پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دکتر موسوی در نشست « شکرانه » پایان بزرگترین مرحله عملیاتی حج تمتع 91 گفت:

نگاه مثبت به زندگی و غلبه بر مشکلات رمز تحول وتغییر است

نگاه مثبت به زندگی و غلبه بر مشکلات رمز تحول وتغییر است

به گزارش خبرنگار اعزامی حج نیوز به عربستان :شب گذشته نشست شکرانه پایان بزرگترین مرحله عملیاتی حج تمتع سال 91 با شرکت مدیران مناطق و مجموعه های اجرایی ستادهای مکه مکرمه و با حضور حجةالاسلام و المسلمین دکتر سیداحمد موسوی مشاور رییس جمهور و ریاست سازمان حج و زیارت در سالن اجتماعاتدارالهادی برگزار شد در این نشست آقای دکتر موسوی با طرح یک موضوع اخلاقی به تبیین راهکارهای دست یابی به زندگی آسان و روان پرداخت و گفت:اراده خداوند متعال بر این قرار گرفته تا انسان ها زندگی آرام و بدون دغدغه داشته باشند. « ان الله یرید بکمالیسیر و لایرید بکم العسر » و این یک قاعده قرآنی و حقیقتی تخلف ناپذیر در حیات بشر است.لذا باید به همه پدیده ها و رخدادهای گوناگون نگاه مثبت داشته باشیم .

وی در شرح و بسط مقدمه موضوع افزود: گاهی انسانگرفتار فشار و درد می گردد .و این امر سبب ایجاد نگرانی در درون او می شود که علت اساسی آن خروج از مسیر اصلی و صحیح می باشد.لذا انسان با نگاه آسان پنداری به راحتی می تواند مشکلات و رنج ها و دشوارهای را پشت سر بگذارد زیرا کلید روان شدن زندگی در دستان انسان است رسول گرامی اسلام (ص) میفرمایند: لاسهل الا ماجعلته سهلا هیچ آسانی نیست مگر آنرا ساده و روان بپنداری.لذا نگاه مثبت وغلبه برمشکلات و مقاومت در برابر آنها رمز تحول و تغییر در حیات انسان می باشد .اگر انسان از جاده و مسیر اصلی خارج شد چه کاری باید بکند؟ معصوم (ع)میفرماید اذا اسأت فأحسن اگر احساس غلطیدن در مشکلات کردید کار خوب و نیک انجام دهید.به باور بنده مهمترین  خوبی های زندگی انسان تقوای الهی و اصلاح بین دیگران یا همان اصلاح ذات البین است.ما نباید زیرپای همدیگر را خالی کنیم.که بدون تردید آن مصداق واقعی نفاق است.

حجةالاسلام و المسلمین دکتر سیداحمد موسوی در زمینه تبیین واژه نفاق و دورویی گفت: در ماه مبارک رمضان و در دعای افتتاح می خوانیم « اللهمانا نرغب الیک فی دولة کریمة تعز بها الاسلام و اهله  و تذل بها النفاق و اهله » تحقیر نفاق یکی ازخواسته های مومنان در ماه مبارک است.از لحاط لغوی نفاق از نفق بعنای زیر چیزی کانال زدن و نقاق به معنای همان مصطلح زیر آب زدن می باشد. در نفاق فرد پیش  روی انسان چیزی بگوید و پشت سر آن خلاف بگویند.براساس عبارت های نورانی این دعا خدا می خواهد مبارزه انسان با نفاق صریح باشد، زیرا نفاق زندگی انسان را فرو می پاشد.تا جایی که می توانید با نفاق مبارزه کنید.لذا در کارهای اداری و جمعی نفاق آسیب های فراوانی به امور وارد می سازد.

وی رفتارهای نیک را عامل نفی نفاق و زمینه سازرفع نگرانی و دغدغه خاطر از وجود انسان برشمرد و گفت: در مقابل آن باید به خصلت پسندیدهاصلاح ذات البین و ایجاد سازگاری میان اعضای مجموعه به هم پیوسته و دوستان پرداخت اگر بین دو بردار اختلاف هست وظیفه اقتضا می کند تا آن را برطرف کنیم.

دکتر موسوی با اشاره به حکایت پندآموزی از زندگی سقراط  گفت : روزی فردی نزد سقراط آمد و میخواست پیرامون یکی از دوستانش چیزی بگوید .سقراط که از حکیمان یونان باستان و درعلوم مختلف شهره زمان خود بود گفت پیش از گفتن سخنت سه پرسش از تو دارم اگر آنهارا اجابت کردی آنگاه سخنت را بگو.اول: آیا آنچه می گویی حقیقت دارد؟ در پاسخ گفت :خیر بلکه از دیگران شنیده ام .سقراط ثانیا: آیا آنچه می گویی خوبی دوست من است؟گفت :خیر ثالثا" : آیا گفته تو برای من سودمند است؟ گفت : خیر پس سقراط به اوگفت: سخنی که نه حقیقت دارد و نه برای دوستم خوب است و  سودی در آن نمی باشد ،پس چرا آنرا می گوئی جحال دوستان عزیز ما باید از این حکمت ها درس بگیریم و در کارهای جمعی از اینآفت ها دوری گزینیم.

آقای دکتر موسوی در پایان از تلاش همه مدیران مناطق و مجموعه های مکه و مدینه بخاطر تلاش در راستای برگزاری مطلوب و موفق حج تمتع سال 91 تقدیر و تشکر کرد و گفت ان شاءالله با در نظر گرفتن نقاط برجسته و مثبت کارهای سالجاری و شناخت آسیب ها برنامه ریزی خوبی برای برگزاری حج سال 92 داشته باشیم.

مجید عبداللهی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.