پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

حج ایرانیان از دیدگاه نماینده خبرگان

حج ایرانیان از دیدگاه نماینده خبرگان
حج جمهوری اسلامی ایران یک الگو برای سایر کشورهای اسلامی است و بنا بر قرائن و گفته‌ی شاهدان، سال به سال ارتقای سطح خدمت، آسایش، معنویت، نظم و رضایتمندی حجاج ایرانی را تجربه کرده‌ایم.

حج جمهوری اسلامی ایران یک الگو برای سایر کشورهای اسلامی است و بنا بر قرائن و گفته‌ی شاهدان، سال به سال ارتقای سطح خدمت، آسایش، معنویت، نظم و رضایتمندی حجاج ایرانی را تجربه کرده‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، آیت‌الله عباس کعبی - عضو مجلس خبرگان رهبری – که امسال سفر حج واجب خود را تجربه کرد، با بیان این مطلب، اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد مجموعه‌ی کارگزاران حج، مجموعه‌ی واحدی است که بر پایه‌ی ساختار و شرح وظایف خود در بعثه‌ی مقام معظم رهبری و بخش‌های گوناگون سازمان حج و زیارت، با تلاش شبانه‌روزی زحمت می‌کشند که حجاج در فضایی آرام و بدون دغدغه‌ی خاطر، مناسک خود را به‌نحو احسن انجام دهند و از فضای معنوی مدینه‌ی منوره و مکه‌ی مکرمه نهایت استفاده را ببرند. مدیریت 75هزار نفر زائر بیت‌الله الحرام به‌راحتی، روانی و با نظم، نشانه‌ی مدیریت خوب و هماهنگی متقابل رییس و مسئولان سازمان حج و زیارت با نماینده‌ی ولی فقیه است.

او تأکید کرد: من به بسیاری از کاروان‌ها برای سخنرانی دعوت شده و با بسیاری از حجاج و زائران درباره‌ی مسائل و مشکلات صحبت کرده‌ام و از وضعیت و حال و روزشان پرسیده‌ام. من به نمایندگی از کسی در اینجا سخن نمی‌گویم و صرفا براساس مشاهدات خود صحبت می‌کنم. همین که به هر شکایتی رسیدگی می‌شود، از نکات شاخص این مدیریت است. حتا ناهماهنگی در کار کردن آسانسورها هم ممکن است به توبیخ یک مسئول منتهی شود و این موضوع، احترام به زائر را نشان می‌دهد. برخی مشکلات هم وجود دارند که امکان حل‌شان در توان مسئولان حج جمهوری اسلامی ایران نیست، از آن جمله، ترافیک و مشکلات حمل و نقل و تردد که متأسفانه در مکه زیاد به‌چشم می‌خورد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری که به گفته‌ی خودش، در سال 1372 به حج تمتع مشرف شد، اما مستطیع نبود و سال 1389 هم به عمره آمد، در عین حال یادآوری کرد: حج همواره با سختی‌هایی توأم است. در روایات هم آمده که حج پیاده از سواره بهتر است؛ اما این به آن معنا نیست که برای معنویت باید سختی کشید، بلکه آسایش بیشتر باعث بهره‌وری و مدیریت زمان می‌شود. مدیریت زمان، یکی از ارکان زندگی است. آسایش و راحتی باعث توفیر وقت و ایجاد زمان بیشتر برای عبادت و بندگی می‌شود. هدف از ایجاد راحتی برای حجاج، رفع دغدغه‌های رایج و تحصیل معنویت است. این موضوع نه‌تنها با عبودیت و بندگی بیشتر، منافاتی ندارد بلکه به فرمایش حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) بهترین کمک به تقوا، بی‌نیازی است.
 
آیت‌الله کعبی همچنین درباره‌ی جوان‌گرایی روحانیون کاروان‌ها، گفت: حتما باید در کنار روحانی مجرب، معینی نیز حضور داشته باشد که بیاموزد و مجرب شود. آمیزه‌ای از جوان‌گرایی و تجربه، الگویی برای چرخش نخبگان در نظام مدیریتی است که نمونه‌ی موفق آن در حج است.

او ادامه داد: حج، اوج جهاد معنوی است و جهاد، حج حقیقی است. بر این پایه، شأن و شئون رنگ می‌بازد و همه می‌خواهند در مسابقه‌ی نزدیکی و قرب به خدا، جلب رحمت و غفران الهی، از هم پیشی بگیرند. بالاترین شأن حج، بندگی خدا و خدمت به حجاج گرامی و مهمانان خانه‌ی خداست. ره‌آورد حج این است که باید پاک و مطهر شویم و با این آب جاری و پاک، حیات معنوی خود را از آلودگی‌ها پاک کنیم و پاکی را به‌عنوان سوغات به کشور ارمغان ببریم. اگر 75هزار نفر با این رهاورد معنوی به کشور بازگردند، چقدر می‌توانند تأثیرگذار باشند؟ باید فضیلت و معنویت در فضای کشور امام زمان (عج) حاکم شود و حج، این ظرفیت عظیم را دارد.

آیت‌الله کعبی در بخش پایانی سخنانش تأکید کرد: توجه مستمر به حضرت ولی‌عصر (عج) توصیه‌ی دیگر ماست. حج کامل با محوریت امام زمان (عج) است. در سرزمین عرفه که باید بر معرفت دینی خود بیفزاییم، همان جایی است که امام زمان (عج) حضور دارند. عرفه باید با مفاهیم حقیقی آمیخته شود. توصیه‌ی دیگر ما توجه حجاج به متن است. از حاشیه‌های حج، جدال‌های بیهوده است. جدال، فضای ذهنی و فکری را آلوده می‌کند. با چنین فضای فکری، آمادگی معنوی از بین می‌رود پس باید به‌شدت از جدال‌های بیهوده پرهیز کرد.

او افزود: نکته‌ی دیگر این است که تلاش کنیم روح همکاری، همراهی، هم‌افزایی، وحدت و برادری، صمیمیت و همدلی بیشتر شود. تفاخر برای حجاج جایز نیست و این روحیه را باید به‌عنوان سوغات به ایران ببریم. نیازمندیم در همه‌ی عرصه‌ها پیشرفت کنیم و یکی از این عرصه‌ها، پیشرفت اخلاقی است. ره‌توشه‌ی حج باید پیشرفت از نظر اخلاقی و قرب به خدا باشد. غل و غش، فریب، کذب، کبر و جدال و بگو مگوهای بیهوده، فرصت‌ها را از بین می‌برند و مانع پیشرفت می‌شوند.
 
 

مجید عبداللهی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.