمینی به عتبات اعزام می کنیم و در برخی ایام خاص مانند ایامی که در آن بسر می بریم این تعداد به 11 کاروان افزایش می یابد.

وی افزود: در سالجاری تعداد13هزار و438 نفر از استان به عتبات عالیات اعزام شده اند که از این تعداد8هزارو65 نفر در قالب 197کاروان زمینی و تعداد5هزارو373 نفر در قالب 158کاروان زمینی بوده است.

ابوالفضل نوفرستی تعداد کاروانهای حج تمتع استان را 7 کاروان اعلام و اظهار داشت: تاکنون از 830 نفر از زائرین دارای اولویت برای تشرف به حج تمتع ثبت نام شده و به زودی جلسات آموزشی این عزیزان نیز آغاز خواهد شد.   

وی عنوان داشت : در راستای رفاه حال زائرین و سهولت دسترسی مردم سراسر استان به دفاتر و شرکتهای خدمات زیارتی ، این مدیریت در سه سال اخیر اقدام به افتتاح 20 دفتر و نمایندگی جدید در شهرستانها و بخشهای مختلف استان نمود به گونه ای که در حال حاضر تعداد 37 دفتر و نمایندگی در استان فعال می باشد. شایان ذکر است قبل از سال 89 دفاتر زیارتی فقط در شهرستانهای بیرجند ، قاین ، فردوس و طبس فعال بودند ولیکن در حال حاضر علاوه بر شهرستانهای مذکور، شهرستانهای نهبندان ، سربیشه ، سرایان ، خوسف،بشرویه ، درمیان و زیرکوه و همچنین بخشهای درح ، قهستان ، آرین شهر ، سه قلعه ، آیسک ،خضری و دشت بیاض و مود دارای دفتر زیارتی یا نمایندگی می باشند.

مدیر حج و زیارت استان خراسان جنوبی افزود: برابر اعلام ستاد اقامه نماز استان ، مدیریت حج و زیارت خراسان جنوبی بعنوان دستگاه برتر درامر برپایی و اقامه نماز در سال 91 معرفی گردید و ستاد مذکور اعلام نمود با عنایت به گزارش سالانه کارشناسان نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز استان و نیز بررسی و ارزیابی مستندات و مشاهدات دریافتی از این مدیریت در زمینه انجام فعالیتهای عمومی نماز و تایید نهایی هیئت داوری استان ، این مدیریت با کسب نمره 998 از 1000 امتیاز بعنوان دستگاه برتر و شایسته تقدیر ویژه درامر اقامه نماز معرفی گردید.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی دورترین منطقه کشور است که زائران آن برای زیارت اماکن مقدسه عراق به صورت زمینی عازم این کشور می شوند و مشکلات و مسایل دوری راه را در گرما و سرمای هوا با جان و دل تحمل می کنند و قطعا تحمل برخی مشکلات در مسیر این سفرهای معنوی و ارزشمند نیز از الطاف الهی به مردم مومن و خداجوی استان خراسان جنوبی و ذخیره آخرت آنان است.

  نگاهی کوتاه به اقدامات انجام شده در سه سال اخیر :

- راه اندازی پروازهای عتبات عالیات استان از مسیر بیرجند – آبادان در سال 1389

- را ه اندازی پروازهای مستقیم بیرجند – دمشق در سال 1389

- شناسایی و جذب نیروهای تحصیلکرده و کارآمد درحوزه زیارتی و افزایش کارگزاران زیارتی استان  از 700 نفر به بیش از 1100 نفر.

- برگزاری همه ساله حدود 42 هزار نفر ساعت آموزش حضوری برای عوامل اجرایی کاروانهای زیارتی

- تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی حج در مرکز استان در سال 1390 و  پذیرش دانشجو در 2 مقطع کاردانی و کارشناسی.

-افتتاح پایگاه بسیج کارگزاران حج و زیارت خراسان جنوبی در سال 90 همزمان با هفته حج  و هفته دفاع مقدس.

- افتتاح دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در امور حج وزیارت درمرکزاستان در سال 1391 و تفکیک آن از خراسان رضوی.


محمد نجفی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.