پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در جلسه مدیران آموزش حج و زیارت استان ها عنوان شد :

تأکید بر نیازسنجی برنامه های آموزشی کارگزاران حج و زیارت

تأکید بر نیازسنجی برنامه های آموزشی کارگزاران حج و زیارت
رئیس سازمان حج و زیارت در جلسه مدیران آموزش حج و زیارت استان ها گفت : در حوزه آموزش حج و زیارت بایستی مسأله نیاز به آموزش تبیین شود و با دید کلان و به عنوان یک موضوع پژوهشی به آن نگاه شود  و مشخص گردد بر اساس چه نیازهایی آموزش در مجموعه لازم است و بدانیم که به چه سمتی در حرکتیم و تا چه اندازه به هدف مورد نظر نزدیک شده ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت ، مهندس اوحدی صبح امروز سه شنبه بیستم اسفندماه در جلسه مدیران آموزش حج و زیارت استان ها گفت : شکی نیست در دنیای امروز یکی از دستاوردهایی که موجبات پیشرفت و ترقی جوامع توسعه یافته را فراهم آورده مقوله آموزش است که در آموزه های دینی نیز بر اهمیت آن تأکید شده است.

وی افزود : در آموزهای دینی و احادیث پیامبر(ص) و ائمه(ع) یکی از موضوعات مورد تأکید که حتی به عنوان فریضه از آن یاد می‌شود، مقوله آموزش است و شآن نزول بسیاری از آیات و سور قرآنی نیز تعلیم و تعلّم در مسیر هدایت، تعالی و دستیابی به کمال است.

رئیس سازمان حج و زیارت ضمن تأکید بر لزوم آموزش تخصصی که ثمره آن در میدان عمل به نمایش گزارده می‌شود،  ادامه داد: یکی از مصادیق بارز دستیابی به توسعه پایدار در سازمان ها سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش است و شالوده اصلی استحکام و یکپارچگی بدنه  هر سازمانی را آموزش بویژه آموزش‌های تخصصی تشکیل می دهد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد:  دید ما نسبت به هر مسأله‌ای می‌تواند با دو نگاه حاکمیتی و مردمی صورت گیرد. آفت نگاه حاکمیتی این است که در حد شعار باقی می‌ماند و دستخوش روزمرگی می‌گردد اما نگاه مردمی است که با تبیین درست و جامع مسأله ، برنامه ریزی، سیاست‌گذاری، چاره اندیشی و دستیابی به هدف را در پی خواهد داشت.

مهندس اوحدی تأکید کرد : در حوزه آموزش حج و زیارت نیز بایستی مسأله نیاز به آموزش تبیین شود و با دید کلان و به عنوان یک موضوع پژوهشی به آن نگاه شود  و مشخص گردد بر اساس چه نیازهایی آموزش در مجموعه لازم است و بدانیم که به چه سمتی در حرکتیم و چه هدفی را دنبال می‌کنیم و بر اساس هدف مورد نظر شاخص تعریف کرده و در فواصل زمانی مشخص ارزیابی کنیم که تا چه اندازه به هدف مورد نظر نزدیک شده ایم.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد : یکی از دغدغه های ما در کشور تضاد میان فضای آموزشی و میدان عمل است. برنامه و وظایف سازمان حج و زیارت مشخص است.  اگر نتوانیم برنامه ریزی جامعی داشته باشیم این پرسش مطرح می‌شود که سرمایه ای که در این میان هزینه شده و نیرویی که تربیت شده در کجا مورد استفاده و بهره برداری قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول اظهار داشت : در کنار برنامه ریزی، آموزش باید جاذبه داشته باشد. اگر نوع آموزش، رفتار و اخلاقی آن جاذبه نداشته باشد، ممکن است با مقاومت هایی روبرو شود و بایستی شرایطی ایجاد شود که مخاطب شما برای آموزش احساس نیاز کند و اگر دغدغه افراد و نیاز آنان را نشناسیم، نمیتوانیم پیوندهای درونی و فصل مشترکی با آنان ایجاد نماییم.

وی بیان کرد : آموزش بایستی مبتنی بر نیازهای میدان عمل باشد و  از این رو بالابودن سطح آگاهی برنامه ریزان آموزشی در حوزه فرآیندهایی اجرایی سازمان امری لازم و ضروری است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت : یکی از دغدغه های کشور موضوع اقتصاد آموزش و فرهنگ است و لازم است در این حوزه نیز به خودکفایی برسیم.

مهندس اوحدی ابراز خرسندی کرد : با استدلال‌های مستندی که برای وزیر محترم و شورای آموزشی وزارتخانه مطرح شده زمینه کسب مجوز ایجاد موسسه آموزش عالی مستقل که علاوه بر رشته مدیریت حج و زیارت بتواند در رشته های مانند زبان و ادبیات عرب و زبان انگلیسی دانشجو پذیرد مهیا شده و بدین ترتیب امید است از تک رشته ای بودن خارج شویم و در مسیر توسعه نظام آموزشی سازمان گام برمی‌داریم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به سیاست اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است، عنوان کرد: بدین منظور کارگروهی در سازمان حج و زیارت تشکیل شده و شما عزیزان نیز به عنوان یک مقوله پژوهشی باید به این مسأله نگاه کنید تا مصادیق اجرای اقتصاد مقاومتی در حوزه حج و زیارت شناسایی شده و زمینه تحقق آن در امور سازمان فراهم شود و به یک فرهنگ در سازمان تبدیل گردد.

وی ادامه داد : یکی از مسائل مهم در سازمان موضوع اقتصاد حج و زیارت است که لازم است در این راستا ظرفیت ها و امکانات موجود در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری را مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم .

مهندس اوحدی در پایان گفت : دانشگاه جامع علمی و کاربردی با هدف نگاه جامع و با رویکردی علمی و عملی تأسیس شده است و ما نیز در مؤسسه علمی کاربردی حج و زیارت می توانیم با نگاه فراتر و عمیق تری که خواهیم داشت، پشتوانه عظیمی که موتور محرک سازمان خواهد بود، فراهم آوریم.

در پایان این مراسم هدیه ای به رسم یادبود از سوی مدیران آموزش سازمان حج و زیارت تقدیم رئیس این سازمان شد.

این جلسه با حضور رئیس سازمان حج و زیارت، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت، سرپرست دفتر بهسازی،آموزش و فناوری، رئیس اداره مطالعات و پژوهش سازمان و جمعی از مدیران آموزش کارگزاران دفاتر حج و زیارت استان ها برگزار شد.






سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.